Odpłatna dostawa odpadów (tłuszczu) w celu ich utylizacji nie rodzi obowiązku w podatku akcyzowym.

Odpłatna dostawa odpadów (tłuszczu) w celu ich utylizacji nie rodzi obowiązku w podatku akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.) zmienionym i uzupełnionym pismami z dnia 26 czerwca 2009 r. i 29 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą odpadu zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego spalanego w procesie utylizacji - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą odpadu zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego spalanego w procesie utylizacji.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest zakładem utylizacyjnym kat. I prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie zbiórki, transportu i unieszkodliwiania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego. W wyniku technologicznego procesu utylizacji odpadów zwierzęcych powstaje tłuszcz utylizacyjny oraz mączka mięsno-kostna, która dostarczana jest odpłatnie do zagospodarowania jako odpad kategorii pierwszej o określonej wartości opałowej oznaczone kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209. Dostarczany odpłatnie odpad jest unieszkodliwiany w procesie termicznego przekształcania - spalania w instalacji nabywcy. Spalanie dostarczanego tłuszczu samo w sobie jako jego unieszkodliwianie, wywołuje zapłon i stabilizację spalania pozostałych odpadów w postaci mączki i tłuszczu utylizacyjnego, zgodnie z technologią termicznego przekształcania odpadów. Produktem ubocznym procesu spalania jest ciepło wykorzystywane przez nabywcę do wytwarzania energii elektrycznej odnawialnej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przedstawionym stanie faktycznym na podstawie obowiązującego stanu prawnego odpłatne dostarczanie odpadów w postaci zwierzęcego tłuszczu utylizacyjnego kategorii pierwszej oznaczonego kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208-190209, który jest niezbędny do wywołania i stabilizacji procesu termicznego przekształcania - spalania odpadu w postaci mączki mięsno-kostnej kategorii pierwszej z wykorzystaniem odzyskanego ciepła na wytwarzanie energii elektrycznej odnawialnej, podlega opodatkowaniu akcyzą...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w obecnym stanie prawnym opisana we wniosku czynność nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Zdaniem Zainteresowanego, tłuszcz utylizacyjny oznaczony kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 jest odpadem w rozumieniu ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 r. (Dz. U. Nr 62, poz. 628 ze zm.) i w rozumieniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206 ze zm.). Ustawa o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 implementuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/12/WE z 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów. Zgodnie z art. 8 powołanej ustawy o odpadach zakazuje się postępowania z odpadami w sposób sprzeczny z przepisami powołanej ustawy o odpadach oraz przepisami o ustawy ochronie środowiska czyli odpad od chwili jego wytworzenia poddany jest procedurom powołanej ustawy o odpadach. Zatem kolejne przekazywanie odpadów odbywa się na podstawie szczegółowych wskazań ustawy. Posiadacz odpadów zgodnie z art. 7 powołanej ustawy o odpadach jest obowiązany do postępowania z odpadami w sposób zgodny z zasadami gospodarowania odpadami, wymaganiami środowiska i planami gospodarowania odpadami. Odpady, których nie udało się poddać odzyskowi, powinny być zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami unieszkodliwiane zgodnie z wymogami ochrony środowiska (art. 7 ust. 2 i 3 ustawy o odpadach). Wytwórca odpadów może zlecić wykonanie obowiązku zagospodarowania odpadami innemu posiadaczowi odpadów, który ma zezwolenie właściwego organu na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania tymi odpadami (art. 25 ustawy o odpadach). Nabywcy udzielone zostało pozwolenie zintegrowane na wytwarzanie odpadów w instalacji do unieszkodliwiania odpadów oraz na prowadzenie działalności w zakresie odzysku, unieszkodliwiania, zbierania i transportu odpadów. Termiczne przekształcanie poprzez spalanie jako znormalizowany proces technologiczny przebiega w kotłowni parowej nabywcy gdzie znajduje się instalacja do spalania odpadów w postaci mączki mięsno-kostnej i tłuszczu kategorii pierwszej. Zapłon i stabilizacja procesu spalania odpadów odbywa się od żagwi płomienia spalanego w procesie termicznego przekształcania nabytego tłuszczu zwierzęcego. Żagiew płomienia powstaje ze spalania tłuszczu i zabezpiecza zapłon odpadu w postaci mączki - mięsno kostnej. Unieszkodliwiany po przez spalanie tłuszcz oznaczony kodem 190210 - odpady inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 równocześnie wywołuje i stabilizuje proces spalania odpadów w postaci maczki mięsno kostnej. Produktem ubocznym procesu spalania jest ciepło, które nabywca wykorzystuje na wytwarzanie energii elektrycznej odnawialnej. Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym nie dokonała zmian w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Zwierzęcy tłuszcz utylizacyjny oznaczony kodem 190210 - odpady palne inne niż wymienione w kodach 190208 lub 190209 zdefiniowany w powołanym rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie katalogu odpadów jako odpad, w dalszym ciągu powinien być poddawany unieszkodliwianiu, zgodnie z zasadami gospodarowania odpadami.

Zgodnie z art. 86 ust 1 i 3 powołanej ustawy o podatku akcyzowym do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się tłuszcze i oleje objęte pozycjami CN od 1507 do 1518, jeżeli przeznaczone są do celów opałowych lub napędowych, natomiast paliwami opałowymi są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych. Zgodnie z art. 87 ust. 1 powołanej ustawy o podatku akcyzowym produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych. Odpad w postaci tłuszczu utylizacyjnego wytworzony przez Wnioskodawcę nie powstał w wyniku celowego działania zmierzającego do wytworzenia określonego dobra mającego cechy użytkowe. W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe odpady nie służą do celów opałowych lub napędowych, gdyż są poddawane utylizacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Z treści przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na unieszkodliwianiu odpadów. W wyniku unieszkodliwiania odpadów powstaje miedzy innymi tłuszcz utylizacyjny, który jest dostarczany odpłatnie innemu podmiotowi, który zajmuje się jego utylizacją. W procesie unieszkodliwiania odpadów wydziela się ciepło, które nabywca wykorzystuje do produkcji energii elektrycznej. Spółka wnosi o udzielenie informacji, czy dostarczanie przedmiotowego tłuszczu utylizacyjnego podlega opodatkowaniu akcyzą. Zainteresowany wskazuje, iż wyrób będący przedmiotem nabycia klasyfikuje się do symbolu PKWIU 15.11.30 i pozycji CN 1507 do 1518.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.


W myśl art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:


  • objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  • objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  • oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • objęte pozycją CN 3403;
  • objęte pozycją CN 3811;
  • objęte pozycją CN 3817;
  • oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  • pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  • pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


Zgodnie z art. 86 ust. 3 wymienionej ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych, czyli wyrobów energetycznych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych do napędu silników spalinowych.

Zatem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, zgodnie z treścią cytowanych przepisów ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu tej ustawy, zalicza się, między innymi, wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Natomiast z treści wniosku wynika, iż Spółka dostarcza tłuszcz zwierzęcy jako odpad w celu jego utylizacji, zatem przedmiotowe wyroby nie mogą być zaliczone do wyrobów energetycznych, gdyż nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych, a celem opisanego procesu jest niszczenie tłuszczu utylizacyjnego. Należy także zaznaczyć, iż w myśl art. 8 ust. 2 pkt 4 ustawy, wymienione wyroby podlegają opodatkowaniu akcyzą dopiero po stwierdzeniu przez właściwy organ w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego, iż od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Reasumując, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, iż dostarczanie (sprzedaż) tłuszczu utylizacyjnego przeznaczonego do niszczenia odpadów w procesie termicznym w opisanym stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu akcyzą.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika