Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione (...)

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2014 r. (data wpływu 18 sierpnia 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ?R.? ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 sierpnia 2014 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą ?R.?.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie powstało 31 października 2005 r. Celami statutowymi są m.in.: rewitalizacja, modernizacja i adaptacja na cele kulturalne historycznych obiektów i zespołów zabytkowych wraz z ich otoczeniem, konserwacja obiektów zabytkowych i pielęgnacja otaczających je zabytkowych parków i ogrodów oraz opieka nad nimi, aktywowanie społeczeństwa, głównie dzieci i młodzieży do działań na rzecz opieki nad zabytkami i pomnikami przyrody oraz ochrony środowiska, promowanie polskiej kultury i historii na świecie, działalność edukacyjna i dydaktyczna w zakresie polskiej, europejskiej i światowej kultury, sztuki i tradycji, reaktywowanie i promowanie rzemiosł ginących, działalność na rzecz integracji, poznawania i poszanowania odrębności kulturowej narodów i grup etnicznych, promowanie różnych form wypoczynku, w tym rekreacji i sportu, promowanie i wspieranie innych działalności służących wymienionym celom.

Stowarzyszenie za pośrednictwem Lokalnej Grupy Rybackiej złożyło w dniu 8 października 2013 r. do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o przyznanie pomocy w ramach PO RYBY 2007-2013 w zakresie środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa z wyłączeniem realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu Lokalnej Grupy Rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności. Operację zatytułowano ?R.?. W wyniku przeprowadzenia przedmiotowej operacji ma zostać osiągnięty następujący cel: ?Ochrona środowiska w celu wzmocnienia atrakcyjności obszarów zależnych od rybactwa poprzez oczyszczenie (odmulenie) i regulację istniejących zabytkowych stawów ziemnych oraz remont zdekapitalizowanych urządzeń melioracji wodnych szczegółowych - wymianę rurociągu kd 300 w miejscowości S.?.

W dniu 1 sierpnia 2014 r. Stowarzyszenie zawarło z Urzędem Marszałkowskim umowę o dofinansowanie na realizację przedmiotowej operacji. W zakres planowanych prac wchodzą: oczyszczenie i regulacja istniejących stawów ziemnych czyli usunięcie namułu z dna, regulacja linii brzegowej, rozplantowanie urobku, ukształtowanie i zabezpieczenie skarp stawów i remont zdekapitalizowanych urządzeń melioracji szczegółowych poprzez wymianę zdekapitalizowanego rurociągu kd 300 o długości ok. 80 m, który jest głównym rurociągiem odprowadzającym wodę ze stawów do rowu melioracyjnego, który łączy się z jeziorem ? .

Koszty związane z przedmiotową operacją będą obejmować zakup usług niezbędnych do realizacji zadania. Całość operacji będzie wykonywana w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Po realizacji zdania Stowarzyszenie nie będzie czerpało żadnych korzyści finansowych z wyremontowanych stawów. Stowarzyszenie w wniosku o przyznanie pomocy zaliczyło do kosztów kwalifikowalnych podatek od towarów i usług. Uzasadnia to faktem, że niebędąc czynnym podatnikiem VAT nie ma prawa do odliczenia tego podatku. Działalność Stowarzyszenia polega wyłącznie na prowadzeniu działań statutowych niezarobkowych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek od towarów i usług z tytułu realizacji opisanego zadania?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Stowarzyszenia, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Powyższe uzasadnia faktem, że nie prowadzi działalności gospodarczej i nie wykonuje czynności sprzedaży oraz nie jest czynnym podatnikiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że nabyte usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Zainteresowanemu nie będzie przysługiwał również zwrot podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika