Korekta podatku naliczonego od zakupów związanych z modernizacją hali produkcyjnej, oddaną do użytkowania (...)

Korekta podatku naliczonego od zakupów związanych z modernizacją hali produkcyjnej, oddaną do użytkowania w 2004 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2008 r. (data wpływu 10 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem otrzymanym w dniu 2 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z modernizacją hali produkcyjnej, oddaną do użytkowania w 2004 r. ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego od zakupów związanych z modernizacją hali produkcyjnej, oddaną do użytkowania w 2004 r.


W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie uzupełniającym, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka w lutym 2003 r. zakupiła halę produkcyjną. Hala nabyta została jako towar używany ze stawką zw. Od momentu nabycia była użytkowana przez Wnioskodawcę w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Spółka w grudniu 2004 r. oddała do używania modernizację hali nie przekraczającą 30% wartości początkowej i odliczyła od tych nakładów podatek naliczony. Część nakładów na tę modernizację poniesiona była w 2003 r., a część po dniu 1 maja 2004 r.

Wnioskodawca w grudniu 2008 r. planuje sprzedaż hali, która będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z tym należy dokonać korekty odliczonego podatku od modernizacji w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym dokonana będzie sprzedaż. Wartość nakładów poniesionych po dniu 1 maja 2004 r. przekroczyła kwotę 15.000 zł netto, a zatem, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy, okres korekty dla nieruchomości wynosić będzie 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do używania. W przypadku Spółki korekcie będzie podlegało 6/10 odliczonego podatku od modernizacji (10 lat - 4 lata).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy korekcie podlegać będzie podatek odliczony od całości modernizacji, oddanej do używania w grudniu 2004 r., czy tylko część podatku odliczonego od nakładów, które zostały nabyte po dniu 1 maja 2004 r.


Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca powołał przepis art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, korekta podatku naliczonego, o jakiej mowa w art. 91 tej ustawy, dotyczy okresu od dnia 1 maja 2004 r. Z uwagi na powyższe należy wyodrębnić z całości poniesionych nakładów na modernizację hali te, które zostały poniesione przed dniem 1 maja 2004 r. oraz nakłady zakupione po tej dacie. Korekcie będzie podlegać 6/10 podatku naliczonego odliczonego od nakładów zakupionych po dniu 1 maja 2004 r. Natomiast podatek od nakładów dokonanych do dnia 30 kwietnia 2004 r. nie będzie podlegać korekcie. Korekta będzie dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do zapisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z dyspozycją art. 91 ust. 1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, w brzmieniu obwiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. nadanym ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust.

1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów ? jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej ? w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy ? art. 91 ust. 3 ustawy.

Należy podkreślić, iż ustawodawca ustalił również zasady postępowania w sytuacji, gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towaru.

I tak, zgodnie brzmieniem ust. 4 omawianego artykułu, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 ? w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy (art. 91 ust. 5 ustawy).


Jak stanowi ust. 6 tego artykułu, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:


  1. opodatkowane ? w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
  2. zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu ? w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.


Z treści wniosku wynika, iż w trakcie użytkowania przedmiotowej hali, służącej czynnościom opodatkowanym, Spółka poniosła w latach 2003 i 2004 (pod dniu 1 maja 2004 r.) wydatki na jej ulepszenie nie przekraczające 30% wartości początkowej tego obiektu, przy czym wydatki po dniu 1 maja 2004 r. przewyższyły kwotę 15.000 zł netto, i obniżyła kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami. Modernizacja została oddana do użytkowania w grudniu 2004 r.

Spółka planuje sprzedaż hali wraz z poniesionymi nakładami wskazując, że transakcja ta objęta będzie zwolnieniem od podatku. Wobec braku regulacji, która wprost rozstrzygałaby kwestię korekty podatku naliczonego w związku z ulepszeniem środków trwałych, należy zastosować zasady wynikające z art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Ulepszenie środka trwałego należy traktować, dla celów podatku od towarów i usług, tak jak zakup odrębnego środka trwałego.

Jeżeli zatem nakłady poczyniono po dniu 30 kwietnia 2004 r. i spowodowały one zwiększenie wartości budynku ? w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym ? wówczas sprzedaż tego środka trwałego wraz z nakładami, spowoduje konieczność korekty odliczonego podatku naliczonego od zakupów związanych z modernizacją, zgodnie ze wskazanymi wyżej regulacjami zawartymi w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast jeżeli wydatki na ulepszenie poniesione zostały przed dniem 1 maja 2004 r., to zgodnie z art. 163 ust. 2 ustawy, w odniesieniu do korekty stosuje się przepisy art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.). Zatem, w odniesieniu do tych wydatków korekta nie będzie mieć zastosowania.

Reasumując, stosownie do powołanych wyżej regulacji prawnych, w przypadku zbycia przedmiotowej nieruchomości z zastosowaniem zwolnienia od podatku, Spółka będzie zobowiązana skorygować podatek odliczony jedynie od zakupów związanych z ulepszeniem hali produkcyjnej, dokonanych od dnia 1 maja 2004 r.. Korekty należy dokonać za okres rozliczeniowy, w którym nastąpi sprzedaż przedmiotowego obiektu, w odniesieniu do pozostałego okresu korekty, licząc począwszy od roku, w którym modernizacja została wykonana. Jeżeli zbycie nieruchomości miało miejsce w grudniu 2008 r., korekta dotyczyć będzie 6/10 wartości odliczonego podatku (10 lat minus lata 2004, 2005, 2006 i 2007), natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż ta nastąpi w roku 2009, korekta wyniesie odpowiednio 5/10 kwoty podatku naliczonego.

Końcowo nadmienić należy, iż w związku z wejściem w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, od dnia 1 stycznia 2009 r. kwestia zwolnienia od podatku sprzedaży budynków i budowli lub ich części została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 43 ust. 1 pkt 10-10a i ust. 7a ustawy o podatku od towarów i usług.

Jednocześnie podkreśla się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest ocena możliwości zastosowania przez Spółkę zwolnienia do dostawy hali wraz z modernizacją, gdyż Spółka nie przedstawiła w tym zakresie stanowiska oraz nie zadała pytania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika