Czy w odniesieniu do projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości (...)

Czy w odniesieniu do projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu ?Studium Socjoterapii i Edukacji Twórczej ? I i II edycja?, niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 listopada 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu ?Studium Socjoterapii i Edukacji Twórczej ? I i II edycja?, niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca, jako wojewódzka, samorządowa instytucja kulturalna działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123 ze zm.) oraz Statutu uchwalonego przez Sejmik. Zgodnie z art. 3 ust. 2 ww. ustawy, działalność określona w art. 1 ust. 1, tj. działalność polegająca na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

Do podstawowych, wskazanych w statucie zadań ?W?, zalicza się w szczególności: tworzenie programów edukacji regionalnej, estetycznej i artystycznej, nowoczesnego zarządzania instytucjami kultury oraz animowania kultur lokalnych, kształcenie i doskonalenie kadr dla potrzeb kultury i oświaty w zakresie poszczególnych dziedzin sztuki, czy też pomoc instrukcyjno-metodyczna i programowo-organizacyjna świadczona na rzecz wszelkich podmiotów kulturotwórczych regionu.

?W? w ramach dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizował projekt ?Studium Socjoterapii i Edukacji Twórczej ? I i II edycja? w ramach priorytetu II ZPORR ? wzmacnianie rozwoju zasobów ludzkich w regionach zintegrowanego programu operacyjnego rozwoju regionalnego 2004-2006. Głównym założeniem projektu jest rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwościami ustawicznego kształcenia w regionie. Celem projektu jest przygotowanie jego uczestników do profesjonalnego wykonywania czynności zawodowych poprzez podwyższanie ich kwalifikacji z zakresu socjoterapii z uwzględnieniem edukacji twórczej w pracy wychowawczej. Środki finansowe uzyskane w ramach dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone zostały m.in. na wynagrodzenie wykładowców prowadzących zajęcia, materiały biurowo-szkoleniowe, kampanię informacyjno-promocyjną, wyposażenie techniczne, tj. komputer stacjonarny, oprogramowanie, wielofunkcyjną drukarkę laserową oraz aparat fotograficzny. Wszystkie zakupione środki rzeczowe, w tym w szczególności wyposażenie techniczne, wykorzystywane jest wyłącznie na potrzeby Działu Doskonalenia Kadr, Informacji i Analiz zajmującego się realizacją i koordynowaniem projektu.

W piśmie uzupełniającym opis stanu faktycznego wskazano, iż omawiany projekt realizowany był bez pobierania odpłatności od uczestników, w związku z czym Wnioskodawca nie uzyskał z tego tytułu żadnych przychodów


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W niniejszym załączniku, który stanowi wykaz usług zwolnionych od podatku, pod poz. 7 wpisano ?usługi w zakresie edukacji?, a pod poz. 11 ?usługi związane z kulturą (?)?. Zwolnieniu poddano zatem czynności wykonywane w interesie publicznym przez powołane do tego instytucje i organizacje, w tym m.in. w zakresie edukacji. Należy również zauważyć, iż zwolnieniem objęto wszystkie usługi edukacyjne, a nie tylko usługi świadczone przez szkoły i placówki upoważnione do wystawiania świadectw ukończenia danej szkoły lub placówki, albo do wystawiania zatwierdzonego i uznawanego przez organy państwowe świadectwa ukończenia innych form kształcenia prowadzonych przez te szkoły lub placówki, w tym kształcenia zawodowego. Tym samym zwolnieniem od podatku objęto wszelkiego rodzaju usługi edukacyjne.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z tym, że przedmiotowy projekt nie jest wykorzystywany na cele prowadzenia opodatkowanej działalności gospodarczej, a wyłącznie w celu związanym z działalnością w zakresie edukacji kulturalnej, zatem naliczony podatek od towarów i usług wynikający z wszelkich zakupów poczynionych na jego realizację nie podlega odliczeniu od podatku należnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.


Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:


  • brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,
  • istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.


Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Z treści powyższego przepisu wynika, że odliczenie podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym czynnym podatnikom podatku od towarów i usług, jeżeli nabyte towary i usługi służą czynnościom opodatkowanym, tzn. czynnościom, które generują podatek należny. Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje m.in. przy nabyciu towarów i usług:


  • wykorzystywanych do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (tzn. niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem),
  • wykorzystywanych do czynności wprawdzie podlegających zakresowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług, nie mniej jednak na podstawie przepisów szczególnych zwolnionych od tego podatku.


Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

W przedmiotowej sprawie ?W? nieodpłatne świadczy usługi, do których powołany został na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz Statutu uchwalonego przez Sejmik.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że nieodpłatne szkolenie uczestników projektu do profesjonalnego wykonywania czynności zawodowych poprzez podwyższanie ich kwalifikacji z zakresu socjoterapii z uwzględnieniem edukacji twórczej w pracy wychowawczej jest związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem czynności te nie podlegają regulacjom wynikającym z ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz opodatkowaniu tym podatkiem.

W konsekwencji, z uwagi na fakt, że realizowany projekt związany jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu (a nie ze zwolnionymi, jak Jednostka wskazała we wniosku, co skutkowało uznaniem stanowiska Wnioskodawcy za nieprawidłowe), w przedstawionym stanie faktycznym brak jest możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupów towarów i usług w ramach projektu ?Studium Socjoterapii i Edukacji Twórczej ? I i II edycja?.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika