Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Prawo do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2014 r. (data wpływu 23 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.?XXXX? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 września 2014 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie, jako osoba prawna otrzyma dofinansowanie ww. projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś IV Programu Leader. Głównymi celami operacji będzie poprawa jakości życia mieszkańców oraz podniesienie standardu miejsca spotkań integracyjnych i działalności kulturalnej poprzez wyposażenie sali spotkań w świetlicy wiejskiej. W ramach projektu zostanie zakupionych 11 stołów oraz 100 krzeseł. Dodatkowo zakupione zostanie oświetlenie ? kinkiety, żyrandole oraz firanki i karnisze, które nadadzą charakteru przytulności świetlicy. Zakupione zostaną też naczynia oraz sztućce, które będą wykorzystywane podczas spotkań kulinarnych. Niezbędny jest również zakup materiałów budowlanych: gips szpachlowy, farba emulsyjna biała, niezbędna do pomalowania ścian oraz farba olejna brązowa do pomalowania podłogi oraz włączniki do świateł (5 szt.), gniazdka elektryczne (5szt.).


Zgodnie z § 7 Statutu, celem Stowarzyszenia jest:


  1. Rozwój obszarów wiejskich.
  2. Troska o rozwój wiedzy ogólnej, specjalistycznej i kwalifikacji zawodowych rolników, w tym działalność naukowa i naukowo-techniczna.
  3. Aktywizacja mieszkańców społeczności lokalnych.
  4. Szerzenie oświaty, organizacja kursów, szkoleń, aktywizacja ludności wiejskiej, wspieranie działań społeczno-zawodowych kobiet, propagowanie wiedzy dotyczącej wszystkich istotnych aspektów życia społecznego i gospodarczego. Działalność oświatowa.
  5. Zachowanie i ochrona środowiska naturalnego oraz kulturowego dziedzictwa regionów.
  6. Uczestniczenie w programach pomocowych i bilateralnych Unii Europejskiej oraz innych organizacji z nią współpracujących.
  7. Wspieranie działań szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz rozbudowa bazy służącej zabezpieczeniu czasu poza lekcyjnego dzieci i młodzieży.
  8. Działania wspierające rozwój kółek informatycznych, w tym rozbudowa i utrzymanie sieci komputerowej z podłączeniem Internetu. Utrzymanie i udostępnianie społeczeństwu posiadanego sprzętu technicznego, w tym zakup przedmiotów i sprzętu niezbędnych do ich udostępniania. Szerzenie idei społeczeństwa informatycznego.
  9. Likwidacja barier związanych z dostępem do edukacji społeczności lokalnych zwłaszcza dzieci i młodzieży.
  10. Zapoznawanie się z dorobkiem kultury narodowej i twórcze zaangażowanie się w rozwój życia kulturalnego. Wspieranie wszechstronnego i zrównoważonego rozwoju społecznego i gospodarczego wsi.
  11. Organizacja współpracy, inicjowanie i wspieranie działalności kulturalnej, organizacja imprez dla i z udziałem członków lokalnej społeczności.
  12. Wspieranie przedsiębiorczości.
  13. Integracja przedstawicieli różnych sektorów życia społecznego: organizacji pozarządowych, samorządów i przedstawicieli biznesu.
  14. Wspieranie inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi.
  15. Działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego, propagowanie akcji, inicjatyw, technologii i rozwiązań ekologicznych. Ochrona i opieka zwierząt.
  16. Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu społeczeństwa, szczególnie dzieci i młodzieży. Budowa, utrzymanie i rozbudowa bazy sportowej.
  17. Prowadzenie działalności turystycznej i krajoznawczej.
  18. Działalność na rzecz upowszechniania aktywnego wypoczynku mieszkańców. Budowa i utrzymanie bazy rekreacyjno-społecznej. Zakładanie, prowadzenie i wspieranie klubów i drużyn aktywizujących społeczność wiejską.
  19. Zaspokajanie zbiorowych jak i indywidualnych potrzeb wspólnoty mieszkańców danej społeczności lokalnej oraz szeroko rozumiana poprawa jakości życia.
  20. Tworzenie więzi lokalnych integrujących społeczeństwo lokalne i regionalne.
  21. Wykorzystywanie naturalnych i kulturowych zasobów regionów do pozyskiwania dodatkowych źródeł dochodów przez lokalnych mieszkańców.


Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a w ramach ww. projektu nie jest i nie będzie prowadzona sprzedaż, a transze dotacji przekazywane będą na podstawie refundacji kosztów kwalifikowanych określonych we ?wniosku o płatność?. Dofinansowanie na realizację projektów nie pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w paragrafie 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 212 poz. 1336). Dotacja służyć będzie tzw. wydatkom kwalifikowanym, związanym z rozwijaniem turystyki lub rekreacji na terenie Lokalnej Grupy Działania. Część wydatków objęta będzie podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione na potrzeby projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie prowadzi i w najbliższym czasie nie planuje rozpocząć prowadzenia działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy realizując ww. projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz budżetu państwa, Stowarzyszeniu (nieprowadzącemu działalności gospodarczej) przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT poniesionego w związku z realizacja tego projektu?


Zdaniem Stowarzyszenia, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje i nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający - Stowarzyszeniu nieprowadzącemu działalności gospodarczej - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało jemu prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.


Powyższe kwestie zostały uregulowane w analogiczny sposób w rozporządzeniach Ministra Finansów:


  1. z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
  2. z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), rozdział 9 oraz § 7 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
  3. z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia;
  4. z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013, poz. 247 z późn. zm.), rozdział 9 oraz § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.


Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie posłużą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H.Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika