Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ? zagospodarowanie (...)

Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu ? zagospodarowanie terenu przy gimnazjum.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko  przedstawione we wniosku z dnia ?14 stycznia 2016 r.? (data wpływu 23 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 4 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Z?.?  jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ?Z??.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina zrealizowała przedsięwzięcie pod nazwą ?Z??. Było ono współfinansowane ze środków (?), na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 26 czerwca 2013 r. Rozpoczęcie budowy nastąpiło dnia 14 września 2011 r., a zakończenie - 14 sierpnia 2013 r.


W ramach przedsięwzięcia Gmina poniosła następujące rodzaje wydatków opodatkowanych podatkiem od towarów i usług:


  1. roboty budowlano-montażowe,
  2. przebudowa urządzeń elektroenergetycznych,
  3. zakup usługi promocji projektu,
  4. zakup usługi nadzoru inwestorskiego,
  5. zakup usługi audytu zewnętrznego dla projektu,
  6. zakup opracowania studium wykonalności,
  7. zakup wykonania dokumentacji projektowej.


Wyżej wymienione koszty stanowią, zgodnie z umową o dofinansowanie, koszty kwalifikowane. Oprócz nich Gmina poniosła koszty niekwalifikowane (również opodatkowane podatkiem od towarów i usług), na które składają się:


  1. budowa budynku gospodarczego - roboty budowlane,
  2. wykonanie opaski wokół budynku szkoły -roboty budowlane.


Wydatki kwalifikowane zostały częściowo pokryte ze środków własnych (30%) oraz w części ze środków EFRR Unii Europejskiej (70%), które nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień. Wobec tego nie jest możliwe ubieganie się o zwrot podatku od towarów i usług w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Wszystkie wydatki zaliczone do niekwalifikowanych zostały poniesione ze środków własnych Gminy.

Gmina, przebudowując obszar przy Gimnazjum, miała na celu zagospodarowanie pustej przestrzeni otaczających placów. Obszar ten będzie pełnił funkcję rekreacyjno-wypoczynkową. Ponadto poprawie uległa funkcjonalność ruchu kołowego. Urządzone zostały tereny zielone oraz miejsca wypoczynkowe (ławki) i rekreacyjne (bieżnia), przywrócono obszarom rewitalizowanym możliwość sprawnego działania poprzez zmianę struktury tych terenów, przywrócenie i umieszczenie nowych funkcji, a przede wszystkim aktywizację przestrzeni i jej jakościową zmianę.

Zakupy dokonane przez Gminę podczas realizacji przedsięwzięcia nie były, nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Z tytułu realizacji inwestycji nie będą pobierane żadne opłaty. Po zakończeniu przedsięwzięcia powstały majątek stanowi własność Gminy. Został przyjęty w części na stan mienia Gminy i w części na stan szkoły - Gimnazjum . Ta część majątku, którą zarządza Gimnazjum (jednostka budżetowa Miasta), została przekazana, na podstawie decyzji administracyjnej, w trwały zarząd na czas nieograniczony.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zapłaconego przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od towarów i usług Gmina wskazała, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczania podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Gmina podkreśliła, że taka sytuacja ma miejsce w opisanym zdarzeniu, a zatem nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Następnie zacytowała § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że w związku z faktem, że dokonane zakupy ? jak wskazano w treści wniosku ? nie miały, nie mają i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie miała i nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania przekazania w trwały zarząd majątku powstałego w wyniku realizacji projektu, gdyż w tym zakresie Gmina nie zadała pytania ani nie przedstawiła stanowiska.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika