Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu (...)

Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji planowanej inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) uzupełnione i zmienione pismami z dnia 29 kwietnia 2008 r. i 5 maja 2008 r. oraz 4 czerwca 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie zadania pn. 'Budowa systemu oczyszczania ścieków w gminie M.' w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego ?W? i ?M? 2007-2013, oś priorytetowa nr 6 - środowisko przyrodnicze, działanie 6.1 Poprawa i zapobieganie degradacji środowiska poprzez budowę, rozbudowę i modernizację infrastruktury ochrony środowiska. W ramach zadania zostanie rozbudowana i zmodernizowana oczyszczalnia ścieków w M., zostanie zbudowana kanalizacja sanitarna na Osiedlu ?S? i Osiedlu ?K? w M. oraz w L. Właścicielem istniejącej oczyszczalni i nowozmodernizowanej oraz sieci kanalizacyjnej jest i będzie gmina M. W dniu 10 maja 2006 r. pomiędzy gminą M., a ?P? Sp. z o.o. w O. została zawarta umowa dotycząca powierzenia wykonania zadań gminy M. w zakresie zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, obejmujących administrowanie i bieżącą eksploatację gminnej sieci wodociągowej wraz z przynależnymi hydroforniami oraz eksploatacją sieci kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków na terenie Miasta i Gminy M. Zgodnie z umową administratorem nowo powstałej infrastruktury będzie ?P? O. ?P? O. eksploatuje gminną sieć odpłatnie. Zgodnie z umową przedsiębiorstwo płaci comiesięczny czynsz w wysokości 100 zł. netto. Koszty związane z modernizacją oczyszczalni i wybudowaniem sieci kanalizacyjnej poniesie gmina M. Koszty te będą obejmowały opracowanie dokumentacji (dokumentacja techniczna, studium wykonalności), roboty budowlane, nadzór inwestorski oraz promocję projektu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podatek VAT poniesiony na wydatki związane z wybudowaniem sieci kanalizacji sanitarnej na Osiedlu S. i Osiedlu K. w M. oraz w miejscowości L., także rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w M. w ramach RPO 'W? i ?M? będzie podlegał zwrotowi...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma prawa do odzyskania podatku VAT, gdyż powstała infrastruktura nie będzie przez nią administrowana oraz nie będzie wykorzystywana do przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w art. 88 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy wskazano, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednakże przepis ten nie ma zastosowania do wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 2 ustawy).

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazał, w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, iż objęta zadaniem inwestycyjnym infrastruktura będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną. Zauważyć bowiem należy, że ?P? O. będzie eksploatowała gminną sieć kanalizacji odpłatnie.

Reasumując stwierdzić należy, iż Gmina będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji planowanej inwestycji.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika