Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, (...)

Z uwagi na fakt niespełnienia podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu ?Poprawa?? - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 18 stycznia 2011 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku VAT w związku z realizacją projektu ?Poprawa??.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie działa od 2006 r. i jest organizacją pożytku publicznego realizującą statutowe działania w zakresie działania na rzecz popularyzacji kultury muzycznej i kultury fizycznej ze szczególnym uwzględnieniem aktywnego muzykowania i uprawiania sportu przez dorosłych, młodzież i dzieci. Podmiot zajmuje się organizacją lub współorganizacją festiwali, konkursów muzycznych, turniejów i zawodów sportowych, pobudzenie środowiska lokalnego do życia i rozwoju kulturalnego, czynnego udziału w nim, wspomaganiem organizacyjnym i finansowym pracy podmiotów muzycznych i sportowych, popularyzacją podmiotów muzycznych i sportowych na skalę gminną, powiatową, ogólnopolską a także międzynarodową, świadczeniem usług w zakresie występów podmiotów muzycznych dla grup zamkniętych, jak i o charakterze publicznym, wspieraniem organizacyjnym i finansowym oraz promowaniem lokalnych twórców, kompozytorów, poetów, podtrzymywanie tradycji narodowych i regionalnych poprzez popularyzację m.in. produktów regionalnych oraz rozwijanie świadomości obywatelskiej i kulturowej, wspieranie inicjatyw społecznych poprzez budowę, przebudowę lub remont oraz wyposażenie obiektów sportowych, placów zabaw i miejsc rekreacji, przeznaczonych do użytku publicznego oraz służących promocji obszarów wiejskich.

Od sierpnia 2009 r. Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach Programu - PROW na lata 2007-2013 w ramach działania 313, 322, 323 ?Odnowa i rozwój wsi? pod nazwą ?Poprawa??. Celem tego projektu jest poprawa stanu obiektów sportowych i miejsc rekreacji w gminie, jak również polepszenie warunków życia społeczności lokalnej, stworzenie bezpiecznych miejsc zabaw dla dzieci poprzez budowę takich placów zabaw. Inwestycja zaspokoi najważniejsze potrzeby mieszkańców, zapewni społeczności lokalnej miejsca do aktywnego wypoczynku i rekreacji, zwiększy lokalną atrakcyjność osiedleńczą i turystyczną. Wykonane w ramach opisanego projektu place zabaw będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie bezpłatne.

Koszty zrealizowanego projektu finansowane są przez Samorząd Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Kosztem kwalifikowanym jest podatek VAT w przypadku, gdy Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT. Działalność Stowarzyszenia w związku z realizacją opisanego projektu nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie było i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT oraz nie składało i nie składa deklaracji VAT-7.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją opisanego projektu...


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, Stowarzyszenie nie posiada możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. projektem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Zainteresowany realizuje projekt stworzenia bezpiecznych miejsc zabaw dla dzieci poprzez budowę takich placów zabaw. Wykonana inwestycja miała na celu zaspokojenie najważniejszych potrzeb mieszkańców, zapewnienie społeczności lokalnej miejsca do aktywnego wypoczynku i rekreacji, zwiększenia lokalnej atrakcyjności osiedleńczej i turystycznej. Wykonane w ramach opisanego projektu place zabaw będą ogólnodostępne, a korzystanie z nich będzie bezpłatne.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Stowarzyszenie również nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, co wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika