Reasumując, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym gacz parafinowy nie podlega zwolnieniu od akcyzy (...)

Reasumując, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym gacz parafinowy nie podlega zwolnieniu od akcyzy lecz, zgodnie z określonym przeznaczeniem, objęty jest stawką akcyzy w wysokości 0 zł. Obrót opisanym wyrobem przeznaczonym do produkcji zniczy powinien być dokonywany bez pośrednictwa składu podatkowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w sprawie obowiązków podatkowych przy sprzedaży gaczu parafinowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w sprawie w sprawie obowiązków podatkowych przy sprzedaży gaczu parafinowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo ze Słowenii gacz parafinowy klasyfikowany do kodu CN 2712 90 90 z przeznaczeniem do produkcji zniczy. Gacz będzie następnie odsprzedawany, na podstawie oświadczeń o przeznaczeniu do celów innych niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisany we wniosku gacz parafinowy Wnioskodawca może nabywać wewnątrzwspólnotowo i odsprzedawać bez pośrednictwa składu podatkowego... Czy wymieniony wyrób będzie zwolniony z podatku akcyzowego, jeżeli sprzedaż odbywać się będzie na podstawie oświadczeń o przeznaczeniu do celów innych niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych ...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, opisany we wniosku wyrób można nabywać wewnątrzwspólnotowo, a następnie odsprzedawać jako zwolniony od akcyzy po spełnieniu określonych warunków bez pośrednictwa składu podatkowego.

Jednostka wskazuje iż, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy wazelinę, parafinę, woski pochodzenia naftowego i pozostałe woski oznaczone symbolem PKWiU 23.20.31 objęte kodami CN: 2712 10, 2712 20 00, 2712 90 31, 2712 90 33, 2712 90 39 i 2712 90 90. Przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia określonych, w ust. 2 rozporządzenia, wymagań: wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych; podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w pkt 1.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na wstępie wskazać należy, iż Wnioskodawca w uzasadnieniu wniosku, dotyczącym zdarzenia przyszłego, wskazuje przepisy, które utraciły moc wraz z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie. Jednostka klasyfikując opisany wyrób także odnosi się do poprzedniego stanu prawnego. Tutejszy organ, dla porządku wskazuje, iż gacz parafinowy w obowiązującym stanie prawnym zawiera się w kodzie CN 2712 (poz. 29 załącznika nr 1 do ustawy).

Należy także zauważyć, iż w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070), które, co do zasady, weszło w życie 1 września 2010 r. nie zawarto uregulowań odnoszących się do zwolnienia od akcyzy gaczu parafinowego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Wskazać należy, iż opisany wyrób nie jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy, który zawiera wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

Natomiast, kwestię stawek podatku akcyzowego na wyroby energetyczne uregulowano w treści art. 89 ustawy. Zgodnie z treścią ust. 2 tego przepisu stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

W związku z faktem, że opisany gacz parafinowy nie został wymieniony w unormowaniach art. 89 ust. 1 pkt 1-13 oraz będzie przeznaczony do produkcji zniczy objęty będzie stawką akcyzy w wysokości 0 zł.


Ponadto, należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 10, 12 ustawy użyte w ustawie określenia oznaczają:


skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego;

procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.


Zgodnie z treścią art. 40 ust. 5 i 6 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. Ponadto, w przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Zatem, ze wskazanych wyżej przepisów wynika, że w przypadku wyrobów akcyzowych zaliczanych do kodu CN 2712 i w sytuacji, gdy nie będą one przeznaczone do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, lub też do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, nie stosuje się w związku z ich obrotem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zatem, nie jest również możliwe wprowadzenie takich wyrobów do składu podatkowego, którego funkcjonowanie jest bezpośrednio związane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Jednostkę.

Reasumując, w opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym gacz parafinowy nie podlega zwolnieniu od akcyzy lecz, zgodnie z określonym przeznaczeniem, objęty jest stawką akcyzy w wysokości 0 zł. Obrót opisanym wyrobem przeznaczonym do produkcji zniczy powinien być dokonywany bez pośrednictwa składu podatkowego. Z uwagi na fakt, że stanowisko Jednostki tylko w części odpowiadało prawu, należało uznać - oceniając je całościowo - za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Ponadto, że zgodnie z treścią przepisu art. 171 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa jeżeli podanie dotyczy kilku spraw podlegających załatwieniu przez różne organy, organ podatkowy, do którego wniesiono podanie, rozpatruje sprawę należącą do jego właściwości. Równocześnie organ podatkowy zawiadamia wnoszącego podanie, że w sprawach innych powinien wnieść odrębne podanie do właściwego organu, informując go o treści § 2. Zatem, paragraf § 2 cytowanego artykułu stanowi, iż jeżeli organ podatkowy otrzyma podanie złożone zgodnie z zawiadomieniem, o którym mowa w § 1, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, podanie uważa się za złożone w dniu wniesienia pierwszego podania, z tym że nie wywołuje ono skutków w postaci skrócenia terminów określonych w art. 139 § 1 i 3.


Wobec powyższego informuje się, że właściwym organem w sprawach uzyskania wiążącej informacji taryfowej jest Dyrektor Izby Celnej, do którego należy wnieść w tym zakresie odrębne podanie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika