Czy rozliczenie faktur korygujących zakupy z tytułu udzielonego skonta (dodatkowej premii za sprzedane (...)

Czy rozliczenie faktur korygujących zakupy z tytułu udzielonego skonta (dodatkowej premii za sprzedane samochody) w miesiącu w którym otrzymaliśmy te faktury jest prawidłowe?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008 r. (data wpływu 3 października 2008 r.) uzupełniony pismem z dnia 3 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 3 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie prawa do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i jest podatnikiem podatku akcyzowego. Podatnik zgodnie z art. 79 ustawy o podatku akcyzowym kwotę akcyzy od dokonanej sprzedaży samochodów osobowych obniża o kwotę akcyzy zapłaconą przy ich nabyciu. W grudniu 2006 r. Spółka otrzymała faktury korygujące (zmniejszające) wartość zakupów dokonanych w miesiącach marzec-listopad 2006 r. Faktury te ujęto w rozliczeniu podatku akcyzowego za m-c grudzień 2006 tj. w miesiącu otrzymania. Spowodowało to zwiększenie należnej kwoty akcyzy za ten miesiąc. Korekty dotyczyły udzielonego przez dostawcę skonta (dodatkowa premia z tytułu sprzedaży samochodów w tym okresie). Urząd celny zażądał skorygowania deklaracji AKC-3 za miesiące marzec-grudzień oraz zapłaty odsetek od zwiększonych z tego tytułu kwot akcyzy do zapłaty, uznał bowiem że zaniżone były zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego za poszczególne miesiące.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy rozliczenie faktur korygujących zakupy z tytułu udzielonego skonta (dodatkowej premii za sprzedane samochody) w miesiącu w którym otrzymaliśmy te faktury jest prawidłowe...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki faktury korygujące zakup z wykazaną kwotą akcyzy powinny być rozliczone w miesiącu, w którym otrzymała te faktury. W ocenie Zainteresowanego fakt, że dotyczą one zakupów dokonanych w poprzednich miesiącach nie może być podstawą do korekt deklaracji za poprzednie miesiące co powoduje konieczność zapłaty odsetek. Wnioskodawca wskazuje, iż przedmiotem interpretacji indywidualnej jest art. 79 ustawy o podatku akcyzowym


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stosownie do przepisu art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju. Moment powstania obowiązku podatkowego określa natomiast art. 80 ust. 3 ww. ustawy. Zgodnie z brzmieniem art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w przepisie art. 82 ust. 1 ustawy, sprzedający jest zobowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej odsprzedaży samochodu osobowego. W przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została wykazana kwota akcyzy, jest on również zobowiązany zapłacić akcyzę nawet wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku (art. 82 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Stosownie do art. 79 ustawy - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku akcyzowym, określając podstawę opodatkowania tym podatkiem w art. 10 ust. 1-9 nie odnosi się do pojęcia obrotu będącego podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług. Wskazane przepisy nie przewidują również zmniejszenia podstawy opodatkowania o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Zatem należy uznać, że uzyskanie rabatu przez kupującego nie będzie miało wpływu na wysokość podstawy opodatkowania, a co za tym idzie wysokość kwoty podatku akcyzowego, jeżeli nie był on uwzględniony już w kwocie należnej z tytułu sprzedaży i w wystawionej wówczas fakturze.

Zatem w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których należą m.in. samochody osobowe, brak jest podstaw prawnych do zmniejszenia podstawy opodatkowania. Brak regulacji w tym względzie w ustawie o podatku akcyzowym oznacza, że po dokonaniu sprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju, w stosunku do których powstał obowiązek podatkowy i została ustalona podstawa opodatkowania, brak jest możliwości zmniejszenia jej wysokości. W konsekwencji rabaty lub upusty udzielone po dokonaniu sprzedaży samochodów osobowych nie będą mogły zmniejszać kwoty należnego podatku akcyzowego.

Wobec powyższego uzyskanie korekt faktur sprzedaży samochodów osobowych, w sytuacji opisanej we wniosku, nie będzie podstawą do złożenia korekty deklaracji podatkowej oraz pozostanie bez wpływu na sposób obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów, o którym mowa w art. 79 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 89-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika