Czy Spółka postępuje prawidłowo nie składając deklaracji podatkowej oraz nie obliczając i nie (...)

Czy Spółka postępuje prawidłowo nie składając deklaracji podatkowej oraz nie obliczając i nie wpłacając akcyzy, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędacych własnością Spółki, a stanowiących własność podmiotów trzecich, w sytuacji kiedy podmioty trzecie posiadają zezwolenie wyprowadzenia, a zatem są uznawane za podatnika podatku akcyzowego w świetle ustawy o podatku akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowej oraz obliczania i wpłacania akcyzy, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędacych własnością Spółki, a stanowiących własność podmiotów trzecich, w sytuacji kiedy podmioty trzecie posiadają zezwolenie wyprowadzenia - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 16 sierpnia 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowej oraz obliczania i wpłacania akcyzy, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędacych własnością Spółki, a stanowiących własność podmiotów trzecich, w sytuacji kiedy podmioty trzecie posiadają zezwolenie wyprowadzenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego i prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz magazynowania wyrobów akcyzowych (olej napędowy o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz wyroby o kodzie CN 3824 90 99 przeznaczone do celów napędowych lub opałowych) będących zarówno jej własnością, jak i własnością podmiotów trzecich. Działalność składu podatkowego obejmuje produkcję, przetwarzanie i depresację, magazynowanie, przyjmowanie i wysyłkę wyrobów akcyzowych. Spółka posiada również wyposażenie niezbędne do magazynowania, produkcji, przetwarzania i wykonania prac przeładunkowych, co również wynika z regulaminu składu podatkowego. Wnioskodawca posiada zabezpieczenie akcyzowe ryczałtowe. Ze składu podatkowego prowadzonego przez Spółkę wyprowadzane są, poza procedurą poboru akcyzy, wyroby akcyzowe, zarówno stanowiące własność Spółki, jak również wyroby niebędące jej własnością (stanowiące własność podmiotów trzecich). W przypadku, gdy ze składu podatkowego wyprowadzane są towary niebędące własnością Spółki, a stanowiące własność podmiotów trzecich, podmioty te nie zawsze dysponują zezwoleniem na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych z cudzego składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (zezwolenie wyprowadzenia).

W przypadku, gdy podmioty trzecie dysponują zezwoleniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych, a wyrób akcyzowy stanowi własność tych podmiotów, Spółka rejestruje w książkach ewidencyjnych składu podatkowego dobowe wyprowadzenia wyrobów akcyzowych, płatności wpłat dziennych natomiast dokonuje podmiot będący właścicielem towaru i posiadający stosowne zezwolenie na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych. Ponadto, podmiot ten jako podatnik podatku akcyzowego dokonuje ujęcia i rozliczenia wpłat dziennych w deklaracji dla podatku akcyzowego oraz składa ją właściwemu naczelnikowi urzędu celnego w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka postępuje prawidłowo nie składając deklaracji podatkowej oraz nie obliczając i nie wpłacając akcyzy, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędacych własnością Spółki, a stanowiących własność podmiotów trzecich, w sytuacji kiedy podmioty trzecie posiadają zezwolenie wyprowadzenia, a zatem są uznawane za podatnika podatku akcyzowego w świetle ustawy o podatku akcyzowym...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji Spółka postępuje prawidłowo nie składając deklaracji podatkowej oraz nie obliczając i nie wpłacając akcyzy, w związku z czynnością wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością Spółki, a stanowiących własność podmiotów trzecich, w sytuacji kiedy podmioty trzecie posiadają zezwolenie wyprowadzenia, a zatem są uznawane za podatnika podatku akcyzowego w świetle ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest, między innymi, wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebedących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3. Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej. Definicję podatnika określono w art. 13 ust. 1 ustawy, zgodnie z którą podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

Podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebedących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest, na podstawie art. 13 ust. 3 ustawy, podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1. Zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej. Wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej ?wpłatami dziennymi?, dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ustawy. Wpłaty dzienne stanowią zaliczkę na akcyzę.

Spółka wskazuje, że w przepisach ustawy wprowadzono wyjątek od zasady, zgodnie z którą wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy zawsze rodziło zobowiązanie do zapłaty akcyzy przez podmiot prowadzący skład podatkowy. Artykuł 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, w związku z czynnością opodatkowaną, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy (wyprowadzenie ze składu podatkowego wyrobów będących własnością podmiotu trzeciego, jeżeli dysponuje on zezwoleniem wyprowadzenia) określa, że zobowiązanie podatkowe wobec podmiotu prowadzącego skład podatkowy, z którego wyprowadzono wyroby akcyzowe należące do podmiotu trzeciego nie powstaje, a obowiązek podatkowy wygasa, jeżeli czynnością opodatkowaną było wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego należących do podmiotu trzeciego, który posiada zezwolenie wyprowadzenia. W takim przypadku, zobowiązanie podatkowe powstaje w stosunku do podmiotu będącego właścicielem wyrobów wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego. Jednakże, aby właściciel wyrobów mógł być podatnikiem akcyzy od jego wyrobów akcyzowych wyprowadzanych z usługowego składu podatkowego musi on uprzednio uzyskać zezwolenie wyprowadzenia.

Mając na uwadze powyższe Spółka nie jest zobowiązana do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracji oraz nie jest zobowiązana do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej, nie później niż 25. dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe, bowiem jej obowiązek podatkowy nigdy nie przekształcił się w zobowiązanie podatkowe (obowiązek ten wygasł). Podatnikiem zobowiązanym do złożenia deklaracji i obliczenia oraz opłacenia akcyzy z tego tytułu jest wyłącznie podmiot trzeci, będący właścicielem towaru oraz posiadający stosowne zezwolenie wyprowadzenia.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika