Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zakupem materiałów i usług budowlanych dokonywanych (...)

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego zakupem materiałów i usług budowlanych dokonywanych w związku z remontem cerkwi cmentarnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2009 r. (data wpływu 10 września 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego zakupem materiałów i usług budowlanych dokonywanych w związku z remontem cerkwi cmentarnej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego zakupem materiałów i usług budowlanych dokonywanych w związku z remontem cerkwi cmentarnej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Parafa położona jest w Gminie N., należącej do powiatu M. Wchodzi w skład Diecezji Polskiego Kościoła. Do głównych zadań Parafii należy działalność związana z kultywowaniem obrzędów religijnych, a także działalność oświatowo-wychowawcza, opiekuńcza oraz utrzymywanie w należytym stanie technicznym znajdujących się w parafii obiektów sakralnych. W 2007 r. przeprowadziła remont generalny głównej cerkwi parafialnej oraz wykonała jej iluminację. Pilnego remontu wymagała również druga świątynia parafialna - cerkiew pochodząca z XVIII w., znajdująca się na cmentarzu parafialnym. Obiekt ten w dniu 7 stycznia 1958 r. został wpisany do rejestru zabytków województwa. W 2009 r. Parafia złożyła wniosek o dofinansowanie remontu tej świątyni z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - działanie ?Odnowa i rozwój wsi'. Przedmiotem inwestycji jest przeprowadzenie generalnego remontu ww. cerkwi, wliczając w to: fundamenty, podwaliny, ściany, dach oraz stolarkę okienną i drzwiową. Decyzją zarządu województwa Parafii została przyznana dotacja z EFRROW na realizację tej operacji i aktualnie projekt ten jest realizowany. Zakończenie robót planowane jest na 15 listopada 2009 r. W celu właściwej realizacji tej inwestycji Parafia dokona zakupu towarów i usług objętych podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowe zakupy nie będą miały żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a inwestycja w żaden sposób nie będzie generowała przychodów. We wniosku o dofinansowanie projektu podatek od towarów i usług został uznany za koszt kwalifikowany operacji, który podlega refundacji z EFRROW. Przyznana pomoc finansowa stanowić będzie refundację kosztów kwalifikowanych, poniesionych przez Parafię na pokrycie wydatków związanych z zakupem materiałów i usług budowlanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Parafia będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupem materiałów i usług budowlanych w ramach inwestycji remontu cerkwi cmentarnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) i nie ma do niej zastosowania art. 96 ust. 1 ww. ustawy. Zatem zgodnie z art. 88 ust. 4 tej ustawy Parafia nie ma możliwości odliczenia podatku od zakupu towarów i usług związanych remontem ww. cerkwi.

Biorąc pod uwagę status Parafii oraz fakt, iż środki na sfinansowanie wskazanej inwestycji nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), nie ma możliwości dokonania zwrotu podatku VAT w trybie ww. rozporządzenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą - podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cyt. wyżej art. 86 ust.

1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez danego podatnika.

Niemniej należy mieć na uwadze fakt, iż prawo do odliczenia podatku można w sposób uprawniony zrealizować, o ile nie zachodzą przesłanki to prawo wyłączające, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Jedna z takich przesłanek została określona w art. 88 ust. 4 ww. ustawy, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz - jak wskazano wyżej ? w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest powstanie podatku należnego.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212 poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Parafia, nie będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, ubiega się o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 - działanie ?Odnowa i rozwój wsi', generalnego remontu cerkwi cmentarnej. Remont ma obejmować fundamenty, podwaliny, ściany, dach oraz stolarkę okienną i drzwiową. Zakupy towarów i usług zrealizowane w ramach ww. inwestycji (która nie będzie generowała żadnych przychodów) nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Na tym tle Parafia powzięła wątpliwość dotyczącą możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. remontu.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w niniejszej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia, ponieważ Parafia nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą ? jak wskazano we wniosku - związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Parafia nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją planowanej inwestycji. Parafia nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r., ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 tego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika