Czy równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego przyznany na podstawie odrębnych przepisów (...)

Czy równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego przyznany na podstawie odrębnych przepisów byłemu funkcjonariuszowi Państwowej Staży Pożarnej, będącemu obecnie emerytem lub rencistą, można traktować jako ekwiwalent pieniężny w zamian za świadczenie rzeczowe otrzymywane przez emeryta lub rencistę zgodnie z art. 21 ust. pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i czy należy zastosować zwolnienie od podatku do kwoty 2280 zł?

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko płatnika ? Komendy Państwowej Straży Pożarnej ? przedstawione we wniosku nr MF/327/18/2005 z dnia 08.06.2005 r., który wpłynął w dniu 08.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego emerytowi lub renciście równoważnika za brak lokalu mieszkalnego jest prawidłowe.

Porady prawne

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W wyżej wymienionym wniosku wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:
Strażakowi ? funkcjonariuszowi w służbie stałej na podstawie art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego w miejscowości, w której pełni służbę lub w miejscowości pobliskiej. Jeżeli strażak nie posiada lokalu mieszkalnego w miejscu pełnienia służby przysługuje mu równoważnik pieniężny zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy o PSP i rozporządzeniem MSWiA z 10 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom PSP równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz zasad ich wypłaty i zwrotu. Płatnik zaznacza, że przy wypłacie równoważnika pieniężnego za brak kwatery strażakowi, podatek dochodowy pobierany jest wówczas, gdy wypłacony w danym roku równoważnik pieniężny przekroczy kwotę 2.280 zł, co jest zgodne z art. 21 ust. 1 pkt 77 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast płatnik wskazuje na problem potrącania podatku po zwolnieniu strażaka PSP ze służby w związku z przejściem na emeryturę lub rentę. Płatnik informuje, że emerytom lub rencistom policyjnym na podstawie ustawy z dnia 18.02.1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, przysługuje prawo do lokalu mieszkalnego będącego w dyspozycji ministra właściwego do spraw wewnętrznych w rozmiarze przysługującym im w dniu zwolnienia ze służby. W sytuacji, gdy pracodawca nie zagwarantował funkcjonariuszowi lokalu mieszkalnego w trakcie trwania stosunku pracy, ani też po jego ustaniu, zobowiązany jest do wypłacenia jemu ekwiwalentu pieniężnego w zamian za nie przekazany mu lokal.

Pytania płatnika:
1) Czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik za brak lokalu mieszkalnego stanowi ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego, otrzymywanego przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z jednostką organizacyjną PSP stosunkiem służbowym, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub
2) czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego jest świadczeniem pieniężnym otrzymywanym przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy (jednostką organizacyjną PSP) stosunkiem służbowym ? w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

3) Czy w przypadku przyjęcia, jako właściwego, rozwiązania z pytania nr 2 ? zryczałtowany 10% podatek dotyczyć będzie kwoty powyżej 2.280 zł, co może wynikać przepisu art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, czy też 10% podatek dochodowy odnosi się do każdej kwoty takiego świadczenia.

Stanowisko przedstawione we wniosku przez płatnika jest następujące:
?wypłacany równoważnik jest ekwiwalentem pieniężnym w zamian świadczenia rzeczowego. Otrzymanie przez byłego funkcjonariusza przedmiotowego ekwiwalentu jest uwarunkowane łączącym go poprzednio stosunkiem służbowym z zakładem pracy. Zatem otrzymany przez emerytów i rencistów przychód z tytułu świadczenia pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego w związku z łączącym ich uprzednio z zakładem pracy stosunkiem służbowym będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł., natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowy w wysokości 10% - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych'.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym płatnik swoim emerytom lub rencistom (byłym pracownikom - strażakom PSP), którym jako pracodawca w trakcie trwania stosunku pracy ani po jego zakończeniu nie zagwarantował lokalu mieszkalnego wypłaca równoważnik pieniężny za brak lokalu mieszkalnego w związku z art. 2 pkt 2 lit. c) i art. 29 ustawy z dnia 18.02.1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji. Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2004 r. Nr 8, poz. 67 ze zm.) oraz na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży pożarnej i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 10 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom Państwowej Straży Pożarnej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz szczegółowych zasad ich wypłaty i zwrotu (Dz. U. Nr 15, poz. 67 ze zm.).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych ? do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł.

Natomiast zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Z powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż zwolnione od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub wartość ekwiwalentu pieniężnego za te świadczenia (w tym przypadku równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego) wypłacona w roku podatkowym emerytom lub rencistom (byłym pracownikom) do wysokości 2280 zł, natomiast wartość świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów za te świadczenia przekraczających tą kwotę podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na mocy powołanego art. 30 ust.

1 pkt 4 ustawy i wówczas płatnik stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany pobrać od tych należności zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).

W ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika