Magazynowanie paliwa przez kilka podmiotów w jednym zbiorniku, w przypadku stwierdzenia w czasie kontroli (...)

Magazynowanie paliwa przez kilka podmiotów w jednym zbiorniku, w przypadku stwierdzenia w czasie kontroli przez uprawniony organ braku części zwolnionego od akcyzy paliwa, doprowadzi do sytuacji, w której nie będzie można ustalić faktycznej ilości wyrobu akcyzowego posiadanego w danym momencie przez każdy z podmiotów przechowujących tam paliwo lotnicze. Fakt ten uniemożliwi ustalenie podmiotu zobowiązanego do zapłaty należnego podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku (data wpływu 6 lipca 2009 r.) uzupełnione i zmienione pismami z dnia 3 września 2009 r. i dnia 22 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie sposobu magazynowania zwolnionego od akcyzy paliwa lotniczego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 6 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie sposobu magazynowania zwolnionego od akcyzy paliwa lotniczego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca posiada samolot i jest członkiem aeroklubu. Ponadto prowadzi działalność gospodarczą oraz dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowego w zakresie zwolnionego od akcyzy paliwa lotniczego AVGAS 100L klasyfikowanego do kodu CN 2710 11 31. Podmiot wskazuje również, iż prowadzi ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem oraz będzie dokonywał potwierdzenia odbioru wyrobów zwolnionych od akcyzy na dokumencie dostawy. Jednostka nie posiada własnego zbiornika do przechowywania zwolnionego od akcyzy paliwa lecz zamierza do przechowywania wykorzystywanego przez siebie paliwa lotniczego korzystać ze zbiornika aeroklubu, który w ramach statutowej działalności także korzysta w swoich samolotach paliwa lotniczego - AVGAS 100L. Aeroklub również dokonał zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego dotyczącego paliwa lotniczego, a zwolnione od akcyzy paliwo lotnicze przechowuje we własnym, wydzielonym, dopuszczonym przez UDT zbiorniku w stacji paliw.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy obowiązujące przepisy narzucają ograniczenia, co do możliwości przechowywania paliwa lotniczego przez kilka podmiotów w jednym zbiorniku, oraz czy jest dozwolone składowanie zakupionego paliwa objętego zgłoszeniem w zbiorniku aeroklubu, którego Wnioskodawca jest członkiem, z zachowaniem osobnej ewidencji magazynowej jego przychodu i rozchodu...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, możliwe jest składowanie zakupionego paliwa lotniczego zwolnionego od akcyzy w zbiorniku aeroklubu z zachowaniem osobnej ewidencji magazynowej jego przychodu i rozchodu. Zatem zgodne z przepisami jest przechowywanie paliwa lotniczego przez kilka podmiotów w jednym zbiorniku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne - jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.

Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Stosownie do brzmienia art. 13 ust. 1 podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W myśl przepisu art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest, między innymi, prowadzenie przez podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 (art. 32 ust. 6 ustawy).

Ponadto nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy (art. 32 ust. 11 ustawy).

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251 ze zm.) ewidencja prowadzona przez podmiot zużywający wyroby zwolnione od akcyzy powinna zawierać dane dotyczące aktualnej ilości, wyrażonej w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy, wyrobów zwolnionych dostarczonych ze składu podatkowego, dostarczonych przez podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca oraz wyrobów zwolnionych importowanych; datę odbioru wyrobów zwolnionych; dane niezbędne do ustalenia miejsca odbioru wyrobów zwolnionych; datę i numery identyfikujące dokument dostawy lub inny dokument, na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wyprowadzone ze składu podatkowego, dostarczone, zużyte, importowane lub nabyte wewnątrzwspólnotowo.

Powyższe przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Między innymi na podmioty zużywające zwolnione od akcyzy wyroby akcyzowe nałożono szczególne obowiązki w zakresie dokumentowania odbioru i toku zużywania tych wyrobów oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinna zawierać ewidencja prowadzona przez uprawniony do zwolnienia podmiot zużywający. Przede wszystkim ewidencja powinna zawierać aktualną ilość posiadanych wyrobów zwolnionych.

Należy zauważyć, iż dane zawarte w ewidencji powinny odzwierciedlać stan faktyczny. Zatem podmiot korzystający z ulgi podatkowej powinien, na żądanie uprawnionego organu, udostępnić (wskazać) w celu kontroli ilość posiadanego w danej chwili wyrobu akcyzowego.

Magazynowanie paliwa przez kilka podmiotów w jednym zbiorniku, w przypadku stwierdzenia w czasie kontroli przez uprawniony organ braku części zwolnionego od akcyzy paliwa, doprowadzi do sytuacji, w której nie będzie można ustalić faktycznej ilości wyrobu akcyzowego posiadanego w danym momencie przez każdy z podmiotów przechowujących tam paliwo lotnicze. Fakt ten uniemożliwi ustalenie podmiotu zobowiązanego do zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika