W jaki sposób należy ustalić ilość automatów do gry przy zmianie ich lokalizacji w trakcie okresu (...)

W jaki sposób należy ustalić ilość automatów do gry przy zmianie ich lokalizacji w trakcie okresu rozliczeniowego, aby prawidłowo wypełnić deklarację POG-R?

Pismem z dnia 04.10.2006 r. Podatnik wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi na terenie województwa zachodniopomorskiego działalność w zakresie urządzania gier na automatach o niskich wygranych na podstawie zezwolenia Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie. W trakcie miesiąca sprawozdawczego Strona zmienia lokalizację jednego z automatów do gry, która to czynność potwierdzona jest zgłoszeniem GL-2 i protokołem Szczególnego Nadzoru Podatkowego.

Na tle opisanego stanu faktycznego Podatnik formułuje stanowisko, iż w celu obliczenia zryczałtowanego podatku od gier, w przypadku zmiany lokalizacji automatu, prawidłową liczbę automatów do gry, wykazywaną w deklaracji dla podatku od gier (ryczałt) POG w poz. 21 (wariant 2 deklaracji), ustala się w sposób następujący:

  • ilość automatów to suma urządzeń w punktach gier wykazywanych w informacjach o osiągniętych przychodach, przedkładanych urzędom celnym, tzn. automat przemieszczony z punktu ?a? do punktu ?b? stanowi dwa urządzenia.

Zgodnie z przepisem art. 14a § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie stwierdza, iż w przedstawionym stanie faktycznym i obowiązującym w dniu złożenia wniosku stanie prawnym, stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę w sprawie ustalenia prawidłowej liczby automatów do gry, niezbędnej dla obliczenia zryczałtowanego podatku od gier, jest nieprawidłowe.

Do przedstawionego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 4, poz. 27 ze zm.) oraz § 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem oceny prawnej stanowiska Podatnika, uzasadnionej w sposób następujący.

Stosownie do zapisu art. 45a ust. 1 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, podatnicy posiadający zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej, w wysokości stanowiącej równowartość za okres od dnia 1 stycznia 2006 r. - 125 euro ? miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Podmiot urządzający gry na automatach o niskich wygranych ? zgodnie z § 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. - prowadzi ewidencję w celu ustalenia i obliczenia wysokości podatku od gier w formie zryczałtowanej, w której powinny znajdować się następujące dane:

  • wykaz punktów gier na automatach o niskich wygranych, z podaniem ich dokładnego adresu;
  • liczba zainstalowanych automatów w punkcie wraz z numerami rejestracji;
  • równowartość kwoty euro ustalonej zgodnie z art. 45a ust. 1 ustawy;
  • kwota zryczałtowanego podatku od gier.

Jak z powyższego wynika, przepisy ww. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w rozdziale 6, w którym unormowane zostały warunki prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier (§ 31), nie wskazują sposobu ustalenia prawidłowej liczby automatów do gry, w sytuacji gdy w trakcie okresu rozliczeniowego nastąpi przemieszczenie automatu pomiędzy dwoma punktami. Tak więc zasadne jest odczytywanie wprost przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych, która stwierdza wyłącznie, że podatnicy wpłacają podatek zryczałtowany miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie. Przez zapis ten należy rozumieć, że podatek płacony powinien być od każdego zarejestrowanego automatu, dla którego podatnik posiada stosowne zezwolenie, przyjmując do obliczenia stan inwentaryzacyjny urządzeń, bez względu na ich przemieszczenia pomiędzy poszczególnymi punktami. Zastosowany przez Wnioskodawcę sposób ustalania liczby automatów do gry powoduje naliczenie podatku zryczałtowanego dwa razy od tego samego urządzenia.

Wszelkie zmiany w liczbie automatów do gry w poszczególnych punktach i na poszczególnych obszarach, znajdują odzwierciedlenie w dokumentacji prowadzonej na podstawie § 41 i 42 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania szczególnego nadzoru podatkowego. Ewidencja ta nie pozostaje w sprzeczności z przedstawionym powyżej sposobem ustalania liczby automatów do gry dla celów obliczenia podatku zryczałtowanego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu jego złożenia.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika