Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że (...)

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji wymienionej we wniosku inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w Regionie W. ? ?M? dla W. na terenie aglomeracji? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 14 grudnia 2009 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu pod nazwą ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w Regionie W. ? ?M? dla W. na terenie aglomeracji?.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny .


Gmina w dniu 15 października 2009 r. podpisała umowę o dofinansowanie projektu ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w Regionie W. ? ?M? dla W. na terenie aglomeracji' współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Inwestorem i beneficjentem projektu jest Gmina, a prace są udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację wymienionego projektu oraz przestrzegania procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z działaniami w zakresie realizacji przedsięwzięcia. Po zakończeniu zadania Gmina stanie się właścicielem inwestycji finansowanej ze środków EFRR, natomiast za zarządzanie projektem w okresie co najmniej 5 lat od chwili zakończenia inwestycji zgodnie z wnioskiem złożonym do Instytucji Zarządzającej odpowiedzialne będzie Przedsiębiorstwo Sp. z o.o., na podstawie umowy użyczenia do bezpłatnego użytkowania. Przedsiębiorstwo powołane jest m.in. do realizacji własnych zadań gminy wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu, w żadnym zakresie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania ?Rozbudowa i modernizacja infrastruktury wodno-ściekowej w Regionie W. ? ?M? dla W. na terenie aglomeracji?...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Zainteresowanego, Gminie nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego związanego z realizacją wymienionego zadania ze względu na fakt, iż nie występują po stronie Gminy jako podatnika VAT czynności opodatkowane, do których wykorzystywana byłaby wybudowana infrastruktura wodno-ściekowa.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatkach od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto, na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań należą sprawy dotyczące m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3). W ocenie Gminy, z uwagi na fakt, iż nabywane usługi związane z realizacją zadania opisanego w niniejszym wniosku nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od towarów i usług o kwotę podatku naliczonego przy nabyciach związanych z realizacją zadania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwolnienie od podatku od towarów i usług jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych). Obecnie, od dnia 1 stycznia 2010 r., kwestia wskazanego zwolnienia uregulowana jest w przepisach § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799).

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizowane zadanie nie będzie miało związku z czynnościami opodatkowanymi, a jego wykonaniu infrastruktura wodno-kanalizacyjna zostanie przekazana do bezpłatnego użytkowania Przedsiębiorstwu Sp. z o.o. na podstawie umowy użyczenia.

Zatem, biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT przy realizacji wymienionej we wniosku inwestycji.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika