Zwolnienie od akcyzy olejów smarowych zużywanych w ramach świadczonych usług.

Zwolnienie od akcyzy olejów smarowych zużywanych w ramach świadczonych usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów smarowych - jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 20 lutego 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy olejów smarowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podmiotem mającym siedzibę i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie kraju. Świadczy usługi w branży budowlano-serwisowej przemysłu chemicznego. Spółka zamierza nabywać w kraju od podmiotu polskiego ze składu podatkowego oleje smarowe oznaczone kodami: CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 19 87-99, które przeznaczone zostaną do wykorzystania wyłącznie w ramach świadczonej usługi naprawy i konserwacji urządzeń. Usługi świadczone będą na terenie Polski przez Wnioskodawcę na rzecz podmiotów polskich, do których należały będą podlegające naprawie i konserwacji maszyny oraz urządzenia. Do zakresu świadczonych usług przez Wnioskodawcę należały będą: naprawa, regulacja, przegląd maszyn i urządzeń zarówno o napędzie elektrycznym i mechanicznym tj.: wymiana oleju, smarowanie olejem przekładni, smarowanie elementów napędu w tym kół zębatych i łańcuchów, układów hydraulicznych sprężarek i turbin. W ramach tych usług do smarowania elementów roboczych maszyn i urządzeń wykorzystane zostaną nabywane oleje smarowe oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 oraz CN 2710 19 87-99. W przedstawionej sytuacji wątpliwości Spółki dotyczą faktu, czy podmiotem zużywającym jest Wnioskodawca, który wykonuje usługę na rzecz podmiotu trzeciego obsługi urządzeń i mechanizmów, czy też podmiot trzeci, który eksploatuje wskazane urządzenia i mechanizmy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca w opisanej wyżej sytuacji spełnia przesłanki statuujące go jako podmiot zużywający w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2011 Nr 108, poz. 626) ? Czy Wnioskodawca w opisanej powyżej sytuacji może nabywać ww. oleje smarowe zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie na podstawie przepisów § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) oraz przepisów art. 32 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2011 Nr 108, poz. 626 ze zm.) w przypadku określonym w ust. 3 tego artykułu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. 5-13?


Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Zainteresowanego, zgodnie z przepisem § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodami CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Natomiast zgodnie z przepisem art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy wyrobów stosuje się w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju lub od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego. Podmiotem zużywającym jest - zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. W związku z powyższym wyroby akcyzowe korzystają ze zwolnienia od akcyzy, jeżeli nabywca spełnia kryteria podmiotu zużywającego. Jak wynika z definicji ustawowej podmiotu zużywającego, nie zawiera ona jakiegokolwiek ograniczenia co do miejsca zużycia oleju smarowego, tzn. czy olej zostaje zużyty bezpośrednio w siedzibie nabywcy na cele własne, czy też zostaje zużyty u innego podmiotu w celu świadczenia przez nabywcę usług na jego rzecz. Istotne jest by olej smarowy był wykorzystywany na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy, czyli przeznaczenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji Spółka jest podmiotem zużywającym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku akcyzowym i wymienionym w art. 32 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. 2011 Nr 108, poz. 626) w związku z § 10 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159 poz. 1070 ze zm.), bowiem faktycznie zużywa oleje smarowe w zakresie jakim świadczy usługi na rzecz innych podmiotów. W przypadku olejów smarowych, to jest olejów używanych do smarowania mechanizmów, odmiennie aniżeli w przypadku olejów opałowych, zużycie olejów smarowych następuje - zdaniem Wnioskodawcy - w momencie ich zaaplikowania do mechanizmów maszyn. W konsekwencji Spółka, zużywając oleje smarowe w ramach wykonywania usługi na rzecz podmiotu trzeciego spełnia przesłanki nabycia olejów smarowych CN 2710 19 71 -83 oraz CN 2710 19 87 - 99 w zwolnieniu od podatku akcyzowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070 ze zm.) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy - jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.


Zgodnie z art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwana ustawą, zwolnienie od akcyzy przedmiotowych wyrobów stosuje się wyłącznie w przypadku ich:


    dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  2. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  3. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  5. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  6. importu przez podmiot zużywający, lub
  7. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.


Stosownie do art. 32 ust. 5-13 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:


  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej ?dokumentem dostawy?;
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.


W myśl art. 32 ust. 6 ustawy, warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Prowadzona ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona (art. 32 ust. 7-9 ustawy).

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy, dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy. (art. 32 ust. 11 ustawy).


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający to podmiot:


  1. mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
  2. niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej, jeżeli w dokumencie dostawy jest zidentyfikowany statek powietrzny lub jednostka pływająca, na które są dostarczane nabyte wyroby.


Z treści wniosku wynika, iż Spółka zamierza nabywać oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99. Nabyte oleje będą zużywane w ramach świadczonych na rzecz innych podmiotów usług polegających na naprawie, regulacji, przeglądzie maszyn i urządzeń, wymianie oleju, smarowaniu olejem przekładni, smarowaniu elementów napędu w tym kół zębatych i łańcuchów, układów hydraulicznych sprężarek i turbin. Spółka wskazuje także, iż przedmiotowe oleje będą nabywane w przypadku określonym w art. 32 ust. 3 ustawy oraz przy zachowaniu warunków określonych w ust. 5-13 tego artykułu.

Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego, powołane regulacje z zakresu podatku akcyzowego stwierdzić należy, że Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu będzie występował jako podmiot zużywający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy. Nabywane przez Wnioskodawcę oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 są wyrobami mieszącymi się w ramach wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, będą nabywane w ramach przypadków określonych w art. 32 ust. 3 ustawy, w których stosuje się zwolnienie od akcyzy oraz przy wypełnieniu warunków określonych dla wskazanego zwolnienia.

Zatem, Spółka zużywając wymienione oleje smarowe w opisanym zdarzeniu przyszłym może korzystać ze zwolnienia od akcyzy przy wypełnieniu warunków zwolnienia przewidzianych dla podmiotu zużywającego i określonych w przepisach art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że zużywanie wskazanych olejów smarowych w ramach świadczonych usług podlega zwolnieniu od akcyzy należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobów, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku przez Spółkę.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika