Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w budynkach użyteczności publicznej, (...)

Odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji w budynkach użyteczności publicznej, w których znajdują się m.in. pomieszczenia będące przedmiotem umowy najmu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ?Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (Przedszkole Publiczne, Szkoła Podstawowa)? - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 listopada 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. ?Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (Przedszkole Publiczne, Szkoła Podstawowa)?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina w 2007 r. rozpoczęła inwestycję pn. ?Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (Przedszkole Publiczne, Szkoła Podstawowa)?. W 2007 r. poniesiono koszty dokumentacji technicznej, dalsze prace będą wykonywane latach 2009 ? 2010. Gmina osiąga dochody z najmu pomieszczeń w ww. budynkach. Przychody z najmu pomieszczeń podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.


W związku z powyższym zadano pytanie w następującym zakresie.


Czy Gmina może w całości odliczyć podatek naliczony w związku z realizacją inwestycji pn. ?Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej (Przedszkole Publiczne, Szkoła Podstawowa)?, w związku z wynajmowaniem pomieszczeń w ww. instytucjach...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zrealizowana inwestycja będzie służyła czynnościom opodatkowanym. W związku z wynajmowaniem pomieszczeń w Szkole Podstawowej oraz w Przedszkolu Publicznym Gmina uzyskuje i planuje uzyskiwać z tego tytułu przychody, dlatego może odliczyć podatek naliczony.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje inwestycję w budynkach użyteczności publicznej, tj. Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola Publicznego, w których znajdują się m. in. pomieszczenia będące przedmiotem umów najmu, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Z powyższego przepisu wynika zatem, że organy władzy publicznej oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatnika w sytuacji gdy:


  • wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań,
  • wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.


Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, w zakresie m. in.: edukacji publicznej, (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stanowił, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Od dnia 1 grudnia 2008 r. obowiązuje tożsama regulacja na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Wnioskodawca wskazał, że realizuje inwestycję dot. termomodernizacji budynków użyteczności publicznej (Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola Publicznego). Na podstawie przepisu § 13 ust. pkt 11 ww. rozporządzenia, zadania własne Gminy, w tym w zakresie edukacji publicznej, podlegają zwolnieniu z opodatkowania, zatem wykluczyć należy prawo do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z ww. inwestycją. Prawo do odliczenia przysługuje jedynie w związku ze świadczeniem usług najmu, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ww. inwestycją termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, jedynie w takiej części w jakiej zakupy te związane są z wykonywaniem czynności opodatkowanych (najem pomieszczeń), o ile nie wystąpią okoliczności wykluczające to prawo, wynikające z przepisów art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70 - 561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika