Zaproponowany system wystawiania, przesyłania oraz udostępniania faktur elektronicznych spełnia wymogi (...)

Zaproponowany system wystawiania, przesyłania oraz udostępniania faktur elektronicznych spełnia wymogi zawarte w zaprezentowanych przepisach i jest zgodny z zasadami obrotu faktur wystawionych w formie elektronicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2009 roku (data wpływu 28.12.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur w formie elektronicznej - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 28 grudnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie faktur w formie elektronicznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca korzysta z oprogramowania w systemie SAP R/3 i zamierza otrzymywać oraz przechowywać faktury zakupu w formie elektronicznej od kontrahenta, posiadającego identyczne oprogramowanie w systemie SAP R/3. Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury w SAP R/3 jest zagwarantowana poprzez wymianę danych elektronicznych w standardzie (EDI) t.j. zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych oraz przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. Nośnikiem danych jest IDoc (intermediate document) czyli standardowa struktura danych używana w elektronicznej wymianie danych (EDI) pomiędzy aplikacjami wewnątrz SAP jak i programami zewnętrznymi. System SAP R/3 użytkowany przez Wnioskodawcę i kontrahenta jest zainstalowany na jednym serwerze należącym do kontrahenta. Dla Wnioskodawcy użytkującego system SAP R/3 została skonfigurowana odrębna jednostka gospodarcza (reprezentująca jednostkę prawną), przy czym wszystkie jednostki gospodarcze funkcjonują na jednym mandancie. Mandant jest najwyższą jednostką hierarchiczną systemu, która zapewnia pełną integrację funkcjonalną oraz jest gwarantem integracji danych wewnątrz mandanta. System SAP R/3 pozwala na jednoczesne wystawienie i zaksięgowanie faktury sprzedaży zarówno u wystawcy faktury jak i u odbiorcy faktury. Oprogramowanie SAP R/3 posiada wszelkie niezbędne certyfikaty uprawniające do obsługi pełnej ewidencji księgowej. Wnioskodawca, jako odbiorca faktur pisemnie zaakceptuje elektroniczną formę faktur sprzedaży/zakupu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy faktury wystawiane, przesyłane i przechowywane w systemie SAP R/3 w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego spełniają warunki do uznania ich za faktury elektroniczne w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133 poz. 1119)...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ system SAP R/3 spełnia wymogi określone we wskazanym rozporządzeniu Ministra Finansów to wystawiane, przesyłane i przechowywane w nim faktury można uznać za faktury elektroniczne.

Faktury elektroniczne wystawiane w SAP R/3 przesyła się, udostępnia oraz przechowuje w tej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania (łącznie z cyfrową kompresją) i przechowywania danych. Cały przebieg procesu przetwarzania danych jest realizowany na jednym mandacie i na jednym serwerze. Autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury w SAP R/3 jest zagwarantowana poprzez wymianę danych elektronicznych w standardzie EDI tj. zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych oraz przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych. Nośnikiem danych jest IDoc (Intermediate document) czyli standardowa struktura danych używana w elektronicznej wymianie danych (EDI) pomiędzy aplikacjami wewnątrz SAP jak i programami zewnętrznymi. IDoc jest przetrzymywany w systemie przez 1 miesiąc, a następnie zostaje zarchiwizowany i jest dostępny na każde żądanie.

System archiwizacji zlokalizowany na jednym serwerze dla kontrahenta jak i spółek zależnych, w tym Wnioskodawcy zapewni, że zarówno wystawca faktury elektronicznej, jak i jej odbiorca będą przechowywać faktury przesłane w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia, integralność ich treści, jak również ich czytelność przez cały okres ich przechowywania.

Ponadto w systemie SAP R/3 zostanie zdefiniowany użytkownik 'kontrola US' zapewniający dostęp do faktur elektronicznych oraz możliwość ich wydrukowania. Zostanie również opracowana szczegółowa instrukcja dla pracowników organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, wskazująca w jaki sposób należy odszukiwać, wyświetlać i drukować faktury.

Wnioskodawca wskazuje, iż jego stanowisko jest zgodne z wydaną dnia 10 września 2009 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacją o numerze ITPP3/443-118/09/ZG.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika