Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT od realizowanej inwestycji

Brak możliwości odliczenia przez gminę podatku VAT od realizowanej inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 października 2007 r. (data wpływu 24 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2007 roku Urząd Miasta złożył ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia przez Gminę podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina, będąca beneficjentem środków w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego przygotowała w latach 2004-2006 projekt o charakterze informacyjno- promocyjnym ?Interaktywny Urząd .? Projekt polega na zniwelowaniu różnic w infrastrukturze i usługach z zakresu dostępu do Internetu, telekomunikacji, warunków dla rozwoju komunikacji, gospodarki elektronicznej oraz e-administracji, e-bezpieczeństwa, e zdrowia i e-edukacji oraz ma znaczenie dla perspektyw rozwojowych i wzrostu konkurencyjności regionu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina realizując projekt ?Interaktywny Urząd?, dofinansowany w ramach programu ZPORR ma możliwość odliczenia podatku VAT uznanego w projekcie jako koszt kwalifikowany...


Zdaniem wnioskodawcy Beneficjent- Gmina jest podatnikiem podatku VAT, jednak realizacja projektu nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi. Podatek VAT nie podlega odliczeniu i stanowi dla Gminy koszt kwalifikowany. Towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione zostaną następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, jakim są gminy, czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożone odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, podlegają zwolnieniu od podatku - § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zmianami). Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie promocji gminy, należy do zadań własnych gminy. Zatem uznać należy, że przedmiotowa czynność będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując stwierdzić należy, że w opisanej sprawie Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika