Czy dotacja otrzymana na realizację szkoleń podlega opodatkowaniu.

Czy dotacja otrzymana na realizację szkoleń podlega opodatkowaniu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 26 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania niewykorzystanej części dotacji za obrót - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieuznania niewykorzystanej części dotacji za obrót.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, niekorzystającym ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi szkoleniowe, które dofinansowane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki stanowiące dofinansowanie, pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego. Na podstawie umowy o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, uzyskał Pan wsparcie dla projektu ?C.? - dalej jako ?Projekt?. Umowę w tym przedmiocie zawarł Pan z Województwem - Wojewódzkim Urzędem Pracy - dalej ?Instytucja Pośrednicząca?.

Na tej podstawie uzyskał wsparcie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 598.546,80 zł (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt osiem tysięcy pięćset czterdzieści sześć złotych i osiemdziesiąt groszy), która stanowi nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym: ze środków europejskich (Europejskiego Funduszu Społecznego) w kwocie 508.764,78 zł (słownie: pięćset osiem tysięcy siedemset sześćdziesiąt cztery złote i siedemdziesiąt osiem groszy) i z dotacji celowej z budżetu krajowego w kwocie 89.782,02 zł (słownie: osiemdziesiąt dziewięć tysięcy siedemset osiemdziesiąt dwa złote i dwa grosze). Kwoty wsparcia zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów zorganizowania Projektu, w szczególności: promocję, realizację szkoleń przez osoby, którym zostanie to zlecone za wynagrodzeniem, wynajem sali do prowadzenia szkoleń, catering, koszty prowadzenia biura Projektu i inne.

W ramach Projektu zobowiązał się Pan do zorganizowania 12 edycji szkoleń, łącznie dla 180 osób fizycznych (12 edycji x 15 osób w grupie w każdej edycji), w tym minimum dla 90 kobiet w wieku 18-64 lat, zamieszkujących tereny wiejskie, miejsko-wiejskie oraz miasta do 25.000 mieszkańców i/lub z wykształceniem co najwyżej średnim. Uczestnicy Projektu będą w nim brali udział z własnej inicjatywy. Szkolenia dla uczestników są całkowicie bezpłatne. Przy każdej z edycji szkolenia przeprowadzona będzie (przez osobę, której zostanie to przez Pana zlecone) rekrutacja uczestników. Poprzedzi ją kampania informacyjna (strony internetowe, plakaty, ulotki, informacja w urzędach pracy, powiatach, gminach i sołectwach). Następnie w dwóch etapach zostaną wyłonieni uczestnicy Projektu, którzy będą do niego aplikowali, poprzez złożenie stosownych formularzy aplikacyjnych. Zakwalifikowane będą osoby, które uzyskają najwyższą ilość punktów w zakresie kryteriów przyjętych przez organizatora Projektu - Pana, a zaakceptowanych w ramach umowy o dofinansowanie Projektu przez Instytucję Pośredniczącą - w szczególności: test weryfikujący kompetencje ICT (z ang. Information and Communication Technology) - im niższe, tym większa liczba punktów 0-10; inicjatywa podniesienia własnych kompetencji i rozwoju zawodowego - test ? liczba punktów 0-10; status na rynku pracy - bezrobotny/nieaktywny zawodowo - liczba punktów + 3; wiek - osoby powyżej 50 roku życia + 3 punkty. Początkowo, po przyjęciu formularzy aplikacyjnych, nastąpi ich ocena formalna oraz będą przyznawane punkty. Dodatkowo prowadzona będzie analiza potrzeb szkoleniowych uczestników - rozmowa oraz ankieta wypełniana przez uczestnika Projektu. Do Projektu zakwalifikowane będą osoby z najwyższą punktacją.


Każda edycja Projektu będzie składała się z następujących części:


A. Szkolenie - 75 godzin (15 godzin na jeden moduł) prowadzone w dni tygodnia lub weekendy, w zależności od potrzeb.


Taki program szkolenia jest wymagany przez Fundację. Po szkoleniu zostaną wydane Certyfikaty ECCC, które są formalnym potwierdzeniem uzyskanych kwalifikacji i są uznawane na całym świecie. Szkolenie podzielone będzie na poszczególne moduły. Tematyka poszczególnych modułów to:


  • Moduł 1. Sprzęt i oprogramowanie komputerowe (odpowiednik ECDL - M2): komputer i jego budowa; urządzenia peryferyjne; sieci komputerowe; system operacyjny; oprogramowanie;
  • Moduł 2. Edycja dokumentów (odpowiednik ECDL - M3): tworzenie zawartości; strukturyzowanie; formatowanie; zarządzanie dokumentami; dostosowanie edytora;
  • Moduł 6. Technologie informacyjno-komunikacyjne (odpowiednik ECDL ? M7): przeglądarka internetowa; poczta elektroniczna; komunikator internetowy; rejestracja domen; hosting; grupy dyskusyjne, portale społecznościowe; czat; dokumenty w sieci; konfiguracja serwera pocztowego, www, ftp;
  • Moduł 7. Technologie mobilne (odpowiednik ECDL ? M7): telefony komórkowe; sieci GSM; bezprzewodowe sieci komputerowe; oprogramowanie telefonów komórkowych; urządzenia przenośne; system nawigacji satelitarnej;
  • Moduł 8. Grafika biznesowa (odpowiednik ECDL - M6): formatowanie slajdów; kreatywna prezentacja; prezentacja interaktywna; dostosowanie prezentacji; współpraca Power Pointa z urządzeniami i programami.


    B. Egzamin ECCC na poziomie A podstawowym (zalecany dla osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym).


Po przeprowadzeniu szkolenia (części A Projektu opisanej powyżej) nastąpi weryfikacja umiejętności zdobytych w trakcie Projektu przez poszczególnych jego uczestników. Weryfikacji podlega przy tym około 15% możliwości, jakie daje technologia w danym obszarze. Czas trwania egzaminu ECCC może przekroczyć 30 minut. Uczestnik będzie zobowiązany do przystąpienia do 5 egzaminów ECCC na zakończenie każdego z modułów. Przeprowadzi je osoba spełniająca standardy ECCC - niezależna od Pana. Po egzaminie każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat ECCC z procentowym wynikiem z każdego egzaminu.


Dotacja przyznana Panu na realizację Projektu, pokrywająca koszty jego organizacji, jest skalkulowana na podstawie sporządzonego przez Pana budżetu. Większość kosztów Projektu jest skalkulowana realnie (tzn. będą one pokrywane dotacją na podstawie faktycznie poniesionych wydatków, z tym że koszty zarządzania będą finansowane w wartości projektowej, która została przedstawiona przez Pana - jako urealniona wartość takich wydatków - w budżecie Projektu). Niektóre wydatki Projektu zostały natomiast określone tzw. ryczałtowo (określona kwota będzie przyznana Panu na realizację określonego skalkulowanego w budżecie kosztu Projektu, niezależnie od faktycznie poniesionej wysokości tego kosztu). Jedynymi wydatkami skalkulowanymi w sposób ryczałtowy są wydatki na realizację szkolenia (m.in. koszty zapewnienia sali wraz z wyposażeniem; koszty wynajęcia trenera; koszty materiałów dydaktycznych - w tym podręcznik dla uczestnika). Skalkulowana kwota ryczałtu przypadająca w tym wypadku na jednego uczestnika Projektu wynosi 1.270 zł (słownie: tysiąc dwieście siedemdziesiąt złotych).


Budżet Projektu został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą i na tej podstawie będzie następowało rozliczenie Projektu. Technicznie rozliczenie środków uzyskiwanych z dotacji będzie odbywało się w następujący sposób. Będzie Pan uzyskiwał od Instytucji Pośredniczącej środki z dotacji (w formie zaliczek) zgodnie z harmonogramem płatności określonym na podstawie zawartej umowy. W tym wypadku kolejne zaliczki będą wypłacane pod warunkiem wydatkowania przez Pana (zgodnie z określonym budżetem) 70% środków poprzedniej zaliczki. Wszelkie środki uzyskane z dotacji (zaliczek) będzie Pan gromadził na wyodrębnionym koncie bankowym. Jednocześnie, w ramach płatności zaliczkowych, będzie otrzymywał zarówno środki, które mają na celu sfinansowanie realnie skalkulowanych wydatków ponoszonych na Projekt - dofinansowane w wielkości faktycznie poniesionych wydatków, jak i środki na pokrycie wydatków skalkulowanych w sposób ryczałtowy (mające na celu zapewnienie realizacji szkolenia). W odniesieniu do wydatków rozliczanych realnie (na podstawie poniesionych wydatków) będzie Pan uzyskiwał niejako na bieżąco płatności w formie zaliczek, tj.

po wydatkowaniu określonych kwot zgodnie z ich przeznaczeniem, przy założeniu, że poprzednia zaliczka będzie wykorzystana w co najmniej 70% Instytucja Pośrednicząca będzie przekazywała Panu kolejną zaliczkę. W odniesieniu do dotacji przyznanej na koszty Projektu skalkulowane ryczałtowo ma Pan dowolność przy jej wydatkowaniu (przy jej wykorzystaniu musi jednak zapewnić realizację celu, na który skalkulowany jest wydatek, tj. koszty zapewnienia sali wraz z wyposażeniem; koszty wynajęcia trenera; koszty materiałów dydaktycznych - w tym podręcznik dla uczestnika), przy czym następuje to w następujący sposób:


  • początkowo wydatkuje Pan własne środki na zapewnienie realizacji ww. celu;
  • następnie ustala Pan przysługujące z dotacji kwoty ryczałtu w oparciu o spełnienie określonych warunków formalnych. ?Warunkiem formalnym przez spełnienie którego? przysługuje dotacja ryczałtowa za każdego uczestnika szkolenia jest obecność uczestnika na co najmniej 80% zajęć prowadzonych w ramach Projektu - etapu, w którym brał udział;
  • dopiero po spełnieniu powyższych warunków - tj. wcześniejszym samodzielnym finansowaniu wydatku ryczałtowego, następnie spełnieniu warunku formalnego przez uczestnika projektu, o czym mowa powyżej ? uzyskuje Pan uprawnienie do pobrania kwoty dotacji (w części dotyczącej wydatków skalkulowanych ryczałtowo) z wyodrębnionego rachunku bankowego, na którym gromadzone są środki dotacji wypłacane Panu zaliczkowo.


Z drugiej strony, nie ma Pan gwarancji, że wszystkie osoby przyjęte na szkolenie je ukończą, a zatem nie ma gwarancji pokrycia zabudżetowanych kosztów. W oparciu o powyższe, z otrzymanych środków dotacji będzie Pan pokrywał kolejne wydatki Projektu, w tym m.in. ustalone ryczałtowo jednostkowe koszty szkolenia uczestnika. Możliwa jest sytuacja, w której z uzyskanej dotacji pokrywającej jednostkowe koszty ustalone ryczałtowo na jednego uczestnika szkolenia (1.270 zł) wydatkuje Pan faktycznie niższe kwoty niż te określone w budżecie (w budżecie przyjęto, że takie koszty ryczałtowe na organizację szkolenia dla jednego uczestnika to 1.270 zł). Niewydatkowane kwoty nie będą jednocześnie podlegały zwrotowi do Instytucji Pośredniczącej.

Szkolenia organizowane przez Pana w ramach Projektu mają na celu podnieść kwalifikacje zawodowe osób biorących w nich udział (zagrożonych wykluczeniem cyfrowym) m.in. poprzez zaznajomienie ich z obsługą komputera oraz urządzeń, którymi posługiwanie się obecnie jest pewnym standardem w zasadzie przy wykonywaniu każdej pracy. Dodatkowo rozważa Pan możliwość nabycia z własnych środków sprzętu komputerowego, niezbędnego do prowadzenia szkoleń uczestników w ramach Projektu. Nabycie komputerów może mieć formę czasową - np. leasing, gdzie nie dojdzie do przeniesienia ich własności na Pana rzecz. Rozważa Pan również zakup komputerów na własność. W tym drugim wypadku początkowo nabyte komputery będą wykorzystywane na cele realizacji Projektu - prowadzenie szkoleń - następnie będzie Pan je wykorzystywał wyłącznie w celu wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy otrzymana dotacja stanowi obrót podlegający VAT w części, która faktycznie nie zostanie przez Pana wydatkowana i w odniesieniu do której nie będzie konieczności jej zwrotu na rzecz Instytucji Pośredniczącej?


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana dotacja w części, która faktycznie nie zostanie wydatkowana i w odniesieniu do której nie będzie konieczności jej zwrotu na rzecz Instytucji Pośredniczącej, nie stanowi obrotu w rozumieniu regulacji art. 29 ust. 1 u.p.t.u.


Wskazał Pan, że część wydatków finansowanych dotacją jest skalkulowana w sposób ryczałtowy (wydatki na realizację szkolenia). Ryczałt za jednego uczestnika szkolenia będzie Panu należny - zgodnie ze sposobem rozliczania dotacji (który przedstawiony jest w opisie stanu faktycznego) wyłącznie po spełnieniu wymogów formalnych przez uczestnika szkolenia (uczestnictwo w określonej ilości zajęć). Wcześniej natomiast koszty szkolenia (które będą zwracane Panu ryczałtem) będą finansowane samodzielnie. Będzie Panu przysługiwała dotacja w wielkości zryczałtowanych kosztów szkolenia za jednego uczestnika określonych w budżecie Projektu niezależnie od tego, jaki faktycznie koszt w tym zakresie poniesie Pan finansując wcześniej ten wydatek ze swoich środków. Może zatem dojść do sytuacji, w której tytułem kosztów realizacji szkolenia na jednego uczestnika wydatkuje Pan kwotę faktycznie niższą lub faktycznie wyższą niż otrzymana, a następnie zryczałtowana dotacja z tytułu przeprowadzenia szkolenia każdego uczestnika Projektu. W Pana ocenie, taka sytuacja nie wpływa na sposób traktowania - pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług - środków przekazywanych przez Instytucję Pośredniczącą tytułem dotacji na realizację Projektu. Pana zdaniem, wszelkie czynności składające się na realizację Projektu nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ich katalog określony został w ramach art. 5 ust. 1 u.p.t.u., zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrz wspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrz wspólnotowa dostawa towarów.


Stwierdził Pan, że realizacja Projektu nie może być kwalifikowana jako któraś z ww. czynności opodatkowanych, tym samym bez znaczenia pozostaje fakt, że nie wydatkuje całej kwoty uzyskiwanej dotacji, której nie będzie jednocześnie zobowiązany zwrócić na rzecz Instytucji Pośredniczącej. Po zacytowaniu treści art. 29 ust. 1 ustawy podniósł Pan, że jeśli nie ma w tym przypadku w ogóle mowy o obrocie, rozumianym jako kwota należna z tytułu sprzedaży - bo nie ma sprzedaży (czynności opodatkowanej), nie może być również mowy o kwocie, która taki obrót zwiększa - uzyskiwanej dotacji. Zauważył Pan, że w ramach powyższej regulacji prawodawca wyklucza możliwość powiększenia obrotu o dotacje, które nie mają bezpośredniego wpływu na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Wskazał, że wszystkie czynności wykonywane w ramach realizacji Projektu są nieodpłatne dla jego uczestników, a zatem uzyskiwana dotacja, nawet w części, w której faktycznie nie zostaje wydatkowana i nie musi być jednocześnie zwrócona na rzecz Instytucji Pośredniczącej, nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisów ustawy.

Podniósł Pan, że nawet gdyby uznać, że czynności wykonywane w ramach realizacji Projektu są czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu art. 5 ustawy - z czym się Pan nie zgadza - otrzymana dotacja, nawet w ww. części, również nie zwiększa podstawy opodatkowania w VAT, gdyż wszelkie czynności prowadzone w ramach Projektu są nieodpłatne dla jego uczestników. Podkreślił, że w myśl przywołanej regulacji art. 29 ust. 1 ustawy, podstawę opodatkowania zwiększa się wyłącznie o dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Stwierdził, że a contrario, nawet uznając, że w tym przypadku ma miejsce wykonywanie czynności opodatkowanych - z czym się nie zgadza - otrzymywana dotacja (nawet w części, która faktycznie przewyższa faktycznie poniesione wydatki na realizację Projektu i nie będzie istniał obowiązek jej zwrotu na rzecz Instytucji Pośredniczącej) nie wpływa bezpośrednio na cenę usługi. Wszystkie czynności wykonywane w ramach Projektu są bowiem nieodpłatne dla uczestników szkoleń. Dotacja ta ma zatem tzw. charakter kosztowy - pokrywa ona skalkulowane w budżecie, zaakceptowane przez Instytucję Pośredniczącą, koszty realizacji każdego zadania nie wpływając jednocześnie bezpośrednio na ceny dostarczanych towarów i świadczonych usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na podstawie art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Analiza przywołanych powyżej regulacji jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy są one celowe i jednocześnie związane bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Zatem do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie, które mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą konkretnego towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy dofinansowanie jest związane z dostawą lub świadczeniem usługi, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensata z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka zwiększa podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie, bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy zwiększają podstawę opodatkowania, istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego, w określonej formie, dofinansowania.

Z wniosku wynika, że będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi Pan działalność, w ramach której przeprowadza szkolenia objęte Programem Operacyjnym Kapitał Ludzki. Otrzymał Pan dofinansowanie (dotację), które stanowi nie więcej niż 100% całkowitych wydatków. Jest to dotacja pokrywająca koszty organizacji projektu, skalkulowana na podstawie sporządzonego przez Pana budżetu i nie ma wpływu na cenę usługi. Budżet został zaakceptowany przez Instytucję Pośredniczącą i na jego podstawie będzie następowało rozliczenie.

Szkolenia przeprowadzane w ramach ww. projektu mają na celu podnieść kwalifikacje zawodowe osób (zagrożonych wykluczeniem cyfrowym) biorących w nich udział m.in. poprzez zaznajomienie ich z obsługą komputera oraz urządzeń, którymi posługiwanie się obecnie jest pewnym standardem przy wykonywaniu każdej pracy. Szkolenia dla uczestników są całkowicie bezpłatne.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że skoro - jak wynika z wniosku - pozyskana dotacja jest dotacją kosztową i nie ma wpływu na cenę świadczonych usług (uczestnicy nie ponoszą odpłatności), to nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu. W konsekwencji obrotem nie będzie również część dotacji, która faktycznie nie zostanie wydatkowana, pomimo że nie będzie miał Pan obowiązku jej zwrotu Instytucji Pośredniczącej.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika