Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2014 r. (data wpływu 10 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją projektu pn. ?XXX? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 10 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. W grudniu 2013 r. złożyła wniosek aplikacyjny, dotyczący ww. projektu realizowanego w ramach Osi Priorytetowej 6 ? ?Środowisko przyrodnicze?, Działanie 6.2 ? ?Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami i zagrożeniami?, Poddziałanie 6.2.2 ? ?Bezpieczeństwo ekologiczne? Regionalnego Programu Operacyjnego ? na lata 2007-2013. W dniu 26 czerwca 2014 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie ww. projektu z XXXX Całkowita wartość realizacji projektu wynosi X zł. Wysokość dofinansowania w ramach środków europejskich: X zł, co stanowi 80% kosztów kwalifikowanych. Na inwestycję składają się następujące działania: zakup i dostawa samochodu strażackiego, audyt zewnętrzny oraz promocja projektu. Realizacja inwestycji zaplanowana została na 2014 rok.

Zakupiony w ramach realizacji projektu samochód ratowniczo-gaśniczy strażacki stanowić będzie własność Gminy. Zakupiony pojazd Gmina przekaże nieodpłatnie do użytkowania OSP na podstawie protokołu. Pojazd wykorzystywany będzie przez Ochotniczą Straż Pożarną wyłącznie do prowadzenia działań w zakresie ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz ogólnie rozumianego ratownictwa i nie będzie wykorzystywany do świadczenia odpłatnych usług. Wszelkie koszty związane z utrzymaniem, przeglądami, naprawami, zakupem paliwa, olejów, części i innych kosztów związanych z funkcjonowaniem pojazdu będzie ponosiła Gmina.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem wozu strażackiego, który następnie zostanie nieodpłatnie przekazany do użytkowania OSP i służyć będzie do wykonywania nieodpłatnych świadczeń z zakresu ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej oraz ratownictwa?


Zdaniem Gminy, w związku z zakupem i nieodpłatnym przekazaniem na rzecz OSP wozu strażackiego nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z uwagi na fakt, iż przedmiotowy samochód będzie wykorzystywany wyłącznie do świadczenia nieodpłatnych usług na rzecz mieszkańców i nie będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2013 r., poz. 594 ze zm) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania te obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej. Stosownie zaś do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W świetle powyższego realizując przedmiotowy projekt, Gmina będzie wykonywać jedno z zadań własnych, a towary nabywane w ramach jego realizacji nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem Gmina stoi na stanowisku, że nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emillii Plater 1, 10-562 Olsztynie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika