W ocenie tutejszego organu, z uwagi fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do (...)

W ocenie tutejszego organu, z uwagi fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisaną we wniosku inwestycją. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż czynności opodatkowane podatkiem VAT związane ze zrealizowaną inwestycją będzie wykonywał odrębny od gminy podatnik VAT ? Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej. Zatem, należało uznać stanowisko Gminy za nieprawidłowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2010 r. (data wpływu 29 stycznia 2010 r.) uzupełnionym i zmienionym pismami z dnia 2 lutego 2010 r., 2 marca 2010 r. oraz 23 marca 2010 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach z tytułu realizacji projektu pod nazwą ?Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w gminie wiejskiej? - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 stycznia 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach z tytułu realizacji projektu pod nazwą ?Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w gminie wiejskiej?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza w drugim i trzecim kwartale 2010 r. realizować inwestycję w ramach działania ?Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej? objętego PROW na lata 2007-2013. Całkowity koszt inwestycji wynosi 6.976.735,16 zł. Dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej to 3.649.831,00 zł, jednak nie więcej niż 75% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji. Podatek od towarów i usług inwestycji nie stanowi kosztu kwalifikowanego. Inwestycja po jej zakończeniu zostanie przekazana nieodpłatnie protokołem przekazania - przyjęcia środka trwałego do Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej. Zakład jest jednostką organizacyjną Gminy (zakładem budżetowym) i zgodnie ze statutem zajmuje się produkcją wody i odbiorem ścieków. Podmiot ten zawrze umowy z mieszkańcami na dostarczanie wody i odbiór ścieków. Ponadto, zakład będzie również składał deklaracje podatkowe i dokonywał rozliczenia podatku VAT z tytułu zawartych umów na dostarczanie wody i odbiór ścieków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po otrzymaniu od kontrahenta faktur VAT i dokonaniu zapłaty Gmina może odliczyć podatek od towarów i usług od tej inwestycji...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, ma prawo do odliczenia podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  • eksport towarów;
  • import towarów;
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Przy czym w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z kolei w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej ustawy obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że realizacja projektu, polegająca na budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej stanowi realizację zadań własnych Gminy nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Zrealizowana inwestycja zostanie nieodpłatnie przekazana jednostce organizacyjnej Gminy, czyli Gminnemu Zakładowi Gospodarki Komunalnej. Zakład będzie zawierał umowy z mieszkańcami na dostarczanie wody i odbiór ścieków. Ponadto, to ten podmiot rozliczy podatek VAT oraz złoży deklaracje podatkowe z tytułu zawieranych umów.

Wobec powyższego, w ocenie tutejszego organu, z uwagi fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisaną we wniosku inwestycją. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż czynności opodatkowane podatkiem VAT związane ze zrealizowaną inwestycją będzie wykonywał odrębny od gminy podatnik VAT ? Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej. Zatem, należało uznać stanowisko Gminy za nieprawidłowe.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika