Obrót wyrobami akcyzowymi z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 0 zł.

Obrót wyrobami akcyzowymi z zastosowaniem stawki akcyzy w wysokości 0 zł.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.) sprecyzowanym pismem z dnia 25 czerwca 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2707 30 90 - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2707 30 90.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza dostarczać wewnątrzwspólnotowo ksyleny o kodzie CN 2707 30 90, wyprodukowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym Wnioskodawcy. Spółka zamierza sprzedawać przedmiotowe wyroby z przeznaczeniem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych realizując dostawy ze składu podatkowego Spółki do odbiorców na terenie państw członkowskich UE; przy czym kontrahenci Spółki nie będą posiadali żadnego statusu akcyzowego, ponieważ nie prowadzą składu podatkowego i nie są uprawnieni przez właściwe organy państwa członkowskiego do odbioru wyrobów akcyzowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego państwa członkowskiego. Dostawy wewnątrzwspólnotowe ksylenów będą odbywały się transportem morskim. Wątpliwość Zainteresowanego dotyczącą operacji wstępnego płukania rurociągu służącego do przepompowania ksylenów z wagonów kolejowych (uprzednio wydanych ze składu podatkowego Spółki) do statku cumującego w porcie. Ze specyfiki dostaw ksylenów drogą morską z uprzednim przeładunkiem wyrobu na statek z cystern kolejowych wynika, że przed zatankowaniem statku konieczne jest przepłukanie rurociągu (łączącego cysterny kolejowe ze statkiem) porcją ksylenu, który po przepłukaniu rurociągu wróci do cysterny kolejowej, w celu powrotnego dostarczenia do składu podatkowego Spółki.


Dostawy ksylenu korzystają ze stawki akcyzy 0 zł ze względu na deklarowane przez odbiorcę przeznaczenie. W celu wyeliminowania wątpliwości dotyczących podatkowego aspektu czynności płukania wyrobem rurociągu łączącego statek z cysterną kolejową, Spółka wnosi o udzielenie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego dla niżej wymienionych zdarzeń przyszłych:


  1. płukanie w porcie (nieposiadającym statusu składu podatkowego) odbywać się będzie pod nadzorem celnym po uprzednim powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego przez Spółkę - w związku z przeładunkiem z cystern kolejowych na jednostki pływające; bezpośrednio po płukaniu ksyleny zostaną załadowane z powrotem do wagonu kolejowego i powrotnie wprowadzone do składu podatkowego po uprzednim powiadomieniu sekcji stałej kontroli w składzie podatkowym; przyjęte do składu ksyleny nie zostaną wykorzystane do celów napędowych (lub jako dodatki), lecz zostaną zutylizowane;
  2. płukanie w porcie (nieposiadającym statusu składu podatkowego) odbywać się będzie pod nadzorem celnym po uprzednim powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celnego przez Spółkę - w związku z przeładunkiem z cystern kolejowych na jednostki pływające; bezpośrednio po płukaniu ksyleny zostaną załadowane z powrotem do wagonu kolejowego i powrotnie wprowadzone do składu podatkowego po uprzednim powiadomieniu sekcji stałej kontroli w składzie podatkowym; przyjęte do składu podatkowego ksyleny zostaną wykorzystane do celów napędowych - w produkcji paliw.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy ponowne wprowadzenie do składu podatkowego Spółki ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90, uprzednio wydanych transportem kolejowym ze składu podatkowego Spółki, następnie użytych do płukania rurociągu łączącego cysternę kolejową ze statkiem, następnie wprowadzonych ponownie do cysterny kolejowej i skierowanych ponownie do składu podatkowego Spółki w celu utylizacji, nie powoduje po stronie Spółki powstania zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym ?
  2. Czy ponowne wprowadzenie do składu podatkowego Spółki ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90, uprzednio wydanych transportem kolejowym ze składu podatkowego Spółki, następnie użytych do płukania rurociągu łączącego cysternę kolejową ze statkiem, następnie wprowadzonych ponownie do cysterny kolejowej i skierowanych ponownie do składu podatkowego Spółki w celu wykorzystania w produkcji paliw, może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy?


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdarzenie przyszłe 1.

W ocenie Zainteresowanego, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby objęte kodem CN 2707 30 90 są wyrobami energetycznymi, przy czym są to wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13. W art. 89 ust. 2 ustawy przyjęto zasadę, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. W związku z powyższym uznać należy, że zgodnie z regułą określoną w art. 89 ust. 2 ustawy stawka akcyzy dla ww. wyrobów powrotnie wprowadzonych do składu podatkowego w celu utylizacji, a zatem do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wynosi 0 zł.

Zdaniem Spółki, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania stawki 0 zł dla wyrobów o kodzie CN 2707 30 90 (ksyleny) ponownie wprowadzonych do składu podatkowego Spółki w celu utylizacji, po użyciu do płukania rurociągu łączącego cysternę kolejową ze statkiem, gdyż wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Zdarzenie przyszłe 2.

Zdaniem Zainteresowanego, zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy wyroby objęte kodem CN 2707 30 90 są wyrobami energetycznymi, przy czym są to wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13. Stawki akcyzy dla poszczególnych wyrobów energetycznych zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy. Wyroby nie wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów napędowych lub opałowych, zostały zaliczone do odpowiednio do pozostałych paliw silnikowych lub pozostałych paliw opałowych, dla których stawki akcyzy zostały określone w art. 89 ust. 1 pkt 14 i 15 ustawy. Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt l lit. a ustawy, procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m. in., jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający.

Spółka stoi na stanowisku, iż ponowne wprowadzenie do składu podatkowego Spółki ksylenów klasyfikowanych do kodu CN 2707 30 90, uprzednio wydanych transportem kolejowym ze składu podatkowego Spółki, użytych do płukania rurociągu łączącego cysternę kolejową ze statkiem, następnie wprowadzonych ponownie do cysterny kolejowej i skierowanych ponownie do składu podatkowego Spółki w celu wykorzystania w produkcji paliw, może potencjalnie powodować - w momencie wprowadzenia do składu podatkowego Spółki - powstanie obowiązku podatkowego wg stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku akcyzowym (czyli stawki dla pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów), przy czym wprowadzenie takie (do składu podatkowego Spółki) przedmiotowych ksylenów może korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, procedura zawieszenia poboru akcyzy ? to procedura stosowana, między innymi, podczas przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.


Z kolei w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy, podmiot zużywający to podmiot:


  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.


Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy, podmiot pośredniczący to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:


  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:


  1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
  2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;


Procedura zawieszenia poboru akcyzy, w myśl art. 40 ust. 1 pkt 1 ustawy, ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są:


  1. w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,
  2. przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,
  3. przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celnego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:


  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych (art. 86 ust. 2-3 ustawy).


Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, zgodnie z treścią art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, wynoszą dla:


  • węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  • benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów;
  • benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;
  • paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1401,00 zł/1000 litrów;
  • olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1048,00 zł/1000 litrów;
  • biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1048,00 zł/1000 litrów;
  • olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  • olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69: z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350ºC lub których gęstość w temperaturze 15ºC jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów, oraz pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;
  • olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;
  • gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych: gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901: skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów, w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ), oraz wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach: biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł, wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł;
  • gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  • pozostałych paliw silnikowych - 1822,00 zł/1000 litrów;
  • pozostałych paliw opałowych: w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15ºC jest: niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów, równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów, gazowych - 1,28 zł/gigadżul (GJ).


Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Stawka akcyzy dla pozostałych paliw silnikowych wynosi - 1.822,00 zł/1000 litrów - art. 89 ust. 1 pkt 14 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych wyprodukowanych w swoim składzie podatkowym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych - ksylenów. Przedmiotowe wyroby będą sprzedawane ze składu podatkowego Wnioskodawcy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy ze stawką akcyzy 0 zł ze względu na przeznaczenie. Dostawy ksylenów będą odbywały się transportem morskim i będą poprzedzone operacją płukania rurociągu służącego do przepompowania ksylenów z wagonów kolejowych - uprzednio wydanych ze składu podatkowego Spółki - do statku cumującego w porcie. Po przepłukaniu rurociągu ksylen zostanie przekazany do cysterny kolejowej, w celu powrotnego dostarczenia do składu podatkowego Spółki.

Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii stosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł dla ksylenów wprowadzonych do składu podatkowego w celu utylizacji oraz możliwości stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w stosunku do opisanych wyrobów akcyzowych powrotnie wprowadzanych do składu podatkowego w celu produkcji paliw.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe w zakresie zdarzenia przyszłego 1. Bowiem w tym przypadku, gdy wyroby akcyzowe oznaczone kodem CN 2707 30 90, objęte - z uwagi na przeznaczenie - zerową stawką akcyzy, będą powrotnie wprowadzane do składu podatkowego w celu utylizacji Wnioskodawca nadal będzie mógł korzystać tej stawki akcyzy. Fakt wprowadzenia tych wyrobów do składu podatkowego oraz ich przeznaczenie powinno zostać odnotowane w prowadzonej ewidencji składu podatkowego. Wnioskodawca może także, do celów ewentualnej kontroli uprawnionego organu, sporządzić stosowny protokół dokumentujący cel wprowadzenia przedmiotowych wyrobów do składu podatkowego.

Z kolei odnosząc się do drugiego zdarzenia wskazać należy, iż wyroby akcyzowe które opuszczają procedurę zawieszenia poboru akcyzy mogą do niej powrócić w ściśle określonych przez przepisy ustawy przypadkach. W opisanej we wniosku sytuacji wyroby akcyzowe (zanieczyszczone ksyleny po operacji płukania) wprowadzane do składu podatkowego należy traktować jak wyroby z zapłaconym podatkiem akcyzowym, które w związku z tym faktem powinny być odpowiednio zaewidencjonowane i przechowywane. Należy także wskazać, iż w stosunku do przeznaczonych do produkcji paliw ksylenów obowiązek podatkowy powstanie, na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy, z chwilą przeznaczenia tych wyrobów do produkcji paliw, a nie z dniem wprowadzenia tych wyrobów do składu podatkowego.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Spółki w pełnym zakresie, stanowisko to należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzeń przyszłych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika