Przedmiotowe zwolnienie przysługuje w przypadku dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego na terytorium (...)

Przedmiotowe zwolnienie przysługuje w przypadku dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawca jako podmiot zużywający zamierza wypełnić warunki zwolnienia przewidziane dla podmiotu zużywającego i określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym i zmienionym pismem z dnia 26 kwietnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów smarowych zużywanych w eksploatacji urządzeń przy produkcji agregatów hydraulicznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 1 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów smarowych zużywanych w eksploatacji urządzeń przy produkcji agregatów hydraulicznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą produkującą osprzęt kontenerowy oraz inne urządzenia na statki dla odbiorców zagranicznych ? głównie w Norwegii i Szwecji.

Podczas procesu produkcji w celu właściwej eksploatacji parku maszynowego Wnioskodawca zużywa oleje smarowe, które mieszczą się w oznaczeniu kodu CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 o których mówi § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Wnioskodawca informuje, że występuje w roli podmiotu zużywającego przedmiotowy olej smarowy. Zakup przedmiotowego oleju będzie dokonywany od podmiotu o statusie składu podatkowego. Zakupiony olej nie będzie służył jako paliwo do celów napędowych pojazdów ani jako olej opałowy.


W związku z powyższym zadano we wniosku następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do zwolnienia z podatku akcyzowego od zakupionych olejów smarowych-hydraulicznych przeznaczonych do zalania maszyn ? stanowiących park maszynowy w zakładzie...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w przypadku zużycia oleju smarowego jako oleju hydraulicznego do zalania maszyn służących do wyprodukowanych agregatów, ma ona prawo do zwolnienia od akcyzy. Do uzyskania zwolnienia niezbędne jest spełnienie przez Spółkę warunków określonych w art. 32 ust. 5-13 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), dalej zwana ustawą, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia, a w przypadku wyrobów energetycznych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, również podmiot niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, posiadający statek powietrzny lub jednostkę pływającą, który nabywa te wyroby energetyczne ? jeżeli rozpoczęcie użycia tych wyrobów energetycznych do eksploatacji tego statku powietrznego lub tej jednostki pływającej następuje na terytorium kraju.


W myśl przepisów art. 32 ust. 3 zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego handlowca w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.


Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228 ze zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy ? jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza kupować oleje smarowe przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe, klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Wymienione oleje zostaną następnie zużyte jako oleje hydrauliczne w parku maszynowym służącym do produkcji agregatów ? osprzętu kontenerowego na statki.

W ocenie tutejszego organu wymienione wyroby mieszczą się w ramach wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Ponadto przedstawione zdarzenie mieści się również w ramach przypadków określonych w art. 32 ust. 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy. Zatem przedmiotowe zwolnienie przysługuje w przypadku dostarczenia wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego. Z treści wniosku wynika również, iż Wnioskodawca jako podmiot zużywający zamierza wypełnić warunki zwolnienia przewidziane dla podmiotu zużywającego i określone w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy, czyli będzie prowadził ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz jest już podmiotem, który złoży zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego jako podmiot prowadzący działalność w zakresie wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy. Wobec powyższego, stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika