Czy spółka ma prawo do pomniejszenia obrotu i podstawy opodatkowania o kwoty wynikające z wystawionych (...)

Czy spółka ma prawo do pomniejszenia obrotu i podstawy opodatkowania o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących pomimo nieposiadania potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez nabywcę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 09 października 2007 roku (data wpływu 17.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2007 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pomniejszenia obrotu o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Spółka prowadzi działalność w zakresie hurtowej i detalicznej sprzedaży paliw. Zawarte transakcje dokumentuje między innymi wystawianymi na rzecz nabywców fakturami VAT. Podatek należny firma ujmuje w ewidencji sprzedaży VAT, na podstawie której sporządza się deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT-7. Występują sytuacje, gdy istnieje konieczność dokonania korekt faktur spowodowane najczęściej pomyłkami w cenie lub ilości zafakturowanych towarów. Faktury korygujące są wysyłane do odbiorców w celu uzyskania potwierdzeń przez nabywcę Odbiorcy faktur korygujących często nie wywiązują się z obowiązku potwierdzania odbioru faktur. Z uwagi na dużą ilość wystawianych faktur nie jest możliwe uzyskanie potwierdzonych kopii faktur korygujących od wszystkich nabywców. Zdarza się, że kopie faktur korygujących nie zostają odesłane przez kontrahentów, co w efekcie powoduje posiadanie przez Spółkę wielu korekt VAT do rozliczenia w następnych okresach.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Spółka ma prawo do pomniejszenia obrotu i podstawy opodatkowania o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących pomimo, iż nie posiada potwierdzeń odbioru faktur korygujących przez nabywcę.


Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Jednocześnie na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 106 ust. 8 pkt 1, zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), który określa, że sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Potwierdzenie odbioru stanowi podstawę do obniżenia kwot podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie.

Zdaniem Spółki prawo do zmniejszenia obrotu o kwoty wynikające z wystawianych faktur korygujących jest prawem zagwarantowanym ustawowo, co wynika bezpośrednio z treści art. 29 ust. 4, który określa, że obrót zmniejsza się o wartość kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z przepisu tego nie wynika , że uprawnienie to jest uzależnione od tego, czy sprzedający otrzyma od kontrahenta potwierdzenie odbioru faktury, czy też nie i w jakim czasie będzie ono dokonane.

Jednocześnie upoważnienie zawarte w art. 106 ust. 8 pkt 1 nie daje ministrowi właściwemu w sprawach finansów publicznych uprawnienia do określania w rozporządzeniu jakichkolwiek warunków, których spełnienie umożliwiać będzie sprzedającemu obniżenie podatku należnego w przypadku wystawienia faktur korygujących, a niespełnienie jakiegoś warunku pozbawiać go będzie tego prawa. Treść tego przepisu przewiduje bowiem wyłącznie uprawnienie do określenia szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych jakie powinny zawierać oraz sposobu i okresu ich przechowywania.

W ocenie Spółki wyżej cytowane upoważnienie nie zezwala ministrowi właściwemu w sprawach finansów publicznych do działania w szerszym zakresie niż pozwala na to ustawa (art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług) i nie może wprowadzać on dodatkowych ograniczeń prawa do obniżenia podatku.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest warunkiem koniecznym uprawniającym do pomniejszenia obrotu i podstawy opodatkowania o kwoty wynikające z wystawionych faktur korygujących, co oznacza że fakturę korygującą można uwzględnić w rozliczeniu VAT nie posiadając potwierdzenia jej odbioru przez kontrahenta.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2,4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ww. ustawy.

Stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą. Wystawiając fakturę korygującą ? zgodnie z § 16 ust. 4 powołanego wyżej rozporządzenia - sprzedawca jest obowiązany do uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy jedynie: eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia (czyli dostawy tzw. mediów).

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie ? w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali (§ 16 ust. 4 ww. rozporządzenia).

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie VAT opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowanie zawarte w § 16 ust. 4 cytowanego rozporządzenia ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie obrotu i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy, gdyż w przeciwnym razie zwracałoby się podatek, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury.

Zaznacza się, że w polskim systemie prawnym występuje domniemanie konstytucyjności przepisów prawnych. Oznacza to, iż obowiązek poszanowania i przestrzegania prawa powszechnie obowiązującego ciąży na obywatelach tak długo, dopóki prawo to nie utraciło swej mocy obowiązującej z punktu widzenia kształtowania ich indywidualnych i konkretnych praw i obowiązków. Odpowiednio także i organy władzy wykonawczej nie mogą odmawiać stosowania i egzekwowania przepisów podatkowych przed dniem wejścia w życie wyroku Trybunału Konstytucyjnego orzekającego o niezgodności przepisów z Konstytucją. Oznaczałoby to podważanie obowiązującego porządku prawnego w Państwie.

Reasumując należy uznać, iż Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym otrzymała potwierdzenie odbioru faktury korygującej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika