Niezamierzone mieszanie paliw silnikowych opisane przez Spółkę we wniosku jest produkcją paliw w (...)

Niezamierzone mieszanie paliw silnikowych opisane przez Spółkę we wniosku jest produkcją paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w wyniku której powstanie obowiązek podatkowy od nowego wyrobu akcyzowego, z możliwością rozliczenia podatku akcyzowego zapłaconego od paliw będących przedmiotem wymieszania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2008 roku (data wpływu 17.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania mieszaniny paliw - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2008 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania mieszaniny paliw.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


?L? S.A. sprzedaje w procedurze z zapłaconą akcyzą między innymi oleje napędowe oraz benzyny. Paliwa wydawane są z zakładu ?L? S.A., a także z własnych lub wynajętych zewnętrznych baz magazynowych (gestia transportowa zazwyczaj leży po stronie kupującego). Już po zakończeniu pierwotnej fazy obrotu paliwami, występują przypadki niezamierzonego wymieszania się tychże paliw (np. oleje napędowe z benzynami) wskutek np. uszkodzeń zbiorników magazynowych stacji paliw czy też omyłkowego wpompowania paliw do jednego zbiornika magazynowego.


Wskutek niezamierzonego wymieszania paliw zarówno oleje napędowe jak i benzyny tracą swoją charakterystykę paliwową (której zgodność z normami jakościowymi potwierdzono uprzednio właściwym atestem). Należy podkreślić, iż opisywane zdarzenia następują bez winy ?L? S.A., nie są zatem rozpatrywane w ramach reklamacji dokonywanych transakcji. Powstałe mieszaniny nie mogą zostać wprowadzone do obrotu (ze względu na niezgodność z obowiązującymi normami), natomiast mogą zostać zagospodarowane w ponownej rafinacji lub w procesie produkcyjnym gotowych paliw. W związku z możliwością dalszego, przemysłowego wykorzystania tychże mieszanin, kontrahenci ?L? S.A. składają Spółce oferty odsprzedaży mieszanin paliw powstałych wskutek niezamierzonego wymieszania gotowych benzyn i oleju napędowego zakupionych uprzednio od ?L? S.A. Pomimo, iż powstała w wyniku przypadku losowego mieszanka paliwa utraciła swoje właściwości handlowe, jest klasyfikowana przez Główny Urząd Statystyczny (dla celów podatkowych), w zależności od stopnia destylacji mieszanki, do grupy:


  1. olejów lekkich PKWiU 23.20.13 - Oleje lekkie pozostałe otrzymane z przerobu ropy naftowej oraz lekkie produkty przerobu, gdzie indziej niesklasyfikowane lub
  2. olejów średnich PKWiU 23.20.16 - Oleje średnie pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane lub
  3. PKWiU 23.20.1 - Produkty rafinacji ropy naftowej.


Oczekiwana przez rafinerię cena odsprzedaży mieszanki paliw musi znacznie odbiegać od cen paliw oferowanych do sprzedaży przez ?L? S.A. oraz od kwot podatku akcyzowego należnego od poszczególnego rodzaju paliwa wchodzącego w skład mieszanki. W przeciwnym przypadku nie można osiągnąć opłacalności procesu ich zagospodarowania. Spółka ma wątpliwości czy proponowane warunki transakcji odsprzedaży są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie akcyzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jak należy potraktować w sensie podatkowym wymieszanie tych paliw w stacjach paliw, które nie są składami podatkowymi...
  2. Czy możliwa jest odsprzedaż (i zwrot) opisywanych mieszanin paliw do zakładu ?L? S.A. oraz czy też powstałe w opisany powyżej sposób mieszaniny powinny zostać obligatoryjnie skierowane do utylizacji/ zniszczenia...


Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż mieszanin paliw, stanowiących w świetle przepisów ustawy o odpadach, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż wchodzące w skład mieszaniny produkty zostały już prawidłowo opodatkowane a należna kwota akcyzy w całości została uiszczona.

Przypadek taki w całości wypełnia zatem przesłanki zawarte w przepisie art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, stanowiącym iż: Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zdaniem Spółki zastosowania tego przepisu nie zmienia fakt, iż opodatkowaniu akcyzą podlegały dwa wyroby akcyzowe, a przedmiotem transakcji jest jeden wyrób, gdyż przedmiot ten utracił w istocie cechy kwalifikujące go do obrotu handlowego, nie jest nowym produktem spełniającym określone funkcje, ale jest odpadem.

Tym samym - zdaniem Spółki - nie ma w tym przypadku zastosowania przepis art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zrównujący mieszanie paliw z produkcją paliw. Według oceny ?L? S.A. intencją ustawodawcy było rozszerzenie w tym przepisie definicji produkcji paliw na działanie polegające na celowym mieszaniu paliw, w wyniku którego otrzymywane jest także paliwo o określonych parametrach technicznych spełniających obowiązujące normy właściwe dla poszczególnych rodzajów paliw silnikowych. Tylko bowiem celowe działanie, w wyniku którego otrzymywany jest produkt posiadający przewidziane dla niego cechy użytkowe może spełniać językową definicję produkcji.

W związku z tym, że żadna z tych przesłanek nie jest spełniona w przypadku zmieszania paliw w wyniku zdarzenia losowego, nie może być mowy o zastosowaniu art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto Spółka powołując się na przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39 poz. 251 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112 poz. 1206) stoi na stanowisku, iż działanie kontrahentów Spółki polegające na złożeniu Spółce oferty odsprzedaży mieszanin paliw po niskich cenach zakupu, jest prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz. U. 29 poz. 257 ze zm.) producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego.

Biorąc pod uwagę powyżej przytoczoną regulację za produkcję paliw silnikowych należy rozumieć wytwarzanie w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a zatem producentem paliw jest każdy podmiot dokonujący wymieszania komponentów paliwowych.

Podatnik w opisie zdarzenia przyszłego stwierdził, iż wymieszanie paliw następuje w sposób niezamierzony w skutek czego oleje napędowe jak i benzyny tracą swoją charakterystykę paliwową, a zatem ? jego zdaniem - nie zostaną spełnione przesłanki do uznania tego wymieszania za produkcję paliw.

Jednakże stwierdzić należy, iż wśród przesłanek uznania procesu gospodarczego za produkcję paliw nie występuje celowość działania podmiotu lub osiągnięty rezultat, w związku z czym nawet przypadkowe zmieszanie się paliw jest również produkcją paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Bez wpływu na uznanie mieszania paliw jako produkcji paliw, w opisanym zdarzeniu przyszłym, pozostaje treść przytoczonego w stanowisku Wnioskodawcy art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Podatnik słusznie wskazuje, iż zgodnie z brzmieniem tego przepisu obowiązek podatkowy nie powstanie na następnym etapie obrotu w stosunku do paliw, co do których obowiązek podatkowy w akcyzie już powstał, a podatek akcyzowy określono lub zadeklarowano w należnej wysokości. Jednakże należy mieć na uwadze, iż po zmieszaniu paliw powstanie nowe paliwo, dla którego produkcja opisana we wniosku będzie czynnością rodzącą obowiązek podatkowy w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Tutejszy organ zgadza się z Podatnikiem wskazującym, iż po zmieszaniu olej napędowy i benzyna mogą stracić swoją charakterystykę paliwową. Jednakże stwierdzić należy, iż powstaje nowy wyrób, który wg przedstawionej we wniosku klasyfikacji jest także wyrobem akcyzowym i jako taki podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wyprodukowania czyli zmieszania paliw.

Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 roku w sprawie szczegółowego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85 poz. 799 ze zm.), istnieje możliwość obniżenia kwoty należnej akcyzy od wyprodukowanego wyrobu o kwotę akcyzy zapłaconą w wyniku ich przemieszczania poza teren zakładu, w którym zostały wyprodukowane.

Reasumując należy stwierdzić, iż mieszanie paliw silnikowych opisane przez Spółkę we wniosku jest produkcją paliw w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, w wyniku której powstanie obowiązek podatkowy od nowego wyrobu akcyzowego, z możliwością rozliczenia podatku akcyzowego zapłaconego od paliw będących przedmiotem wymieszania.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie może dokonać klasyfikacji wyrobów. W niniejszej sprawie oparto się na klasyfikacji wskazanej we wniosku przez Podatnika.

Ponadto Minister Finansów nie ma uprawnienia do dokonywania wykładni prawa w zakresie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39 poz. 251 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 roku w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112 poz. 1206).

W związku z powyższym tutejszy organ odmówił wszczęcia postępowania w zakresie zagadnień związanych z regulacjami dotyczącymi odpadów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika