Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione (...)

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na to, że zakupione usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą ?P?? ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 lutego 2014 r. został złożony wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku w związku z realizacją projektu pod nazwą ?P??.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca działa jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. W dniu 28 grudnia 2012 r. podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem ... reprezentowanym przez Zarząd Województwa, dotyczącą projektu pod nazwą ?P?? współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków EFRR w ramach RPO ... na lata 2007-2013. Projekt finansowany jest w 85% z dofinansowania UE i w 15% z wkładu własnego. Zgodnie z głównymi założeniami programu nie może on generować zysku − jest projektem non-profit. Jego celem jest rozszerzenie wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego szpitala wraz z rozbudową sieci informatycznej poprzez: instalację sieci bezprzewodowej WI-FI; rozbudowę wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego szpitala zdolnego do archiwizacji i przetwarzania danych związanych z realizacją procesu diagnostyczno-terapeutycznego oraz przekazywania i archiwizowania danych miedzy komórkami organizacyjnymi szpitala, opartego na technologii stacji roboczych działających na typowej architekturze klient-serwer; ucyfrowienie opieki nad pacjentem − wprowadzenie opasek identyfikacyjnych, czytników dowodów osobistych, bezprzewodowych i ręcznych skanerów do odczytu kodów, tabletów do rejestracji i weryfikacji informacji o pacjencie; rozszerzenie wdrożonych standardów wymiany informacji pomiędzy cyfrowymi systemami medycznymi, zgodnych ze standardem IHE; rozszerzenie interaktywnej strony internetowej umożliwiającej świadczenie e-usług na poziomie transakcji, tj. porada lekarska w zakresie charakteru i dostępności oferowanych świadczeń, wgląd pacjenta we własne dane medyczne, rejestracja wizyty u lekarza-specjalisty, a także usług na poziomie interakcji i dwustronnej interakcji, tj. przesłanie i wypełnienie ankiet wywiadów, itp. oraz rozszerzenie usług na poziomie informacyjnym. Dzięki realizacji projektu osiągnięte zostaną usługi on-line na poziomie 3 (dwustronna interakcja) oraz usługi on-line na poziomie 4 (transakcja). W ww. wniosku o dofinansowanie realizacji projektu Wnioskodawca ujął VAT jako wydatek kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości odzyskania tego podatku.

Zainteresowany dokonuje sprzedaży objętej stawką VAT 8% i 23%, jednak wysokość tej sprzedaży w odniesieniu do obrotu w 2013 r. nie przekracza 2% i wynosi 1,59%. Wskaźnik ten jest tylko wartością początkową natomiast faktyczną proporcją jaką stosuje Wnioskodawca, zgodnie z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, jest wartość wynosząca w 2013 r. 3%. Odliczeniu podlega tylko VAT z zakupu następujących usług: energii, ścieków, unieszkodliwiania odpadów, rozmów telefonicznych, żywienia pacjentów, prania, sprzątania, ogrzewania, który w 2013 r. wyniósł 13.581,72 zł (w tym VAT proporcja 3%: 5.354,66 zł i VAT naliczony: 8.227,06 zł).

W związku z realizowanym projektem Wnioskodawca nabywa energię elektryczną, która zużywana jest przez wykonawcę do prac budowlanych. Wykonawca jest obciążany na podstawie odczytów z podlicznika (zgodnie z umową) rzeczywistym zużyciem energii. VAT wykazany w fakturach za wyżej wymienioną energię jest podatkiem naliczonym i nie jest stosowana proporcja. Proporcja dotyczy badań klinicznych, które są opodatkowane stawką podstawową, a inwestycja nie jest związana z tymi badaniami.

Oświadczenie o kwalifikowalności VAT składane przez Wnioskodawcę nie jest wystarczającym dokumentem potwierdzającym brak możliwości odzyskania podatku. Zgodnie z wytycznymi należy dołączyć również indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą możliwość odzyskania VAT w zakresie realizowanego przez beneficjenta projektu z właściwej Izby Skarbowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do realizowanego projektu − zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa − istnieje możliwość odzyskania VAT przez Wnioskodawcę?


Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Zainteresowanego, w opisanej sytuacji nie ma możliwości odzyskania VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuj, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany wyłącznie z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz.U. poz. 1656) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile ? jak wynika z treści wniosku ? efekty rozszerzenia wdrożonego zintegrowanego systemu informatycznego, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 powołanego rozporządzenia, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są tymi, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika