Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, (...)

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.) zmienione i uzupełnione pismem z dnia 7 stycznia 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą ?Przebudowa ulicy Z., U. i R.? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 4 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą ?Przebudowa ulicy Z., U. i R.?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Powiat zamierza zrealizować projekt pod nazwą ?Przebudowa ulicy Z., U. i R.' na podstawie umowy, o dofinansowanie współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 5 ? ?Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna?, Działanie 5.2 - ?Infrastruktura transportowa służąca rozwojowi lokalnemu?, Poddziałanie 5.2.1 ? ?Infrastruktura drogowa warunkująca rozwój lokalny? Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007- 2013, zawartej w dniu 19 października 2009 r. Przebudowa ulicy Z. będzie realizowana w granicach istniejącego pasa drogowego wraz z przebudową chodników, budową 32 punktów oświetleniowych i odwodnieniem ulicy. Przebudowa ulicy U. i R. realizowana będzie z kostki brukowej betonowej w granicach istniejącego pasa drogowego bez konieczności zajmowania terenu przyległych nieruchomości wraz z budową zjazdów na okoliczne działki. Projekt nie generuje dochodu. Na drodze nie ma przewidzianych płatnych miejsc parkingowych, nie planuje się też świadczenia jakichkolwiek płatnych usług. Nie przewiduje się, prowadzenia czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zarządzanie projektem po zakończeniu jego realizacji będzie należało do Powiatu. Jednym z dokumentów przekładanych Instytucji Zarządzającej jest oświadczenie beneficjenta dotyczące możliwości odzyskania podatku VAT. Powiat złożył oświadczenie, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT wskazując na art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca stwierdza również, iż uzyskane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Powiat ma możliwość odzyskania podatku VAT...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej, projekt nie generuje dochodu a z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) wynika, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz rzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, ponadto uzyskane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.

U. Nr 224, poz. 1799), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Ponadto w rozdziale 9 wymienionego rozporządzenia przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowany projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przedmiotem umów cywilnoprawnych, a środki na jego realizację nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w powołanym wyżej rozporządzeniu Ministra Finansów.

Zatem, biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania naliczonego podatku VAT przy realizacji projektu opisanego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika