dotyczy możliwości odliczenia od dochodu darowizny w pełnej wysokości na kościelne cele charytatywno-opiekuńcze (...)

dotyczy możliwości odliczenia od dochodu darowizny w pełnej wysokości na kościelne cele charytatywno-opiekuńcze

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 19.04.2005 r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ), art. 55 ust. 7 ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1989 r. Nr 29, poz. 154 ze zm.), postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Porady prawne

W dniu 19.04.2005 r. (pismem z dnia 10.04.2005 r.) pan Marek C. zwrócił się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie wyjaśnień dotyczących zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, w następującej sprawie: w 2004 r. podatnik przekazał część swojego dochodu w formie darowizny na cele charytatywno-opiekuńcze Kościoła Katolickiego. Pytanie podatnika dotyczy możliwości odliczenia od dochodu darowizny w pełnej wysokości w zeznaniu podatkowym za 2004 r. PIT-36 pod warunkiem:

  1. przekazania darowizny na kościelne cele charytatywno-opiekuńcze za pokwitowaniem,
  2. uzyskania od kościelnej osoby prawnej sprawozdania ze spożytkowania środków w terminie 2 lat od dnia przekazania darowizny.

Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:

Podstawą prawną do odliczenia od dochodu darowizn dokonanych przez osoby fizyczne, na gruncie prawa podatkowego stanowi art. 26 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym podstawę obliczenia podatku (...), stanowi dochód ustalony zgodnie (...) po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  1. określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
  2. kultu religijnego

- w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.

Natomiast kwestie odliczenia od dochodu darowizn przekazanych na działalność charytatywno-opiekuńczą regulują przepisy ustawy z dnia 17.05.1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 29, poz. 154 ze zm.). Zgodnie z art. 55 ust. 7 darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz - w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. Zatem, w odniesieniu do darowizn na inne cele niż wymienione w art. 55 ust. 7 ww. ustawy mają zastosowanie wyłącznie ogólne przepisy podatkowe.

Jak wynika z powyższego, powołana ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej dopuszcza możliwość bezlimitowego odliczenia wyłącznie darowizn przekazanych na cele charytatywno-opiekuńcze kościelnych osób prawnych. Warunkiem odliczenia od dochodu darowizny przekazanej na w/w cele jest posiadanie pokwitowania odbioru darowizny oraz sprawozdania. Pokwitowanie musi wystawić kościelna osoba prawna. Ustawa nie precyzuje, jaka forma ma mieć takie pokwitowanie, nie mniej jednak z dowodu poniesienia powinna wynikać data przekazania darowizny oraz dane darczyńcy i obdarowanego. Po odliczeniu darowizny w okresie 2 lat od dnia jej przekazania obdarowany musi przedstawić darczyńcy sprawozdanie, w którym wykaże sposób wykorzystania otrzymanej darowizny.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika