Czy sposób (miesiąc) wykazania usługi świadczonej poza terytorium kraju w deklaracji VAT-7 przyjęty (...)

Czy sposób (miesiąc) wykazania usługi świadczonej poza terytorium kraju w deklaracji VAT-7 przyjęty przez Wnioskodawcę jest prawidłowy, czy też kwoty te powinny być wykazywane w deklaracjach w takich okresach, w jakich wypadałyby hipotetyczne obowiązki podatkowe, gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia (data wpływu 20 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazywania w deklaracji VAT-7 usługi świadczonej poza terytorium kraju - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu wykazywania w deklaracji VAT-7 usługi świadczonej poza terytorium kraju.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług transportu drogowego towarów. Usługi te świadczone są na terenie kraju i na terenie państw Wspólnoty. Jako podatnik podatku od towarów i usług Wnioskodawca jest zobowiązany w określonych przypadkach i przy spełnieniu określonych warunków, do wykazywania w poz. 21 deklaracji VAT-7 wartości usług świadczonych poza terytorium kraju. W deklaracjach za poszczególne miesiące wykazuje usługi zafakturowane w tych miesiącach, i tak w deklaracji za miesiąc maj wykazuje wszystkie usługi transportowe świadczone poza terytorium kraju zafakturowane w miesiącu maju. Nie uwzględnia przy tym dat hipotetycznych, w tym przypadku szczególnych dat powstania obowiązków podatkowych, które wystąpiłyby, gdyby usługi te świadczone były na terytorium kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sposób (miesiąc) wykazania usługi świadczonej poza terytorium kraju w deklaracji VAT-7 przyjęty przez Wnioskodawcę jest prawidłowy, czy też kwoty te powinny być wykazywane w deklaracjach w takich okresach, w jakich wypadałyby hipotetyczne obowiązki podatkowe, gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju...


Zdaniem Wnioskodawcy przyjęty sposób (miesiąc) wykazywania przedmiotowych usług w deklaracji VAT-7 jest prawidłowy, gdyż usługi te generalnie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, więc nie można kierować się hipotetycznymi datami nie istniejących obowiązków podatkowych, których zastosowanie spowodowałoby w wielu przypadkach konieczność wykazania tych kwot nie w miesiącu fakturowania, lecz w miesiącach kolejnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi ? miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności ? miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28 (art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy). W ten sposób ustawodawca określił w odniesieniu do usług transportowych wyjątek od poprzednio przytoczonej zasady ustalenia miejsca świadczenia usług. Ma ona istotne znaczenie w szczególności w odniesieniu do usług transportu transgranicznego. W tym zakresie odrębnie potraktowano wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3. Zastrzeżenie dotyczy sytuacji, gdy nabywca wspomnianej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu. W tym przypadku miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 3 ustawy).

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi transportu drogowego, m.in. na terytorium innych państw Wspólnoty. Biorąc pod uwagę powyższe oraz przytoczone przepisy, stwierdzić należy, że usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Zgodnie z objaśnieniami szczegółowymi do deklaracji podatkowej VAT-7, zawartymi w części C, dotyczącej rozliczenia transakcji podlegających opodatkowaniu oraz podatku należnego, a także transakcji wykonywanych poza terytorium kraju, stanowiącymi załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005 r.

w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 185, poz. 1454), określającego wzory deklaracji oraz objaśnienia co do sposobu prawidłowego ich wypełniania oraz terminu i miejsca ich składania, w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.

Z przepisów prawa podatkowego nie wynika wprost, w którym miesiącu należy ująć wyliczoną należność z tytułu dostaw towarów oraz świadczenia usług poza terytorium kraju. Należy zauważyć, że dla potrzeb odliczenia podatku naliczonego transakcje dokonane poza terytorium kraju, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zostały niejako zrównane z czynnościami opodatkowanymi. Również dla potrzeb określenia terminu wystawienia faktury i rozliczenia jej w deklaracji podatkowej należy traktować te czynności tak, jakby zostały wykonane na terytorium kraju. W związku z powyższym, w przypadku usług opodatkowanych poza terytorium kraju, należy je ująć w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstałby obowiązek podatkowy, gdyby usługi te były świadczone na terytorium kraju. Zasadą jest bowiem, że obrót (kwoty należne) wykazywany jest w deklaracji skarbowej za miesiąc, w którym powstaje obowiązek podatkowy.

W przypadku usług transportu świadczonych na terytorium kraju obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 2 lit. a) cytowanej ustawy z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania usługi.

Zatem w poz. 21 deklaracji podatkowej VAT-7 należy wykazać kwotę opodatkowanej poza terytorium kraju wewnątrzwspólnotowej usługi transportu w miesiącu, w którym powstałby obowiązek podatkowy, gdyby usługa ta była świadczona na terytorium kraju, tj. w miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty, nie później jednak niż 30. dnia, licząc od dnia wykonania usługi.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika