Nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704 nie podlega opodatkowaniu podatkiem (...)

Nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704 nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 23 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704 - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodów klasyfikowanych do kodu CN 8704.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zajmuje się handlem samochodami. Większość samochodów nabywanych jest wewnątrzwspólnotowo w krajach Unii Europejskiej. W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza nabyć, w celu dalszej odsprzedaży, samochód z Niemiec, który z pojazdu zarejestrowanego uprzednio jako samochód osobowy został przerobiony na samochód spełniający kryteria ciężarowego. Samochód ten jest obecnie zarejestrowany w kraju nabycia jako samochód ciężarowy. Auto nie posiada drugiego rzędu siedzeń, a pierwszy rząd siedzeń jest oddzielony od przestrzeni ładunkowej trwałą przegrodą, nie posiada również pasów bezpieczeństwa w przestrzeni ładunkowej, zaś masa całkowita pojazdu nie przekracza 5 ton. Zainteresowany wskazuje, iż opisany samochód, należy uznać za pojazd mechaniczny do przewozu towarów, zaś kodem właściwym dla niego jest kod CN 8704. Model, który zamierza sprowadzić Wnioskodawca najczęściej spotyka się z drugim rzędem siedzeń.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu przerobionego z samochodu osobowego na samochód ciężarowy, posiadającego dowód rejestracyjny wydany w państwie nabycia stwierdzający, że jest to samochód ciężarowy, powoduje powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu przerobionego z pojazdu osobowego, ale spełniającego kryteria samochodu przeznaczonego do transportu towarów (jeden rząd siedzeń oddzielony trwała przegrodą od części ładunkowej), nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym. Wnioskodawca swoje stanowisko uzasadnia tym, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym wyrobami akcyzowymi są wyłącznie samochody osobowe. Opisany pojazd nie jest objęty pozycją CN 8703.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. W myśl art. 3 ust. 1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.) W myśl art. 100 ust. 1, 2 i 4 ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodów osobowych oraz sprzedaż samochodu niezarejestrowanego lub kolejna sprzedaż samochodu niezarejestrowanego. Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.

W związku z faktem zarejestrowania pojazdu w kraju nabycia jako pojazdu do transportu towarów, Wnioskodawca klasyfikuje opisany pojazd do kodu CN 8704. Na poparcie swojego stanowiska, Wnioskodawca wskazuje interpretacje wydane w sprawach IBPP3/443-753/09/ŁW oraz ITPP3/443-12/10/ZG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Wskazać jednakże należy, iż dotychczas obowiązujące unormowania dotyczące opodatkowania samochodów osobowych zostały od 1 września 2010 r. w sposób istotny zmienione przepisami ustawy z dnia 22 lipca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 151, poz. 1013).

Stosownie do art. 3 ust.

1 ustawy do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.).


Natomiast art. 100 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Zgodnie z treścią art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zatem, w myśl powyższego, nabycie wewnątrzwspólnotowe opisanego we wniosku samochodu klasyfikowanego do kodu CN 8704 nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wskazać przy tym należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach dyspozycji art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie klasyfikacji statystycznej wyrobów. Ze wskazanego unormowania wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu.

Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zatem, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty, (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów (samochodów osobowych). W przypadku, gdy Wnioskodawca posiada wątpliwości dotyczące prawidłowości klasyfikacji może zwrócić się z wnioskiem o wydanie informacji dotyczącej obowiązujących standardów klasyfikacyjnych. Jednostką uprawnioną do wydawania informacji klasyfikacyjnej jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Biorąc pod uwagę przytoczone zasady organ nie dokonywał klasyfikacji opisanego pojazdu przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku.

Tym samym, jeżeli wskazany przez Wnioskodawcę kod CN 8704 dla przedmiotowego samochodu jest właściwy, to stanowisko Pana należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje

IBPP3/443-753/09/ŁW, interpretacja indywidualna

ITPP3/443-12/10/ZG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika