Spółka w opisanej sytuacji mimo, że jest zobowiązana do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, (...)

Spółka w opisanej sytuacji mimo, że jest zobowiązana do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to nie ma obowiązku zastosowania e-AD (korzystania z Systemu) albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Warunkiem korzystania ze wskazanej procedury jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów zamiast dokumentu e-AD dokumentów handlowych (np. faktury).

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 3 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie przemieszczania olejów bazowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest producentem wyrobu akcyzowego - oleju bazowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99. Spółka zamierza dokonywać sprzedaży tego oleju, między innymi, na rzecz kontrahenta niemieckiego. W związku z tym Spółka będzie dokonywała przemieszczania wyrobów w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej z własnej siedziby na terytorium kraju do siedziby kontrahenta na terenie Niemiec.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy do przemieszczania, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, produkowanego przez Spółkę oleju bazowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 99 będzie miała zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy... Czy w związku z takim przemieszczaniem Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz czy zachodzi konieczność rejestracji tego przemieszczenia w Systemie EMCS PL...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, do opisanego przemieszczania nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy. Ponadto, w związku z takim przemieszczeniem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz rejestracji przesyłki w Systemie EMCS PL.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Z treści wniosku wynika, iż Spółka jest podmiotem produkującym wyroby akcyzowe - oleje bazowe klasyfikowane do kodu CN 2710 19 99. Przedmiotowe oleje Wnioskodawca zamierza dostarczać w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej kontrahentowi w Niemczech. W ocenie Spółki do takiej dostawy przedmiotowych wyrobów nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, zatem w takiej sytuacji nie wystąpi obowiązek korzystania z Systemu oraz konieczność złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwanej ustawą, ?System? to - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Wskazać należy, iż co do zasady, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, to zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, warunkiem jej stosowania jest zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w art. 41 ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Wskazać przy tym należy, iż w myśl art. 40 ust. 6 ustawy Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy stawka akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Ponadto, wskazać należy, iż zgodnie z art. 41a ust. 3 ustawy, przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po przesłaniu przez podmiot wysyłający do Systemu projektu e-AD i uzyskaniu z Systemu e-AD, z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo sporządzeniu przez podmiot wysyłający dokumentu zastępującego e-AD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

W ocenie tutejszego organu, biorąc pod uwagę zawarty we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wskazane wyżej przepisy ustawy o podatku akcyzowym, stwierdzić należy, iż w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej przedmiotowych olejów klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99, w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju, stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Obowiązek stosowania procedury wynika z faktu, iż pomimo, że wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2710 19 99 nie umieszczono w załączniku nr 2 do ustawy, to jednak określono dla nich pozytywną stawkę akcyzy w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów. Z zakresu wskazanej stawki wyłączono, zaliczane do kodu CN 2710 19 99, smary plastyczne, które nie są przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Jednakże, z treści art. 41 ust. 4 ustawy wynika, iż w przedstawionej sytuacji jedynym warunkiem stosowania przez Spółkę procedury zawieszenia poboru akcyzy jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Zatem, Spółka w opisanej sytuacji mimo, że jest zobowiązana do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, to nie ma obowiązku zastosowania e-AD (korzystania z Systemu) albo dokumentu zastępującego e-AD oraz złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego. Warunkiem korzystania ze wskazanej procedury jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów zamiast dokumentu e-AD dokumentów handlowych (np. faktury).

Reasumując, z uwagi na fakt, iż tutejszy organ nie mógł zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w pełnym zakresie - w części dotyczącej stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy - dlatego stanowisko Spółki należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika