Stawka podatku właściwa dla sprzedaży niezabudowanych gruntów.

Stawka podatku właściwa dla sprzedaży niezabudowanych gruntów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2009 r. (data wpływu 12 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniach 29 stycznia oraz 15 lutego 2010 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku dla dostawy gruntu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 stycznia oraz 15 lutego 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy gruntu.


W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniach, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie wydobywania żwiru i piasku. Kruszywa te pozyskiwane są z nieruchomości nabytej w dniu 6 grudnia 1999 r. na podstawie aktu notarialnego Nieruchomość służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2002 r. do chwili obecnej. Od jej nabycia nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W celu wykorzystywania zgodnie z prawem nieruchomości w zakresie wydobywania kruszywa naturalnego, udzielono Panu koncesji (jest ważna do dnia 31 grudnia 2018 r.) na wydobywanie metodą odkrywkową w obszarze górniczym kruszywa naturalnego - ze złoża.

Ww. nieruchomość ma powierzchnię 6,27 ha, z czego część jest przeznaczona ? w świetle miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - na powierzchniową eksploatację kruszywa, a część nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W decyzji na wydobywanie kruszywa, ustanowiono teren górniczy o powierzchni 4,6822 ha. Pozostała część nieruchomości, tj. 1,5878 ha nie jest wykorzystywana jako teren górniczy. Zamierza Pan sprzedać całą ww. nieruchomości.

Część górnicza została dostosowana do potrzeb wydobywania kruszywa poprzez ukształtowanie terenu umożliwiające samochodowy transport urobku. Roboty te wykonywane są na bieżąco przy użyciu własnego sprzętu zgodnie z aktualnymi potrzebami. Na terenie żwirowni nie ma innych budowli w rozumieniu prawa budowlanego.


Część ww. nieruchomości nie wykorzystywaną na cele górnicze, zalicza Pan do terenów rolnych, a więc do terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę, w związku z tym, że:

  • brak jest planu zagospodarowania przestrzennego dla tej części gruntu,
  • nie została wydana dla niej decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego,
  • w ewidencji gruntów teren ten jest wpisany jako rolny,
  • dla tego obszaru - zgodnie z informacjami uzyskanymi w Urzędzie Gminy - nie opracowano studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego,
  • na pisemne zapytanie wydano zaświadczenie powtórnie informujące Pana o braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - poprzedni był z 1985 r. i utracił moc prawną z dniem 1 stycznia 2003 r.,
  • rekultywacja terenu po żwirowni, będącej częścią przedmiotowej działki, zgodnie z planem rekultywacji, ma polegać na zalesieniu, a więc ma to być teren nie przeznaczony pod zabudowę,
  • działki sąsiadujące z ww. działką mają charakter rolny (również nie mają planu zagospodarowania przestrzennego), zaś w bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się gminne wysypisko śmieci, co uniemożliwia zabudowę mieszkaniową z uwagi na uciążliwe sąsiedztwo,
  • w pobliżu przedmiotowej działki nie ma dostępów do mediów, a najbliższe przyłącze do sieci energetycznej znajduje się w odległości około 2 km.


Biorąc pod uwagę powyższe informacje stwierdził Pan, iż cała działka o nr 1657 w chwili obecnej stanowi teren niezabudowany inny niż teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować przy sprzedaży powyższej nieruchomości, zarówno w części rolnej jak i dotyczącej obszaru górniczego...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż części nieruchomości nie objętej miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego korzysta ze zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż będzie to dostawa terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę. Teren ten jest wydzielony z powierzchni całej działki na wyrysie ewidencji gruntów.

W Pana ocenie również sprzedaż pozostałej część działki gruntu wykorzystywanej jako zakład górniczy korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, z uwagi na to, że od zakupionej nieruchomości (nabycie miało miejsce w 1999 r.) nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponoszono wydatków na jej ulepszenie, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto nie wznoszono na niej żadnych budowli, ani budynków. Jedyne nakłady jakie poczyniono to bieżące niwelacje terenu dla potrzeb transportu urobku. Z uwagi na częste zmiany miejsca pozyskiwania kruszywa niwelacje terenu na tej działce nie mają charakteru stałego i są na bieżąco korygowane. Rezultaty tych prac nie są ulepszeniem nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowego od osób fizycznych, lecz kosztami bieżącego utrzymania żwirowni. W związku z powyższym zamierza Pan sprzedać działkę gruntu przeznaczoną na eksploatację kruszyw nie zaś teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy dodatkowo wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika