Dotyczy prawidłowosci rozliczenia w deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu uzywanego, (...)

Dotyczy prawidłowosci rozliczenia w deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu uzywanego, obowiązku zapłaty podatku z tego tytułu w terminie 14 dni oraz złożenia dokumentu VAT-23.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2008 r. (data wpływu 16 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczenia w deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu używanego, obowiązku zapłaty podatku z tego tytułu w terminie 14 dni oraz złożenia dokumentu VAT-23 - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełnionym pismem wniesionym przez Wnioskodawcę w dniu 25 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości rozliczenia w deklaracji VAT-7 wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu używanego, obowiązku zapłaty podatku z tego tytułu w terminie 14 dni oraz złożenia dokumentu VAT-23.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 19 czerwca 2008 r., na podstawie faktury wystawionej przez podatnika unijnego, Wnioskodawca nabył używany samochód ciężarowy marki Mercedes. Przed przyjęciem przedmiotowego pojazdu do ewidencji środków trwałych, została podjęta decyzja o jego odsprzedaży. W dniu 3 lipca 2008 r. Wnioskodawca sprzedał ten pojazd odbiorcy krajowemu na podstawie faktury VAT, w której zawarty został podatek należny. Ponieważ nabyty środek transportu nie został przez Wnioskodawcę zarejestrowany (rejestracji dokonać miał odbiorca krajowy), postąpiono jak w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wystawione zostały faktury wewnętrzne dokumentujące wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, które zostały ujęte w rejestrach VAT za miesiąc czerwiec 2008 r. i wykazane w deklaracji VAT-7 za ten miesiąc oraz w deklaracji VAT-UE za II kwartał 2008 r.


Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązek zapłaty podatku w terminie 14 dni spoczywa na nabywcy, jeżeli środek transportu ma być przez niego rejestrowany w kraju. Jednocześnie zaznaczył, że wydział komunikacji odmawia wydania stałego dowodu rejestracyjnego ostatecznemu nabywcy, gdyż w ustawie o ruchu drogowym (art. 72 ust. 1) jest zapis, który przesądza, że rejestracji dokonuje się na podstawie:


  • zaświadczania urzędu skarbowego o zapłacie podatku (VAT-25),
  • w przypadku, gdy sprowadzony pojazd, który nie był zarejestrowany (...), zaświadczenie może być zastąpione fakturą z wyszczególnioną kwotą podatku od towarów i usług potwierdzającą dokonanie dostawy przez tego podatnika, pod warunkiem, że odsprzedaż pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.


Handel samochodami nie jest przedmiotem działalności Wnioskodawcy, a transakcja miała charakter jednorazowy. Zatem nie jest w stanie uzyskać zaświadczenia VAT-25 z urzędu skarbowego, gdyż nie spoczywał na nim obowiązek zapłaty podatku i składania deklaracji VAT-23.

Pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 25 listopada 2008 r., uzupełniono przedstawiony we wniosku stan faktyczny o następujące informacje. Samochód, o którym mowa we wniosku został zaliczony do kategorii pojazdów wymienionych w art. 86 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, co zgodnie z art. 84 ust. 5 tej ustawy, zostało potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Wnioskodawca w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dla celów ewidencyjnych wystawia dwie faktury wewnętrzne: fakturę FWU (ujmowaną w rejestrze VAT z wykazaniem podatku należnego) oraz fakturę FZWU (ujmowaną w rejestrze VAT z wykazaniem podatku naliczonego). Wystawione faktury wewnętrzne, dokumentujące nabycie samochodu, Wnioskodawca uwzględnił w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2008 r. Faktura wewnętrzna FWU ujęta została w poz. 32 i 33 deklaracji, natomiast faktura FZWU w poz. 46 i 47 deklaracji. W poz. 39 ww. deklaracji wykazano wartość ?0?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca prawidłowo wykazał wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji VAT- 7 za miesiąc czerwiec, czy spoczywał na nim obowiązek zapłaty podatku w terminie 14 dni oraz złożenia deklaracji VAT-23...


Zdaniem Wnioskodawcy, skoro jako nabywca nie dokonywał rejestracji pojazdu, nie miał obowiązku zapłaty podatku w terminie 14 dni oraz prawidłowo wykazał wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2008 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 105 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, naczelnicy urzędów skarbowych dla celów związanych z rejestracją środków transportu są obowiązani do wydawania zaświadczeń potwierdzających:


  1. uiszczenie przez podatnika podatku - w przypadkach, o których mowa w art. 103 ust. 3 i 4, lub
  2. brak obowiązku uiszczenia podatku z tytułu przywozu nabywanych z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju pojazdów, które mają być dopuszczone do ruchu na terytorium kraju.


W przypadku, o którym mowa w art. 99 ust. 9 i 10, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego (art. 103 ust. 3 ustawy). W myśl ust. 4 cyt. artykułu, przepis ust. 3 stosuje się także w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, od których podatek jest rozliczany zgodnie z art. 99 ust. 1-3 lub 8, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

Według zapisu ust. 5 tegoż artykułu, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 i 4, podatnicy są obowiązani przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu. Do informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Na podstawie ust. 6 ww. artykułu, informacja, o której mowa w ust. 5, wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu i dowodem zapłaty, stanowią podstawę do wydania zaświadczenia, o którym mowa w art. 105 ust. 1 pkt 1.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W świetle art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


W myśl ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary maja służyc czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a- z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia używanego samochodu, który po przemieszczeniu do kraju, został sprzedany odbiorcy krajowemu (zdarzenie to udokumentowano fakturą VAT, w której został zawarty podatek należny). Wnioskodawca nie zarejestrował przedmiotowego pojazdu, stąd jego wewnątrzwspólnotowe nabycie rozliczone zostało we właściwej deklaracji VAT-7 na zasadach ogólnych tj. z wykazaniem w poz. 39 kwoty podatku z tytułu tego nabycia, która winna być zapłacona w terminie 14 dnia od powstania obowiązku podatkowego w wysokości ?0?. Wnioskodawca podkreślił, że nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie handlu samochodami, a przedmiotowa transakcja miała charakter jednorazowy. Na tym tle powziął wątpliwości co do prawidłowości wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu w deklaracji VAT-7, obowiązku zapłaty podatku w terminie 14 dni oraz złożenia dokumentu VAT-23, zaznaczając, że właściwy wydział komunikacji odmawia wydania stałego dowodu rejestracyjnego ostatecznemu nabywcy.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca nabywając towar w postaci samochodu ciężarowego od podatnika podatku od wartości dodanej z innego kraju członkowskiego, rozpoznał wewnątrzwspólnotowe nabycie, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy, i nie dokonał rejestracji tego pojazdu na terytorium kraju, nie był zobowiązany do zapłaty podatku z tytułu tegoż nabycia, w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego oraz złożenia dokumentu VAT-23, gdyż obowiązek ten nie powstał. W związku z powyższym za prawidłowe uznać należy rozliczenie w deklaracji VAT-7 za miesiąc czerwiec 2008 r. wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu na zasadach ogólnych tj. z wykazaniem w poz. 39 tej deklaracji podatku należnego, podlegającego wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 4 ustawy w wysokości ?0?.

Jednocześnie należy wskazać, iż kwestia sposobu potwierdzenia spełnienia wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 jest uregulowana w art. 86 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie jak wskazała Spółka w art. 84 ust. 5 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika