Plastyfikator naftowy klasyfikowany do kodu CN 3812 20 90, nabywany z rafinerii jako wyrób nieakcyzowy, (...)

Plastyfikator naftowy klasyfikowany do kodu CN 3812 20 90, nabywany z rafinerii jako wyrób nieakcyzowy, przeznaczony następnie jako dodatek lub domieszka do paliwa opałowego należy uznać za wyrób energetyczny. W konsekwencji podmiot, który dokona zmiany przeznaczenia staje się podatnikiem podatku akcyzowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2009 roku (data wpływu 23.09.2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2009 roku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania plastyfikatora naftowego - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania plastyfikatora naftowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka zakupiła w rafinerii plastyfikator naftowy PG-12 o kodzie CN 3812 20 90 składając oświadczenie, że przeznaczy go do dalszej odsprzedaży. Spółka sprzedała następnie plastyfikator do innej spółki, zlecając jej produkcję w składzie podatkowym oleju opałowego, którego jednym ze składników był sprzedany plastyfikator naftowy. Zakupiony plastyfikator nie został obciążony podatkiem akcyzowym przez rafinerię. Spółka złożyła oświadczenie na wniosek rafinerii, nie deklarując w nim celu w jakim wyrób zostanie odsprzedany.

Jednocześnie nabywca złożył Spółce oświadczenie, że zakupiony plastyfikator PG-12 będzie wykorzystany do celów produkcyjnych i jest on ostatecznym nabywcą wyrobu. Oświadczenie to również nie wskazuje celu w jakim nabywany plastyfikator zostanie zużyty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle art. 86 ust. 1 pkt 10 i art. 8 ust. 2 pkt 4 na Wnioskodawcy ciążył obowiązek zapłaty podatku akcyzowego od zakupionego plastyfikatora naftowego.


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ciąży na nim obowiązek podatkowy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11 ze zm.), do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych ? bez względu ma kod CN.

Natomiast w myśl ust. 3 wskazanego przepisu, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych z wyłączeniem paliw silnikowych.

Zatem wyroby bez względu na klasyfikację CN należy traktować jako wyroby energetyczne przeznaczone do celów opałowych na etapie ich przeznaczenia do tego celu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż plastyfikator naftowy klasyfikowany do kodu CN 3812 20 90 nie był opodatkowany akcyzą na wcześniejszym etapie obrotu. Spółka sprzedała go nabywcy, zlecając produkcję w składzie podatkowym oleju opałowego, którego jednym ze składników jest przedmiotowy plastyfikator.

Zatem wskazać należy, iż przedmiotowy plastyfikator nie będąc wyrobem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, stał się wyrobem energetycznym na mocy art. 86 ust. 3 ustawy, w chwili przeznaczenia go jako dodatek do paliwa opałowego. W tej sytuacji podatnikiem będzie podmiot dokonujący zmiany przeznaczenia, a tym samym zmiany statusu wyrobu.

W tak opisanym stanie faktycznym podatnikiem będzie Wnioskodawca zlecający wyprodukowanie oleju opałowego z udziałem plastyfikatora, gdyż to on określa finalne przeznaczenie wyrobu.

Reasumując należy stwierdzić, iż plastyfikator naftowy klasyfikowany do kodu CN 3812 20 90, nabywany z rafinerii jako wyrób nieakcyzowy, przeznaczony następnie jako dodatek lub domieszka do paliwa opałowego należy uznać za wyrób energetyczny. W konsekwencji podmiot, który dokona zmiany przeznaczenia staje się podatnikiem podatku akcyzowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje ILPP3/443-52/10-2/TW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika