Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Odzyskanie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2014 r. (data wpływu 14 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. ??? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Parafia ? (dalej jako ?Parafia?) zwróciła się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania VAT od towarów i usług od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania w zakresie ?małych projektów?, w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013. Parafia wystąpiła o dofinansowanie zadania pt. ??? w zakresie ?małych projektów? w ramach działania 413 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013. Zakres prac zaplanowanych w projekcie obejmować będzie:


  • naprawę pokrycia dachowego zabytkowego kościoła;
  • roboty remontowe i renowacyjne;
  • wytyczenie szlaku turystycznego.


Do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji w ramach małych projektów zalicza się podatek od towarów i usług, w przypadku, gdy wnioskodawca nie może podatku odzyskać z instytucji skarbowej. Z uwagi na fakt, że Parafia nie jest czynnym podatnikiem VAT, może poniesione wydatki brutto w ramach ww. projektu, zaliczyć jako koszt kwalifikowany. Parafia nie prowadzi działalności opodatkowanej VAT, nie figuruje w ewidencji podatkowej VAT. Parafia prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową. Działalność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wobec czego Parafia nie figuruje w ewidencji podatników VAT. Uzyskanie interpretacji indywidualnej dotyczącej braku możliwości odzyskania VAT od wydatków ponoszonych w ramach zadania pt. ??.? jest niezbędne celem przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność, aby VAT mógł podlegać refundacji.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w związku z realizacją przedmiotowego zadania Parafii będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku?


Zdaniem Parafii, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem realizując zadanie w zakresie ?małych projektów? w ramach działania 4l3 ?Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju? objętego PROW na lata 2007-2013 polegające na naprawie pokrycia dachowego zabytkowego kościoła w K., robotach remontowych i renowacyjnych, wytyczeniu szlaku turystycznego nie ma możliwości odzyskania VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług. Parafia nie ma w przedmiotowej sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż nie jest podatnikiem VAT oraz prowadzi tylko niegospodarczą działalność statutową. Zatem realizacja zadania nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanej tym podatkiem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) ? zwanej dalej ?ustawą? ? w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przepisy rozdziału 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656), regulują przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż zakupy dokonane przez Parafię w ramach realizowanego projektu nie służą (nie będą służyły) do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Parafia nie ma (nie będzie miała) prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją tego projektu. Ponadto Parafii nie przysługuje (nie będzie przysługiwało) prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika