Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

Możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 5 lutego 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i montażem pieca co. ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem i montażem pieca co.

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury jest samorządową instytucją kultury. Posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej z dnia 25 października 1991 r. (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123) oraz statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 21 listopada 2003 r. Od dnia 1 lipca 2009 r. jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Ponieważ dokonuje sprzedaży opodatkowanej i nieopodatkowanej ustalona została proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy. Proporcja obliczona przez Jednostkę została ustalona protokołem przez naczelnika urzędu skarbowego, według prognozy ustalonej na poziomie 91%. Na podstawie wykonanej sprzedaży za 2009 r. wyliczono proporcję udziału sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży ogółem, która wyniosła 91,42% (po zaokrągleniu 91%). W związku z powyższym proporcja przyjęta przez MGOK na 2010 r. wynosi 91%. MGOK zrealizował zadanie inwestycyjne polegające na zakupie i montażu pieca co. w budynku będącym Jego siedzibą. Koszty zakupu i montażu pieca sfinansowano z dotacji otrzymanej z Urzędu Gminy i Miasta, którego MGOK jest jednostką organizacyjną, wpisaną do rejestru instytucji kultury. Nabyty piec wraz z montażem jest zakupem inwestycyjnym o wartości 15.591,22 zł. Amortyzacja jaka będzie dokonywana od przyjętej wartości środka trwałego, będzie amortyzacją księgową. Jednostka nie jest płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, wykonuje zadania statutowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup pieca co. oraz jego montaż, finansowanego z dotacji otrzymanej z jednostki samorządu terytorialnego (Gminy i Miasta), w części którą można przypisać czynnościom opodatkowanym, tj. w 91%...


Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup i montaż pieca co. w wysokości 91%, gdyż piec ten ogrzewa cały budynek będący siedzibą Jednostki i jest zakupem inwestycyjnym, służącym zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu (art. 90 ust. 2 ustawy).

Na podstawie ust. 3 tegoż artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowy sposób wyliczenia wskazanej proporcji zawarty został w dalszych przepisach art. 90, od ust. 4 do 10 powołanej ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury realizuje zadanie inwestycyjne polegające na nabyciu pieca co. i jego montażu, w budynku stanowiącym Jego siedzibę. Powyższy zakup zrealizowano z dotacji otrzymanej z Urzędu Gminy i Miasta. MGOK wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i nieopodatkowane tym podatkiem. Wstępna proporcja sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem uzgodniona z naczelnikiem urzędu skarbowego na 2009 r. wyniosła 91%. Również proporcja rzeczywista, wyliczona po zakończeniu 2009 r., nie uległa zmianie i stanowi 91%. Proporcję tę przyjęto na 2010 r.

Uwzględniając powyższe oraz treść powołanych przepisów, uznać należy, że Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ww. zakupem, jedynie w tej części, w jakiej będzie on służył wykonywaniu czynności opodatkowanych, tj. 91%.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika