Czy Gmina może odzyskać podatek VAT w zakresie prowadzonej inwestycji w ramach Sektorowego Programu (...)

Czy Gmina może odzyskać podatek VAT w zakresie prowadzonej inwestycji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, działania 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 03 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 03 grudnia 2007 roku Urząd Miasta i Gminy złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Miasto i Gmina, będąca beneficjentem środków z Sektorowego Programu Operacyjnego - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006 w zakresie działania - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, przyjęła do realizacji projekt inwestycji polegający na remoncie, modernizacji i rozbudowie Wiejskiego Domu Kultury. W ramach realizacji tego projektu zostały zakupione towary i usługi, za które Urząd Miasta i Gminy nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

Podatek od towarów i usług z tytułu realizowanej inwestycji został uznany jako koszt kwalifikowany. Miasto i Gmina nie jest podatnikiem VAT, nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma możliwości zaliczenia podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu. Przedmiotowa inwestycja w przyszłości nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu zrealizowanej inwestycji. Gmina po zrealizowaniu inwestycji przekaże ją nieodpłatnie na potrzeby Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, który jest jej jednostką kultury.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina może odzyskać podatek VAT w zakresie prowadzonej inwestycji w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, działania 2.3 - Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego...


Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury należy do zadań własnych gminy.

Przedmiotowa inwestycja w przyszłości nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym, gmina nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów z tytułu zrealizowanej inwestycji. Przedmiotowa inwestycja po jej zakończeniu zostanie przekazana nieodpłatnie na potrzeby Miejsko - Gminnego Ośrodka Kultury, który jest jednostką kultury należącym do gminy.

Gmina uzupełniła wniosek o oświadczenie, że za zadanie zrealizowane nie przysługuje jej zwrot podatku na zasadach, o których mowa w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, że dofinansowanie nie pochodziło ze środków SAPARD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika