Liście tytoniu nie mieszczą się w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób ich przetworzenia (...)

Liście tytoniu nie mieszczą się w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób ich przetworzenia jak również przeznaczenie wyrobu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 roku (data wpływu 28.10.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nieprzetworzonych liści tytoniu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2010 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od akcyzowego w zakresie opodatkowania nieprzetworzonych liści tytoniu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca zamierza uruchomić punkt skupu i sprzedaży płodów rolnych z przewagą skupu nieprzetworzonych liści tytoniu od rolników - plantatorów lub firm zajmujących się handlem liśćmi tytoniu. Liście będą skupowane i sprzedawane w całości tak jak przygotowują je plantatorzy przed dostarczeniem do skupów (liście powinny być nieodrzyłowane niepocięte lub pokruszone nieprzetworzone chemicznie lub przemysłowo i wysuszone do wilgotności pozwalającej na przechowywanie materiału w magazynie 12%-19%).

Nabyte od plantatorów liście Wnioskodawca zamierza sprzedawać hurtowo lub detalicznie w tym punkcie dla wszystkich firm lub osób, które będą chciały nabyć dany produkt. Zainteresowany wskazuje, że nie będzie sprzedawać tytoniu do palenia tylko na użytek w gospodarstwie rolnym lub w innych celach np. jako nawóz bakteriobójczy. Wnioskodawca wskazuje, iż iście tytoniu w takiej postaci, bez dalszej obróbki nie nadają się do palenia ani do wytwarzania z ich cygar lub cygaretek. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż nie zamierza przetwarzać liści lecz tylko je skupować i sprzedawać w całości nieprzetworzone.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy od danych transakcji Wnioskodawca będzie musiał płacić podatek akcyzowy od sprzedaży liści tytoniu...


Zdaniem Wnioskodawcy w Polsce produkcja i sprzedaż nieprzetworzonych liści tytoniu, które bez dalszej obróbki nie nadają się do palenia jest dozwolona w związku z czym tego tytoniu nie można zaliczyć jako tytoń do palenia, a więc nie podlega on ustawie o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3 poz. 11 ze zm.), do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się bez względu na kod CN:


  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.


W myśl ust. 2 cytowanego przepisu za papierosy uznaje się:


  1. tytoń zrolowany nadający się do palenia w tej postaci, który nie jest cygarami ani cygaretkami w rozumieniu ust. 4;
  2. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest umieszczany w tutkach z bibuły papierosowej;
  3. tytoń zrolowany, który w drodze prostej, nieprzemysłowej obróbki jest owijany w bibułę papierosową.


Natomiast zgodnie z ust. 4, za cygara lub cygaretki, biorąc pod uwagę ich właściwości i zwykłe oczekiwania konsumentów, uznaje się:


  1. tytoń zrolowany o zewnętrznym owinięciu z naturalnego tytoniu,
  2. tytoń zrolowany z poszarpanym, wymieszanym wkładem, owinięty liściem tytoniu w naturalnym kolorze cygara z odtworzonego tytoniu pokrywającym produkt w całości, łącznie z filtrem, tam gdzie zachodzi taka konieczność, ale nie ustnik, w przypadku cygar z ustnikiem, gdzie waga sztuki, wyłączając filtr lub ustnik, wynosi nie mniej niż 2,3 grama i nie więcej niż 10 gramów, a obwód równy przynajmniej jednej trzeciej długości wynosi nie mniej niż 34 milimetry


  • jeżeli są oraz mogą być przeznaczone wyłącznie do palenia w stanie niezmienionym.


Następnie w ust. 5 omawianego przepisu wskazano, iż za tytoń do palenia uznaje się:


  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca planuje uruchomienie skupu i sprzedaży liści tytoniu. Liście będą nieodrzyłowane, niepocięte lub pokruszone, nieprzetworzone chemicznie lub przemysłowo i wysuszone do wilgotności pozwalającej na przechowywanie materiału w magazynie 12%-19%. Sprzedaż nastąpi bez przetworzenia z przeznaczeniem na użytek w gospodarstwie rolnym lub w innych celach np. jako nawóz bakteriobójczy.

Analiza opisanego zdarzenia przyszłego oraz zaprezentowanych przepisów wskazuje, iż opisane we wniosku liście tytoniu nie mieszczą się w definicji wyrobów tytoniowych ze względu na sposób ich przetworzenia jak również przeznaczenie wyrobu.

Zatem w ocenie tutejszego organu opisane we wniosku liście tytoniu nie podlegają regulacjom ustawy o podatku akcyzowym, w związku z czym uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Jednakże podkreślenia wymaga fakt, iż w sytuacji ustalenia w toku prowadzonego postępowania odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku interpretacja nie wywrze skutku prawnego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika