1. Czy własnoręcznie wydrukowany wyciąg/potwierdzenie, otrzymane z banku drogą elektroniczną w formie (...)
1. Czy własnoręcznie wydrukowany wyciąg/potwierdzenie, otrzymane z banku drogą elektroniczną w formie elektronicznej, poprzez sieć internet, stanowi prawidłowy dowód księgowy do celów dokumentowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
2. Czy otrzymany w formie przesyłki listowej, tradycyjny papierowy wyciąg bankowy, ale bez podpisu i stempla, stanowi prawidłowy dowód księgowy do celów dokumentowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
3. Czy adnotacja na wyciągu/potwierdzeniu o tym, iż wyciąg/potwierdzenie jest wygenerowany elektronicznie, na podstawie art. 7 Ustawy prawo bankowe, oraz że nie wymaga podpisu ani stempla, jest warunkiem prawidłowości takiego dokumentu jako dowodu księgowego, na podstawie którego można dokumentować zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
4. Z jaką datą zostają poniesione koszty uzyskania przychodu dokumentowane za pomocą wyciągów/potwierdzeń bankowych ? z datą wygenerowania potwierdzenia/wyciągu czy z datą faktycznej operacji, którą dany wyciąg dokumentuje?
- Czy własnoręcznie wydrukowany wyciąg/potwierdzenie, otrzymane z banku drogą elektroniczną w formie elektronicznej, poprzez sieć internet, stanowi prawidłowy dowód księgowy do celów dokumentowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
- Czy otrzymany w formie przesyłki listowej, tradycyjny papierowy wyciąg bankowy, ale bez podpisu i stempla, stanowi prawidłowy dowód księgowy do celów dokumentowania zdarzeń gospodarczych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
- Czy adnotacja na wyciągu/potwierdzeniu o tym, iż wyciąg/potwierdzenie jest wygenerowany elektronicznie, na podstawie art. 7 Ustawy prawo bankowe, oraz że nie wymaga podpisu ani stempla, jest warunkiem prawidłowości takiego dokumentu jako dowodu księgowego, na podstawie którego można dokumentować zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów,
- Z jaką datą zostają poniesione koszty uzyskania przychodu dokumentowane za pomocą wyciągów/potwierdzeń bankowych ? z datą wygenerowania potwierdzenia/wyciągu czy z datą faktycznej operacji, którą dany wyciąg dokumentuje
postanawia uznać stanowiska przedstawione we wniosku ? za prawidłowe.
Pismem z dnia 17.06.2007r. (data wpływu do tut. Organu ? 20.06.2007 r.) Pani K. zwróciła się do tut. Organu z wyżej wymienionymi zapytaniami, dotyczącym zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego. Podatniczka oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatniczka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie artystycznej działalności twórczej, zdarzenia gospodarcze dokumentuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatniczka posiada firmowe konta bankowe, oraz otrzymuje potwierdzenia dokonanych operacji w następujących formach:
- zbiorcze wyciągi operacji za okres czasu, w formie papierowej, wysyłane pocztą,
- zamówione potwierdzenia pojedynczych operacji, w formie papierowej, wysyłane pocztą,
- zamówione wyciągi za okres czasu lub dla grupy operacji, w formie elektronicznej, poprzez sieć Internet, do samodzielnego wydrukowania,
- zamówione potwierdzenia konkretnych operacji, w formie elektronicznej, poprzez sieć Internet, do samodzielnego wydrukowania.
Potwierdzenia i wyciągi otrzymane z banku w formie papierowej nie zawierają żadnych identyfikatorów czy numerów poszczególnych transakcji udokumentowanych na nich, zawierają za to datę wygenerowania wyciągu/potwierdzenia.
Cechą charakterystyczną wyżej wymienionych dokumentów jest to, że nie zawierają ani pieczęci banku ani podpisu, zawierają, natomiast, jak zaznacza Podatniczka, adnotację o tym, iż dany wyciąg jest wygenerowany elektroniczne na podstawie art. 7 ustawy Prawo bankowe (Dz. U. Nr 140 z 1997 r., poz.939 z póżn. zm.), oraz że nie wymaga podpisu ani stempla. Pani K. wykorzystuje opisane wyżej dokumenty jako dowody księgowe, na podstawie których dokonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zapisów dotyczących przychodów z kapitalizacji odsetek na rachunkach, prowizji pobranych przez bank, przychodów/kosztów z różnic kursowych.
Na tle wyżej zaprezentowanego stanu faktycznego Podatniczka zadaje zacytowane w sentencji pytania oraz przedstawia własne stanowisko prawne, które kształtuje się następująco:
W odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego Podatniczka stwierdza, że zgodnie §12, 13 z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz zgodnie z art.7 ustawy Prawo bankowe dokument, o którym mowa w pytaniach stanowi prawidłowy dowód księgowy.
W odniesieniu do pytania trzeciego Pani K. prezentuje stanowisko, że ze względu na brak podstawy prawnej odnośnie obowiązku umieszczania adnotacji na potwierdzeniu/wyciągu bankowym o tym, iż jest to dokument wygenerowany elektronicznie oraz, że nie wymaga podpisu ani stempla, dokumenty bankowe sporządzone bez powyższej adnotacji są również prawidłowym dowodem księgowym.
Jeśli chodzi o datę poniesienia kosztów uzyskania przychodów Podatniczka stwierdza, że zgodnie z art. 22 ust. 6b cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za datę poniesienia kosztu należy uznać datę wystawienia przez bank pierwotnego dokumentu.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie dokonał analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku jak również stanu prawnego obowiązującego na dzień złożenia wniosku i postanowił co następuje:
W myśl art. 14a § 1 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Zgodnie z art. 14a § 4 udzielenie powyższej interpretacji następuje w drodze postanowienia.
Zagadnienia dotyczące dokumentowania wydatków regulują w przypadku podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zgodnie z §12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów zapisy w księdze dokonywane są w języku polskim i w walucie polskiej w sposób staranny, czytelny i trwały, na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów. Ustęp trzeci tegoż paragrafu stanowi, że podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są: faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach, lub inne dowody, wymienione w § 13,14 stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:
- wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
- datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
- przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych,
- podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych,
- oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie.
Zgodnie z §13 wyżej powołanego rozporządzenia za dowody księgowe uważa się również: dzienne zestawienia dowodów (faktur dotyczących sprzedaży) sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem, noty księgowe, sporządzone w celu skorygowania zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi, dowody przesunięć, dowody opłat pocztowych i bankowych, inne dowody opłat, w tym dokonywanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w §12 ust.3 pkt 2.
Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy Prawo bankowe oświadczenia woli składane w związku z dokonywaniem czynności bankowych mogą być wyrażone za pomocą elektronicznych nośników informacji. Ustęp drugi tegoż artykułu stanowi, iż dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te będą w sposób należyty utworzone, utrwalone, przechowywane i zabezpieczone.
W świetle wyżej poczynionych ustaleń należy przyjąć, iż zarówno wyciągi czy potwierdzenia otrzymane z banku drogą elektroniczną poprzez sieć Internet jak również w formie przesyłki listownej bez podpisu i pieczęci stanowią prawidłowy dokument księgowy, będący potwierdzeniem przeprowadzonych operacji gospodarczych.
Zgodnie z art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, w przypadku podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia faktury lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. Odpowiadając na pytanie dotyczące daty poniesienia kosztu - tut. Organ stwierdza, iż w świetle postanowień wyżej cytowanego przepisu, faktyczną datą, pod którą należy zaksięgować poniesiony koszt jest data przeprowadzonej operacji gospodarczej udokumentowanej w sposób wyżej opisany.