Opodatkowanie akcyzą świadczenia usługi demontażu samochodów osobowych przywiezionych z krajów (...)

Opodatkowanie akcyzą świadczenia usługi demontażu samochodów osobowych przywiezionych z krajów UE.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2012 r. (data wpływu 31 maja 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 1 czerwca 2012 r. (data wpływu 5 czerwca 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wwozu do kraju samochodu osobowego w celu jego demontażu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wwozu do kraju samochodu osobowego w celu jego demontażu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Producent unijny zamierza eksportować do Rosji samochody osobowe podlegające przetworzeniu. Wnioskodawca otrzymał ofertę świadczenia na rzecz producenta usługi demontażu w kraju tych samochodów. Cały proces realizowany będzie na zlecenie klienta unijnego. Miejscem jego realizacji będzie hala warsztatowa znajdująca się na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Na żadnym etapie realizowanej usługi Spółka nie będzie właścicielem pojazdów - nie nabędzie prawa rozporządzania samochodami jak właściciel. Samochody nie będą zarejestrowane w Polsce, a po zdemontowaniu będą wywożone do Rosji. Zakres wykonanych przez Wnioskodawcę czynności będzie obejmował transport nowych samochodów z fabryki do miejsca demontażu, demontaż samochodów osobowych na części, pełną obsługę celną z tym związaną oraz transport części powstałych w wyniku demontażu z miejsca rozbiórki do odbiorcy towaru. Zarówno pojazdy jak też części powstałe z ich demontażu nie będą dopuszczone do obrotu na polskim obszarze celnym. Części w kontenerach wysyłane będą transportem samochodowym lub kolejowym. Wszystkie elementy powstałe w wyniku demontażu - części stanowiące wcześniej kompletny samochód - wywiezione będą poza obszar Unii Europejskiej na terytorium Rosji.

Kod CN przedmiotowych wyrobów w dniu przywozu towaru na terytorium kraju to 8703 00 00 - pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób włącznie z samochodami osobowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi. Natomiast kody CN towarów eksportowanych: 3926 90 97 wspornik mocowania rurek, 7326 90 98 hak holowniczy, 8708 91 35 moduł chłodzenia, 8421 31 00 filtr powietrza, 8707 10 90 nadwozie, 8708 92 35 rura wydechowa średnia, 8708 92 35 tłumik, 8708 99 97 podstawa wała napędowego przednia, 8407 34 99 agregat mocy, 8708 80 99 moduł przedniego/tylnego zawieszenia, 8708 70 00 koło i opona, 8408 20 57 agregat mocy, 8708 99 97 piast koła przedniego prawy/lewy, 7318 15 81 sworzeń kołnierzowy, 7318 14 91 wkręt samogwintujący, 7318 16 91 nakrętka kołnierzowa, 7318 16 50 nakrętka kołnierzowa samokontrująca, 7318 21 00 krążek falisty, 8302 30 00 mocownik, 3926 90 97 mocownik, 7318 15 81 wkręt kołnierzowy z płaskim krążkiem 7318 15 90 wkręt, 7318 16 91 wspomagawczy adapter dla nakrętki koła, 8302 30 00 wspornik tacy akumulatora, 8302 30 00 płyta mocowania wała napędowego, 8708 99 97 podstawa wała napędowego, 8302 30 00 uszczelka, 4016 99 57 kółko mocujące korpus filtra powietrza, 87082990 osłona przeciwsłoneczna prawa/lewa, 8302 30 00 płyta mocowania ramy podsilnikowej lewa/prawa, 8708 99 97 taca akumulatora, 8547 20 00 osłona tacy akumulatora boczna, 8547 20 00 przykrywka tacy akumulatora, 7318 15 81 sworzeń z krążkiem stożkowym, 7318 16 91 nakrętka, 4202 99 00 torba na dokumenty, 3926 90 97 lejek, 3926 90 97 worek drążka hamulca postojowego, 8512 90 90 drążek tylnej wycieraczki, 9603 50 00 pióro tylnej wycieraczki, 85 07 1020 akumulator 8708 70 99 kołpak koła, 87082990 osłona ochronna dna karoserii prawa/lewa, 8512 20 00 światło przednie prawe/lewe, 8708 10 90 osłona światła lewa/prawa, 8708 29 90 osłona ochronna chłodnicy górna, 8708 29 90 osłona dekoracyjna zewnętrzna przednia prawa/lewa, 8425 49 00 lewarek, 8512 90 90 drążek wycieraczki szyby przedniej lewy/prawy, 9603 50 00 pióro wycieraczki szyby przedniej lewe/prawe, 8708 80 35 amortyzator tylny, 7318 22 00 krążek płaski, 8708 29 90 osłona silnika tylna, 8708 10 90 listwa dolna przedniego zderzaka, 8708 29 90 deflektor panela sterowania górny prawy/lewy, 8708 29 90 osłona panela sterowania górna, 8708 29 90 chalapacz przedniego koła prawy/lewy - komplet, 3926 30 00 zaślepka śruby, 8708 29 90 osłona zbiornika paliwa, 8708 99 97 napęd przedniego koła lewy/prawy, 8708 99 97 wał napędowy, 3926 90 97 zbiornik powietrza, 8547 20 00 osłona tacy akumulatora tylna/przednia górna, 8204 11 00 klucz oczkowy, 7326 90 98 rygiel, 8708 99 97 napęd przedniego koła lewy/prawy.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym powstanie obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego z chwilą wwozu samochodów na terytorium kraju?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przypadku świadczenia na zlecenie producenta unijnego opisanej usługi demontażu samochodów osobowych, nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, z uwagi na fakt, że w tym przypadku nie dojdzie do nabycia wewnątrzwspólnotowego na terytorium kraju. Wnioskodawca wskazuje przy tym iż, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Ponadto, zgodnie z art. 101 ust. 2 wymienionej ustawy, obowiązek podatkowy od samochodów w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, że Spółka świadcząc usługę demontażu samochodów osobowych na rzecz podmiotu z Unii Europejskiej nie nabędzie prawa rozporządzania samochodami jak właściciel, a samochody te nie będą rejestrowane w kraju i po wykonaniu usługi w postaci części będą wywożone na terytorium Rosji, w przedmiotowym przypadku nie powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.


Natomiast w myśl art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:


  1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
  2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Zgodnie z art. 101 ust. 2 ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym powstaje z dniem:


  1. przemieszczenia samochodu osobowego z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło przed przemieszczeniem samochodu na terytorium kraju;
  2. nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel - jeżeli nabycie prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel nastąpiło po przemieszczeniu samochodu osobowego na terytorium kraju;


złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

3. złożenia wniosku o rejestrację samochodu osobowego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym - jeżeli podmiot występujący z wnioskiem o rejestrację na terytorium kraju nabytego wewnątrzwspólnotowo samochodu osobowego nie jest jego właścicielem.

Podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2 (art. 102 ust. 1 ustawy).

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca, zamierza świadczyć na rzecz producenta z Unii Europejskiej usługę demontażu samochodów osobowych. Miejscem realizacji usługi będzie hala warsztatowa znajdująca się w Wolnym Obszarze Celnym. Samochody po ich zdemontowaniu będą eksportowane do Rosji. Na żadnym etapie realizowanej usługi Spółka nie będzie właścicielem pojazdów - nie nabędzie prawa rozporządzania samochodami jak właściciel. Samochody nie będą zarejestrowane w Polsce. Wszystkie elementy powstałe w wyniku demontażu - części stanowiące wcześniej kompletny samochód - wywiezione będą poza obszar Unii Europejskiej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, powstania w stosunku do Spółki w opisanym przypadku obowiązku podatkowego w akcyzie.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tutejszego organu, należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki. Bowiem w opisanej we wniosku sytuacji nie powstanie w stosunku do Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w akcyzie z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego, zatem Wnioskodawca nie będzie także zobowiązany do zapłaty akcyzy.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika