Dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją (...)

Dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z realizacją projektu sfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 7 września 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 listopada 2009 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą ?Urządzenie ścieżki rowerowej? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pod nazwą ?Urządzenie ścieżki rowerowej?.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina realizuje projekt pod nazwą ?Urządzenie ścieżki rowerowej?, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 2 Turystyka, Działania 2.1 Wzrost potencjału turystycznego, Poddziałania 2.1.4 Publiczna infrastruktura turystyczna i okołoturystyczna Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Wśród podmiotów uprawnionych do ubiegania się o środki finansowe Unii Europejskiej z ww. Funduszu, w ramach konkursu ogłoszonego przez Zarząd Województwa (Instytucja Zarządzająca RPO), wskazano jednostki samorządu terytorialnego. W związku z tym Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu, gdzie za wydatek kwalifikowany uznano również koszt podatku od towarów i usług. Projekt realizowany jest na podstawie umowy o dofinansowanie projektu zawartej w dniu 23 marca 2009 r. z Województwem. W ramach projektu Gmina poniosła koszty związane z:


  1. wykonaniem studium wykonalności, dokumentu dokładnie opisującego projekt, niezbędnego do ubiegania się o środki unijne (o wartości brutto 6100,00 zł VAT 1100,00 zł),
  2. wybudowaniem ścieżki rowerowej o długości 1,64 km (o wartości brutto 426.030,64 zł VAT 76.825,20 zł),
  3. przeprowadzeniem promocji projektu, w ramach której zakupiono łącznie 3 sztuki tablic informacyjno-promocyjnych, zamieszczono 2 ogłoszenia prasowe w prasie regionalnej, zlecono wykonanie mapek szlaków rowerowych ? 3 tys. egz. i ulotek informacyjno-promocyjnych - 5 tys. egz. (o wartości brutto 11.573,94 zł VAT 2087,10 zł). Wszystkie wydatki objęte były podatkiem od towarów i usług.


Łączna wartość kosztów poniesionych przez Gminę w okresie realizacji projektu, tj. od 27 maja 2008 r. do 31 sierpnia 2009 r. wyniosła brutto 443.704,58 zł VAT 80.012,30 zł.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu z dnia 30 października 2009 r., zadano następujące pytanie:


Czy w związku z realizacją przez Gminę ww. projektu przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego (odzyskania poniesionego podatku od towarów i usług) z uwagi na przepis art. 86 ust. 1 ustawy. Powyższa inwestycja, będąca własnością Gminy, została zrealizowana w ramach Jej zadań własnych, jest obiektem ogólnodostępnym, nie podlega dzierżawie i nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina zrealizowała projekt, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W ramach powyższego przedsięwzięcia Gmina poniosła koszty związane z wykonaniem studium wykonalności, wybudowaniem ścieżki rowerowej o długości 1,64 km i przeprowadzeniem promocji projektu. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy, nie podlega dzierżawie i nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją ww. projektu, gdyż nie występuje związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, jak również nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, gdyż otrzymywane środki finansowe nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika