Brak prawa do uzyskania podatku naliczonego. sygn: ITPP2/443-857/12/RS

Brak prawa do uzyskania podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2012 r. (data wpływu 17 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zespół Szkół jest jednostką organizacyjną powiatu realizującą zadania z zakresu edukacji publicznej na poziomie ponadgimnazjalnym. Organizację oraz zasady działania Zespołu Szkół określa statut. W 2009 r. Powiat aplikował o dofinansowanie projektu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Przyznano dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ww. programu. Projekt obejmuje prace budowlane/modernizacyjne oraz wyposażenie Zespołu Szkół. W rezultacie realizacji projektu znacznej poprawie ulegnie jakość infrastruktury edukacyjnej. Wsparcie otrzymają przede wszystkim takie kierunki kształcenia jak: kucharz, technik: hotelarstwa żywienia i usług gastronomicznych. Dzięki modernizacji przedmiotowej powierzchni, placówka oświatowa zostanie wyposażona w znakomicie dostosowane powierzchnie edukacyjne takie jak:


  • pracownia zajęć praktycznych gastronomicznych,
  • pracownia obsługi konsumenta,
  • pracownia języków obcych zawodowych,
  • warsztat zajęć praktycznych hotelarstwa,
  • pracownia organizacji hotelarstwa,
  • pracownia technologii gastronomicznej,
  • pracownia bloku ekonomiczno-prawnego i przedmiotów zawodowych.


Pracownie wyposażone zostaną w wysokiej jakości sprzęt, dzięki czemu użytkownicy infrastruktury będą mogli korzystać z pomocy naukowych o najwyższym standardzie technologicznym. Zaplanowano zakup m.in. tablic multimedialnych, laptopa, komputera stacjonarnego, drukarki, telewizora (grupa 8 KŚT), rzutników i projektora multimedialnego (grupa 6 KŚT). Projekt zapewniać będzie także poprawę bezpieczeństwa w Zespole Szkół. Zainstalowany zostanie system monitoringu wizyjnego zarówno wewnątrz utworzonych pracowni, jak i na zewnątrz budynku. Budynek szkolny zostanie przystosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo w postaci pochylni na zewnątrz obiektu, montaż tzw. zchodołazu umożliwiającego dotarcie do wyższych kondygnacji budynku, toalety dla osób niepełnosprawnych itp. Po zakończeniu realizacji projektu, operatorem i jednocześnie zarządzającym infrastrukturą zmodernizowaną będzie Zespół Szkół.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Zespół Szkół posiada/ma prawo do częściowej lub nie ma prawa do odzyskania podatku naliczonego w cenach nabywanych usług i towarów związanych z realizacją ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odzyskania podatku, gdyż zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie posiada statusu czynnego podatnika. Ponadto pozyskane środki na realizację projektu nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej ( § 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powołane przez Zespół Szkół rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które obowiązywało do dnia 31 grudnia 2009 r., regulowało tę kwestię w analogiczny sposób w rozdziale 10 i § 8 ust. 3 i 4.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w związku z faktem, iż Zespół Szkół nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a dokonane zakupy ? jak wynika z treści wniosku - nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację przedmiotowego projektu.

Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. z 2012 r. Dz. U., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika