Mechanizm rozliczenia dostawy wyrobów zbrojarskich.

Mechanizm rozliczenia dostawy wyrobów zbrojarskich.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 24 października 2013 r.), uzupełnionym w dniu 8 listopada 2013 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie mechanizmu rozliczenia dostawy wyrobów zbrojarskich ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2013 r. złożono ww. wniosek, uzupełniony w dniu 8 listopada 2013 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie mechanizmu rozliczenia dostawy wyrobów zbrojarskich.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka jest producentem wyrobów zbrojarskich na potrzeby budownictwa mieszkaniowego i usługowego takich jak:


  • siatki zbrojeniowe zgrzewane;
  • pręty cięte na wymiar;
  • pręty gięte na zimno (np. fajki, strzemiona, itp.).


Wszystkie ww. wyroby są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 25.11.23.0 ?Pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  • Czy wymienione powyżej wyroby są objęte ?mechanizmem odwrotnego obciążenia? VAT?
  • Jeżeli tak, to jak należy postępować w sytuacji, gdy nie ma pewności, że klient odprowadzi podatek?
  • Według przepisów prawa odpowiedzialność jest solidarna, czy Spółka ma możliwość naliczać ww. podatek ?zapobiegawczo? i odprowadzić go za takiego klienta?



Zdaniem Spółki, żaden z powyższych wyrobów nie powinien być objęty ?mechanizmem odwrotnego obciążenia? VAT. Ww. wyroby są cięte, gięte, zgrzewane według indywidualnych potrzeb klienta, zwykle na podstawie opracowanego projektu i stanowią część składową konstrukcji stropów.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą ? opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Przez towary, stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r. ? podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:


  1. dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
  2. nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15,
  3. dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.


Załącznik nr 11 do ustawy określając wykaz towarów, o których mowa w wyżej cyt. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje m.in.:


(?)

27. 24.44.23.0 ? Druty z miedzi i jej stopów;

28. ex 24.45.30.0 ? Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych;

29. 38.11.49.0 ? Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające;

30. 38.11.51.0 ? Odpady szklane.

(?).


Jak wynika z przedstawionego wyciągu z załącznika nr 11 do ustawy, nie powołano w nim żadnego grupowania PKWiU rozpoczynającego się od liczby 25. Ustawodawca po odwołaniu się do grupowania PKWiU oznaczonego liczbą 24, przeszedł od razu do grupowania PKWiU oznaczonego liczbą 38.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołane regulacje wprowadzają mechanizm, polegający na przeniesieniu obowiązku rozliczania podatku od towarów i usług na podatnika, na rzecz którego dokona została dostawa ściśle określonego towaru (wyrobu).

Według art. 105a ust 1 ustawy, podatnik, o którym mowa w art. 15, na rzecz którego dokonano dostawy towarów, o których mowa w załączniku nr 13 do ustawy, odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe w części podatku proporcjonalnie przypadającej na dostawę dokonaną na rzecz tego podatnika (?).

W poz. 8 załącznika nr 13 do ustawy (?Wykaz towarów, o których mowa w art. 99 ust. 3a oraz art. 105a ust. 1 ustawy?) wskazano pozycję ex 25.11.23.0 ?Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali?.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółka jest producentem wyrobów zbrojarskich przeznaczonych dla budownictwa mieszkaniowego i usługowego takich jak: siatki zbrojeniowe zgrzewane, pręty cięte na wymiar, pręty gięte na zimno (np. fajki, strzemiona, itp.). Wyroby są cięte, gięte, zgrzewane według indywidualnych potrzeb klienta, zwykle na podstawie opracowanego projektu i stanowią część składową konstrukcji stropów. Wszystkie wskazane wyroby są sklasyfikowane w PKWiU ex 25.11.23.0 ?Pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali?.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą mechanizmu rozliczenia dostawy ww. wyrobów zbrojarskich.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług potwierdzić należy stanowisko Spółki, że dostawa wyrobów, o których mowa we wniosku (PKWiU ex 25.11.23.0 ?Pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, itp. z żeliwa, stali lub aluminium - wyłącznie ze stali?) nie jest objęta tzw. odwrotnym obciążeniem. Wyroby te nie zostały bowiem wymienione w załączniku nr 11 do ustawy. Oznacza to, że dostawy tych wyrobów Spółka winna rozliczać na zasadach ogólnych, tj. poprzez naliczenie i rozliczenie przez siebie ? jako sprzedawcę ? podatku należnego.

Powyższa kwalifikacja prawnopodatkowa sprawia, że bezprzedmiotowe jest rozstrzyganie w zakresie pozostałych kwestii poruszonych przez Spółkę w złożonym wniosku. Jednak skomentowania wymaga stwierdzenie Spółki, że ?według przepisów prawa odpowiedzialność jest solidarna?. Prawdą jest, że obrót wyrobami opisanymi przez Spółkę w złożonym wniosku może prowadzić do uruchomienia solidarnej odpowiedzialności, o której mowa w Dziale Xa ustawy (?Odpowiedzialność podatkowa nabywcy w szczególnych przypadkach?). Jednak skoro na gruncie niniejszej sprawy nie znajduje zastosowania tzw. odwrotne obciążenie (co oznacza, że co do zasady to Spółka jest zobowiązana do rozliczenia podatku należnego), to tylko niewywiązanie się przez nią z tego obowiązku sprawi, że może się również pojawić odpowiedzialność podatkowa po stronie nabywcy wyrobów Spółki.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Spółkę klasyfikacji wyrobu w świetle PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że Spółka poprawnie zakwalifikowała produkowane przez siebie wyroby do grupowania PKWiU 25.11.23.0.

Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika