Prawo do odliczenia podatku naliczonego. sygn: ITPP3/443-134/08/ZG

Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008 roku (data wpływu 15.05.2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2008 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 15 maja 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet w O. realizuje projekt badawczy p.t.: Projekt pilotażowy: ?Optymalizacja produkcji materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych w warunkach kontrolowanych?. Projekt realizowany jest w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006?. Głównym celem projektu jest opracowanie kompleksowej technologii produkcji materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych w warunkach kontrolowanych oraz rozpowszechnienie tej wiedzy w postaci przeprowadzania kilkudniowych warsztatów szkoleniowych, jak i krótkoterminowych szkoleń oraz przygotowanie i wydanie publikacji naukowych i multimedialnych. W czasie realizacji projektu, jak również w okresie 5 lat od wypłaty pomocy uczelnia nie zamierza prowadzić działalności przyznającej korzyści, które mogłyby w jakikolwiek sposób wynikać z realizacji projektu. Projekt wymaga ewidencji księgowych na wydzielonych kontach księgowych i prowadzenia odrębnego rachunku bankowego. W związku z powyższym łatwa będzie identyfikacja kosztów służących do realizacji projektu.

Podstawowa działalność U. w O. to usługi edukacyjne ? zwolnione z VAT, usługi badawcze finansowane dotacją Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego służące rozwojowi nauki ? nie podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, usługi badawcze realizowane w ramach projektów celowych i umów z podmiotami gospodarczymi ? opodatkowanie wg podstawowej stawki VAT.

Uczelnia osiąga również przychody z wynajmu pomieszczeń, odsprzedaży energii, gazu, wody i usług telekomunikacyjnych. Posiada również dwie stacje dydaktyczno-badawcze prowadzące działalność opodatkowaną podatkiem VAT w wysokości 3% i zwolnioną z VAT.

Wnioskodawca stwierdza, iż ma ograniczoną możliwość odzyskania podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu. W całości odzyskuje podatek przy odsprzedaży mediów, zleconych usługach badawczych, projektach celowych. Zakupy dokonywane dla stacji dydaktyczno-badawczych rozliczane są strukturą rozliczane są strukturą sprzedaży w uczelni (22%).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Uniwersytet ma możliwość odliczenia podatku VAT...


Zdaniem Wnioskodawcy projekt pilotażowy: ?Optymalizacja produkcji materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych w warunkach kontrolowanych? służył będzie działalności niepodlegającej VAT (badania naukowe służące rozwojowi nauki finansowane dotacją) i zwolnionej z VAT (edukacja studentów i praktyków). W związku z powyższym, uczelnia nie ma możliwości, na płaszczyźnie obowiązujących przepisów podatkowych, odzyskania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu. Tym samym zgodnie z powołaną zasadą, podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

We wniosku wskazano, iż realizacja projektu nie będzie wykorzystywana na cele działalności opodatkowanej.

W tej sytuacji nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie ma związku nabywanych towarów i usług z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku przy realizacji projektu badawczego p.t.: Projekt pilotażowy: ?Optymalizacja produkcji materiału zarybieniowego karpiowatych ryb reofilnych w warunkach kontrolowanych? w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego ?Rybołówstwo i przetwórstwo ryb 2004-2006?.

Ponadto zauważyć należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika