Brak możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

Brak możliwości odzyskania VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2014 r. (data wpływu 16 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, polegającego na dofinansowaniu rozbudowy i wyposażeniu Oddziału Ośrodka ... - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie XXXX. Zakład wpisany jest do Rejestru Zakładów Opieki Zdrowotnej jako Ośrodek ... . Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług postanowiono, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie usług opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawy towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Objęte zwolnieniem od podatku są wymienione w art. 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej, świadczenia zdrowotne, którymi są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania w szczególności związane z:


  1. badaniem i poradą lekarską,
  2. leczeniem,
  3. badaniem i terapią psychologiczną,
  4. rehabilitacją leczniczą,
  5. opieką na kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem,
  6. opieką nad zdrowym dzieckiem,
  7. badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną,
  8. pielęgnacją chorych,
  9. pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi,
  10. opieką paliatywno-hospicyjną,
  11. orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia,
  12. zapobieganiem powstaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienie ochronne,
  13. czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji,
  14. czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.


    W latach 2011-2012 Wnioskodawca dokonał inwestycji, polegającej na rozbudowie i wyposażeniu XXXXX, ?pobierając? na ponoszone wydatki faktury VAT. Inwestycja była współfinansowana dotacją z Unii Europejskiej. Po jej zakończeniu budynek służy wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

    Wnioskodawca wykonuje usługi, które rozlicza na podstawie Księgi przychodów i rozchodów, nie jest ?płatnikiem VAT?. Obecnie realizuje projekt unijny, polegający na zakupie sprzętu medycznego ? aparat USG. Dofinansowanie ww. projektu pochodzi ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego ... na lata 2007-2013, w ramach działania ?Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw?.


    W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


    Czy wykonując usługi zwolnione z podatku od towarów i usług, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego wynikającego z faktur na zakup materiałów budowlanych i usług oraz wyposażenia medycznego dokonanego w ramach zrealizowanej inwestycji?


    Wnioskodawca uważa, że istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. W art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, które zostały wymienione w art. 5 ust 1, tzn. czynnościami tymi są


    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    2. eksport towarów,
    3. import towarów,
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


    Do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, od których podatek naliczony może zostać odliczony od podatku należnego, przy czym ustawodawcy w przypadku tym chodzi o czynności opodatkowane sensu stricto, tzn. takie, które generują podatek należny, a nie takie, które do kategorii czynności opodatkowanych, lecz w konkretnych warunkach korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

    Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodalegających temu podatkowi. W związku z tym, że Wnioskodawca wykonuje czynności wyłącznie zwolnione od podatku towarów i usług i nie wykazuje podatku należnego, Wnioskodawca uważa, że nie może odliczyć VAT z faktur dokumentujących zrealizowaną inwestycją, teraz ani w trakcie dalszej praktyki lekarskiej, bowiem nie przewiduje zmiany profilu działalności. Zatem Wnioskodawca uważa, że nie może odliczyć VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie realizowanego projektu, ponieważ wykonuje usługi, które ?nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?.


    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


    Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku o wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

    Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

    Należy również zauważyć, że w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

    Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

    Biorąc pod uwagę opis przedstawiony we wniosku oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem treść wniosku nie wskazuje, że wydatki związane z realizacją ww. projektu mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

    Końcowo zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia od podatku wykonywanych usług, ponieważ w tym zakresie nie przedstawiono własnego stanowiska i nie zadano pytania.


    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ?Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

    Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika