W zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego (...)

W zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu marki Peugeot 7 Partner oraz kosztów jego eksploatacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770, z póżn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2014 r. (data wpływu 22 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 9 października 2014 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu marki Peugeot 7 Partner oraz kosztów jego eksploatacji ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 22 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 października 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu samochodu marki Peugeot 7 Partner oraz kosztów jego eksploatacji.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Przedsiębiorstwo dokonało zakupu dnia 18 marca 2014 r. samochodu ciężarowego Peugeot 7 Partner za kwotę 61.900,00 zł brutto, w tym VAT 11.591,63 zł. VAT odliczono w 100 %.

Zgodnie ze świadectwem zgodności WE producenta, jest to samochód ciężarowy do 3,5 tony (dopuszczalna masa całkowita 2.170 kg, dopuszczalna ładowność 741 kg) posiadający dwa rzędy siedzeń. Zgłoszony został do Urzędu Skarbowego na druku VAT-26. W ustawowym katalogu aut z pełnym odliczeniem nie ma pojazdów z dwoma rzędami siedzeń. Dlatego też pojazd ten nie przechodzi dodatkowego badania technicznego, które miało być wykonane do dnia 30 czerwca 2014 r. Nie ma wpisu w dowodzie rejestracyjnym VAT-1a.

W Przedsiębiorstwie wydano zarządzenie dyrektora, z którego wynika, że pojazd może być użyty wyłącznie do celów służbowych związanych z jego działalnością gospodarczą. Prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu i jest zakaz wynajmowania pojazdów dla pracowników do celów prywatnych.


  1. W odpowiedzi na pytanie zadane w wezwaniu, o jakich konkretnie kosztach eksploatacyjnych związanych z samochodem marki Peguot 7 Partner jest mowa w pytaniu zadanym we wniosku Przedsiębiorstwo wskazało, że jest mowa o kosztach eksploatacji:
    1. zakupu paliwa, oleju, płynów,
    2. części zamiennych,
    3. remonty bieżące,
    4. przeglądy gwarancyjne.
  2. Przedsiębiorstwo wykorzystuje pojazd do wyjazdów służbowych pracowników w celu nadzorowania placówek handlowych (kantyn) działających w Zakładach Karnych, przewozu wyprodukowanego obuwia do klienta, przewozu towarów handlowych, delegacjach służbowych (np. spotkania z klientami, targi, itp).
  3. Dane w zakresie dopuszczalnej ładowności oraz dopuszczalnej masy całkowitej są podane w oparciu o dowód rejestracyjny i kartę pojazdu.
  4. Prowadzona ewidencja przebiegu pojazdu zawiera dane określone w art. 86 a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.
  5. W przedsiębiorstwie wprowadzono zakaz używania samochodu do celów prywatnych.
  6. Wydano zarządzenie dyrektora w sprawie ustalenia zasad gospodarki paliwami i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów służbowych, z którego wynika, że pojazd może być użyty wyłącznie do celów służbowych.
  7. Pojazd jest nadzorowany w następujący sposób:
    1. nad pojazdem opiekę sprawuje wyznaczony pracownik,
    2. użycie pojazdu na terenie województwa nie wymaga wystawienia delegacji służbowej, a jedynie powiadomienia ustnie Dyrektora lub Głównego Księgowego,
    3. użycie pojazdu poza województwem wymaga wystawienia delegacji służbowej, która jest zatwierdzana przez Dyrektora lub Głównego Księgowego,
    4. każde użycie samochodu jest wpisywane do karty drogowej, która zawiera takie same dane jak ewidencja przebiegu pojazdu,
    5. karta drogowa po zakończeniu m-ca jest zdawana do pracownika (Specjalista ds. zakupów), który na jej podstawie sporządza ewidencję przebiegu pojazdu i jednocześnie ewidencjonuje zakup paliwa i kontroluje jego zużycie,
    6. ewidencja przebiegu pojazdu po zakończeniu m-ca jest zatwierdzana przez Dyrektora lub Głównego Księgowego.
  8. Z samochodu w Przedsiębiorstwie korzystają upoważnieni pracownicy. Sposób postępowania opisano w pkt. 7
  9. Samochód w godzinach pracy jest garażowany w Przedsiębiorstwie. Samochód po godzinach pracy jest garażowany w Przedsiębiorstwie lub na parkingu Zakładu Karnego (w przypadku powrotu po godzinach pracy nie jest możliwe parkowanie w Przedsiębiorstwie ze względu na to, że klucze do bramy wjazdowej posiadają funkcjonariusze Zakładu Karnego)
  10. Po godzinach pracy wprowadzony jest obowiązek parkowania samochodu na parkingu w Przedsiębiorstwie lub na parkingu ZK (Przedsiębiorstwo jest ogrodzone murem ochronnym (wysokość około 5 m) klucze od bramy wjazdowej dla samochodów są w posiadaniu funkcjonariuszy Zakładu Karnego - w celu wyjazdu samochodem konieczne jest otworzenie bramy przez funkcjonariusza - co może się odbyć w uzasadnionych przypadkach wyłącznie za zgodą Dyrektora Przedsiębiorstwa.
  11. Nie istnieje nadzór GPS nad używanym pojazdem w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.
  12. Przedsiębiorstwo zachowuje staranność, aby wykluczyć używanie samochodu do celów prywatnych. Czynności, które są podejmowane opisano powyżej.


W związku z powyższym opisem zadano pytanie.


Czy przysługuje pełne, 100% prawo do odliczenia od zakupu paliwa i kosztów eksploatacji tego pojazdu od dnia 1 kwietnia 2014 r. ?


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312) art. 86 a ust. 3 pkt. 1 i ust. 4 pkt. 1 ma pełne, 100 % prawo do odliczenia VAT od zakupu paliwa i kosztów eksploatacji pojazdu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie wydatków związanych z samochodami są uregulowane w art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, który od dnia 1 kwietnia 2014 r. otrzymał, nadane ustawą z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r., poz. 312), następujące brzmienie.

Zgodnie z ust. 1 pkt 1 ww. artykułu, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Przez pojazdy samochodowe - stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy - rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Natomiast na mocy art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r., poz. 1137, z póź. zm.), przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do zapisu art. 86 a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:


  1. nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
  2. używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
  3. nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.


Na podstawie ust. 3 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:


  1. w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:
    1. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub
    2. konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
  2. do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.


W świetle ust. 4 powołanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:


  1. sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub
  2. konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.


Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:


  1. przeznaczonych wyłącznie do:
    1. odprzedaży,
    2. sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,
    3. oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze ? jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;
  2. w odniesieniu do których:
    1. kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub
    2. podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.


Zgodnie z ust. 6 tegoż artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:


  1. numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;
  2. dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;
  3. stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;
  4. wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel wyjazdu,
    3. opis trasy (skąd ? dokąd),
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem
    ? potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;
  5. liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.


Stosownie do treści ust. 8 ww. artykułu, w przypadku gdy pojazd samochodowy jest udostępniany osobie niebędącej pracownikiem podatnika, wpis, o którym mowa w ust. 7 pkt 4:


  1. jest dokonywany przez osobę, która udostępnia pojazd;
  2. obejmuje:
    1. kolejny numer wpisu,
    2. datę i cel udostępnienia pojazdu,
    3. stan licznika na dzień udostępnienia pojazdu
    4. liczbę przejechanych kilometrów,
    5. stan licznika na dzień zwrotu pojazdu,
    6. imię i nazwisko osoby, której udostępniony został pojazd.


W świetle ust. 9 powołanego artykułu, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:


  1. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:
    1. klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub
    2. z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;
  2. pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  3. pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:
    1. agregat elektryczny/spawalniczy,
    2. do prac wiertniczych,
    3. koparka, koparko-spycharka,
    4. ładowarka,
    5. podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,
    6. żuraw samochodowy

    ? jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.


Zgodnie z ust. 10 powołanego artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:


  1. pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;
  2. pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.


Na podstawie ust. 12 ww. artykułu, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

W myśl ust. 13 tegoż artykułu, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

Stosownie do treści art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:


  1. samochodów osobowych;
  2. innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy w
    1. 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,
    2. 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,
    3. 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.


Jak stanowi ust. 2 ww. artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

W myśl ust. 3 tegoż artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Z treści wniosku wynika, że Przedsiębiorstwo dokonało zakupu dnia 18 marca 2014 r. samochodu ciężarowego Peugeot 7 Partner. Zgodnie ze świadectwem zgodności WE producenta, jest to samochód ciężarowy do 3,5 tony (dopuszczalna masa całkowita 2.170 kg, dopuszczalna ładowność 741 kg) posiadający dwa rzędy siedzeń. Zgłoszony został do Urzędu Skarbowego na druku VAT-26. Nie ma wpisu w dowodzie rejestracyjnym VAT-1a. W Przedsiębiorstwie wydano zarządzenie dyrektora, z którego wynika, że pojazd może być użyty wyłącznie do celów służbowych związanych z jego działalnością gospodarczą. Prowadzona jest ewidencja przebiegu pojazdu, która zawiera dane określone w art. 86a ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług i jest zakaz wynajmowania pojazdów dla pracowników do celów prywatnych. Przedsiębiorstwo wykorzystuje pojazd do wyjazdów służbowych pracowników w celu nadzorowania placówek handlowych (kantyn) działających w Zakładach Karnych, przewozu wyprodukowanego obuwia do klienta, przewozu towarów handlowych, delegacjach służbowych (np. spotkania z klientami, targi, itp). Pojazd jest nadzorowany w następujący sposób: nad pojazdem opiekę sprawuje wyznaczony pracownik; użycie pojazdu na terenie województwa nie wymaga wystawienia delegacji służbowej, a jedynie powiadomienia ustnie Dyrektora lub Głównego księgowego; użycie pojazdu poza województwem wymaga wystawienia delegacji służbowej, która jest zatwierdzana przez Dyrektora lub Głównego księgowego; każde użycie samochodu jest wpisywane do karty drogowej, która zawiera takie same dane jak ewidencja przebiegu pojazdu; karta drogowa po zakończeniu m-ca jest zdawana do pracownika (Specjalista ds. zakupów), który na jej podstawie sporządza ewidencję przebiegu pojazdu i jednocześnie ewidencjonuje zakup paliwa i kontroluje jego zużycie; ewidencja przebiegu pojazdu po zakończeniu m-ca jest zatwierdzana przez Dyrektora lub Głównego Księgowego. Z samochodu w Przedsiębiorstwie korzystają upoważnieni pracownicy. Samochód po godzinach pracy jest garażowany w Przedsiębiorstwie lub na parkingu Zakładu Karnego (w przypadku powrotu po godzinach pracy nie jest możliwe parkowanie w Przedsiębiorstwie ze względu na to, że klucze do bramy wjazdowej posiadają funkcjonariusze Zakładu Karnego). Po godzinach pracy wprowadzony jest obowiązek parkowania samochodu na parkingu w Przedsiębiorstwie lub na parkingu ZK (Przedsiębiorstwo jest ogrodzone murem ochronnym (wysokość około 5 m) klucze od bramy wjazdowej dla samochodów są w posiadaniu funkcjonariuszy Zakładu Karnego - w celu wyjazdu samochodem konieczne jest otworzenie bramy przez funkcjonariusza - co może się odbyć w uzasadnionych przypadkach wyłącznie za zgodą Dyrektora Przedsiębiorstwa. Nie istnieje nadzór GPS nad używanym pojazdem w trakcie wykonywania obowiązków służbowych. Przedsiębiorstwo zachowuje staranność, aby wykluczyć używanie samochodu do celów prywatnych.


Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że pomimo, że ww. samochód marki Peugeot 7 Partner nie posiada w dowodzie rejestracyjnym wpisu VAT-1, to z uwagi na fakt, że zostały ustalone przez Przedsiębiorstwo zasady jego używania, które wskazują, że można wykluczyć jego użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą, prowadzona jest ewidencja przebiegu ww. pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 6 ww. ustawy, jak i została złożona informacja o tym pojeździe na druku VAT-2, Przedsiębiorstwu przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do jego napędu, olejów, płynów, części zamiennych, usług w zakresie remontów i przeglądów gwarancyjnych ww. pojazdu, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika