Prawo do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

Prawo do odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2014 r. (data wpływu 18 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa pomostu wędkarsko-rekreacyjnego z funkcją cumowania łodzi wraz ze slipem do wodowania sprzętu pływającego na jeziorze ?? ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: ?Budowa pomostu wędkarsko-rekreacyjnego z funkcją cumowania łodzi wraz ze slipem do wodowania sprzętu pływającego na jeziorze ??.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Zarząd ? w ? (dalej: ??? lub ??? lub ?Wnioskodawca?) jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem działającym w oparciu o ustawę z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym, ustawę z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej, ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz Statut ?. ? posiada osobowość prawną oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem ? jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest finansowana ze składek wnoszonych przez członków ? na ochronę i zagospodarowanie wód oraz opłat za udział w zawodach wędkarskich. Zarówno składki, jak i opłaty są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W niewielkim zakresie ? uzyskuje przychody z działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w tym ze sprzedaży ryb.

Do zakupów, dla których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności zwolnionych z VAT, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Wnioskodawca stosuje proporcję określoną na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Proporcja ustalona do zakupów dokonywanych w 2012 r. na postawie art. 90 ust.4 wynosi ? %.


W styczniu 2014 r. złożono wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu pt. ?Budowa pomostu wędkarsko-rekreacyjnego z funkcją cumowania łodzi wraz ze slipem do wodowania sprzętu pływającego na jeziorze ?? przez Instytucję Zarządzającą Samorząd Województwa ? za pośrednictwem ? ??? w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wniosek swoim zakresem obejmuje:


  1. Budowę pomostu rekreacyjno-wędkarskiego o powierzchni ? m²;
  2. Budowę slipu o wym. ?x?x? cm


i w całości związany jest z realizacją podstawowego celu działalności statutowej ?, polegającego na organizowaniu i promowaniu wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowaniu i ochronie wód, działaniu na rzecz ochrony przyrody i kształtowania etyki wędkarskiej.


Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie zakwalifikował VAT jako wydatek kwalifikowany podlegający refundacji oświadczając, że podmiot który reprezentuje jest podatnikiem VAT oraz figuruje w ewidencji podatników VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy ? przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w stosunku do towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego: ani w 100%, ani z wykorzystaniem proporcji.


Uzasadnienie:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Warunkiem koniecznym dokonania odliczenia podatku naliczonego jest więc pozostawanie dokonanych zakupów w związku z realizowaną przez podatnika opodatkowaną dostawą towarów i usług. Samo zarejestrowanie ? jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie jest warunkiem wystarczającym do dokonania odliczenia.

Koszty ponoszone przez ? w ramach realizacji projektu związane są bezpośrednio z wykonywaniem działalności statutowej ?. Realizacja projektu ma przyczynić się do: współpracy z organizacjami i instytucjami proekologicznymi, współdziałania z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym, współdziałania z ośrodkami naukowo-badawczymi, między innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i ich restytucji, prowadzenia racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej.

Z tytułu takiej działalności ? nie osiąga przychodów opodatkowanych VAT. ? nie ma również prawa do dokonania częściowego, z zastosowaniem proporcji na podstawie art. 90 ust. 1-4 ustawy o VAT, odliczenia podatku naliczonego, ponieważ całość zakupów związanych z realizacją umowy jest związana z czynnościami, w związku z którymi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego nie przysługuje.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa obniżyć podatku należnego o podatek naliczony zawarty w zakupach w związku z realizacją umowy i musi ponieść jego koszt.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r.).

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie ust. 2 wyżej wskazanego artykułu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej ? art. 90 ust. 4 ustawy.

Szczegółowe zasady dokonywania odliczenia w oparciu o wskazaną proporcję przewidziane zostały w przepisach art. 90 ust. 5-10 ustawy.


W złożonym wniosku poinformowano, że ? posiada osobowość prawną oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem ? jest organizowanie i promowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie i ochrona wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej. Działalność statutowa Wnioskodawcy jest finansowana ze składek wnoszonych przez członków ? na ochronę i zagospodarowanie wód oraz opłat za udział w zawodach wędkarskich. Zarówno składki, jak i opłaty są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W niewielkim zakresie ? uzyskuje przychody z działalności podlegającej opodatkowaniem od towarów i usług, w tym ze sprzedaży ryb. Do zakupów, dla których nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot wykorzystywanych przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności zwolnionych z VAT, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, Wnioskodawca stosuje proporcję określoną na podstawie art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. W styczniu 2014 r. złożono wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej projektu nt. ?Budowa pomostu wędkarsko-rekreacyjnego z funkcją cumowania łodzi wraz ze slipem do wodowania sprzętu pływającego na jeziorze ??. Wniosek swoim zakresem obejmuje:


  1. Budowę pomostu rekreacyjno-wędkarskiego o powierzchni ? m²;
  2. Budowę slipu o wym. ?x?x? cm


i w całości związany jest z realizacją podstawowego celu działalności statutowej ?, polegającego na organizowaniu i promowaniu wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowaniu i ochronie wód, działaniu na rzecz ochrony przyrody i kształtowania etyki wędkarskiej.


Na tym tle stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie kwestii, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu, wymaga zbadania zakresu związku tego projektu z Jego działalnością statutową oraz opodatkowaną podatkiem od towarów.

Wobec tego, biorąc pod uwagę treść art. 15 ust. 1 i ust. 2 w powiązaniu z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca ? prowadząc opisaną we wniosku działalność statutową w przedstawionym jej całokształcie ? wykonuje również czynności opodatkowane (opłaty za udział w zawodach wędkarskich, sprzedaż ryb).

Analiza przedmiotowego wniosku prowadzi do konkluzji, że skoro dokonywane w związku z realizowaną w ramach projektu inwestycją zakupy będą wykazywały pośredni związek ze sprzedażą zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku działalnością statutową, to tym samym, mając na względzie nadrzędną zasadę neutralności VAT, Wnioskodawcy ? wbrew twierdzeniu wyrażonemu w zajętym w sprawie stanowisku ? przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w przepisie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (prawo do odliczenia stosownej części podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi), o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 tej ustawy.

W rezultacie, w niniejszej sprawie Wnioskodawca ma prawo do dokonania częściowego odliczenia podatku naliczonego, z odpowiednim zastosowaniem proporcji na podstawie art. 90 ust. 1-4 ustawy.

Reasumując, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, sprowadzające się do poglądu, że nie przysługuje Jemu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w 100%, ani z wykorzystaniem proporcji.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika