Oświadczenie uzyskane od nabywcy oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych musi zostać złożone (...)

Oświadczenie uzyskane od nabywcy oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych musi zostać złożone w chwili sprzedaży oleju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 24 marca 2009 r.) sprostowanym i uzupełnionym pismami z dnia 29 kwietnia 2009 r., 4 maja 2009 r. oraz 8 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w przypadku późniejszego złożenia oświadczenia uzyskiwanego od nabywcy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych niż dzień wydania wyrobu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 24 marca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie powstania obowiązku podatkowego w akcyzie w przypadku późniejszego złożenia oświadczenia uzyskiwanego od nabywcy przez sprzedawcę oleju opałowego przeznaczonego do celów opałowych niż dzień wydania wyrobu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka prowadzi sprzedaż olejów opałowych z obniżoną stawką akcyzy. Od odbiorców oleju pobiera oświadczenia o przeznaczeniu nabytych olejów opałowych. Spółka rozważa czy odbiorca wyrobu musi złożyć oświadczenie o przeznaczeniu wyrobu w dniu dostawy tego wyrobu, czy może to uczynić później przesyłając stosowne oświadczenie sprzedawcy. Uprościłoby to bowiem logistykę dostaw, a kierowca dokonujący ?zrzutu? wyrobów nie będzie musiał czekać ze ?zrzutem? wyrobów na osobę uprawnioną do złożenia takiego oświadczenia w imieniu podmiotu, w sytuacji gdy akurat w momencie dostawy jest ona nieobecna i pojawi się w firmie np. za kilka godzin. Z kolei gdy taka osoba jest nieobecna, sprzedawca nie może dokonać dostawy i musi zawrócić środek transportu co wiąże się z określonymi kosztami. Spółka do każdej dostawy wystawia fakturę VAT, nawet jeżeli sprzedaż dokonywana jest na rzecz osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano we wniosku następujące pytanie.


Czy jeżeli oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, spełniające wymogi formalne określone w art. 89 ust. 6, zostanie złożone później niż w dniu wydania wyrobów nabywcy, to w dniu ich wydania, na podstawie art. 10 ust. 8 ustawy, w związku z art. 8 ust. 2 pkt 3, powstanie obowiązek podatkowy, a stawka akcyzy dla tego wyrobu zostanie określona na podstawie art. 89 ust. 16 i sprzedawca będzie musiał zapłacić podatek akcyzowy pomimo tego, że wyrób zostanie zużyty zgodnie z przeznaczeniem i sprzedawca posiada prawidłowo wypełnione oświadczenie nabywcy...


Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki, jeżeli oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, spełniające wymogi formalne określone w art. 89 ust. 6 ustawy, zostanie złożone później niż w dniu wydania wyrobów nabywcy, to w dniu ich wydania, na podstawie art. 10 ust. 8 ustawy, w związku z art. 8 ust. 2 pkt 3, nie powstanie obowiązek podatkowy.

W ocenie Zainteresowanego, przepis art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy będzie miał zastosowanie wówczas, gdy sprzedawca nie będzie posiadał oświadczenia lub złożone oświadczenie nie spełni wymogów formalnych określonych w art. 89 ust. 6 ustawy. Wówczas art. 10 ust. 8 ustawy określi moment, w którym taki obowiązek powstał. Nie oznacza to jednak, że w przypadku dostarczenia oświadczenia po dniu dokonania dostawy, w dniu dostawy powstał obowiązek podatkowy, tylko dlatego, że Spółka w dniu dostawy nie jest w posiadaniu oświadczenia.

Za takim stanowiskiem przemawia ponadto art. 89 ust. 7 ustawy, który dopuszcza złożenie takiego oświadczenia na wystawianej fakturze, którą z kolei nie sposób jest wystawić i dostarczyć do nabywcy w tym samym dniu, w którym dokonywana jest dostawa, gdyż najczęściej nie jest znana dokładna ilości towaru będąca przedmiotem dostawy. Ponadto sprzedawca ma 7 dni na wystawienie faktury, co potwierdza stanowisko Spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), dalej zwana ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Zgodnie z art. 10 ust. 8 obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3 powstaje z dniem wydania ich nabywcy.

Natomiast w myśl ust. 9 cytowanego artykułu jeżeli sprzedaż, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3, powinna być potwierdzona fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania wyrobu akcyzowego.

W myśl art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy sprzedawca wyrobów akcyzowych nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, jest obowiązany w przypadku sprzedaży osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia, że nabywane wyroby są przeznaczone do celów opałowych lub będą sprzedane z przeznaczeniem do celów opałowych, uprawniających do stosowania stawek akcyzy określonych w ust. 1 pkt 9, 10 i 15.

Oświadczenie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, jeżeli jest czytelnie podpisane, może być również złożone na wystawianej fakturze, ze wskazaniem rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia (art. 89 ust. 7 ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Spółka sprzedaje olej opałowy przeznaczony do celów opałowych osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą przyjmując od nabywców oświadczenia o przeznaczeniu oleju do celów opałowych. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym sprzedawca nie będzie uzyskiwał oświadczeń w dniu dostawy oleju lecz będą one składane i przesłane później.

Należy zauważyć, iż wskazane powyżej przepisy wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie do celów opałowych. Na sprzedawców olejów przeznaczonych do celów opałowych nałożono szczególne obowiązki w zakresie uzyskiwania oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów uprawniającym do zastosowania niższych stawek akcyzy oraz wskazano, iż przedmiotowe oświadczenie powinno być uzyskane (przekazane) sprzedawcy w chwili sprzedaży oleju opałowego. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone przepisach umożliwia zastosowanie stawki preferencyjnej właściwej dla paliw opałowych przeznaczonych do celów opałowych.

Wnioskodawca trafnie dostrzegł we wniosku, iż przepis art. 89 ust. 7 ustawy umożliwia złożenie oświadczenia na wystawianej przez sprzedawcę fakturze. Fakt ten nie zmienia jednakże terminu uzyskania oświadczenia, bowiem jeżeli faktura wystawiana jest po terminie sprzedaży wyrobów akcyzowych, to wówczas musi być ono uzyskane odrębnie (jako oddzielny dokument) w momencie dokonywania sprzedaży.

Wskazać także należy, iż obowiązek podatkowy, którego powstanie jest związane z faktem późniejszego (w terminie 7 dni) wystawienia faktury wynika z naruszenia wymogów umożliwiających stosowanie preferencyjnej stawki akcyzy (art. 10 ust. 9 ustawy), a nie prawidłowego obrotu wyrobami korzystającymi z takich stawek. Zatem w przypadku składania oświadczenia na fakturze musi być ona sporządzona w dniu sprzedaży, a nie w późniejszym dopuszczalnym terminie, wynikającym z przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

W ocenie organu, gdyby ustawodawca chciał umożliwić przedsiębiorcom pobieranie oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego w terminie późniejszym i związał ten fakt z prawem do wystawienia faktur dokumentujących czynność sprzedaży w terminie 7 dni, to wskazałby takie rozwiązanie w przepisach ustawy o podatku akcyzowym. Zatem w przypadku braku takiego rozwiązania nie jest możliwe w tej kwestii zastosowanie wykładni rozszerzającej.

Zatem, złożenie oświadczenia w późniejszym terminie, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 3 ustawy, bowiem sprzedający nie wypełni warunku uprawniającego do korzystania ze stawki preferencyjnej (nie będzie dysponował w momencie sprzedaży oświadczeniem o przeznaczeniu oleju do celów opałowych). W takim przypadku sprzedawca powinien zastosować, na podstawie przepisu art. 89 ust. 16 ustawy, stawkę podatku akcyzowego, o której mowa w art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej ? powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 ustawy Ordynacja podatkowa).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika